مهم‌ترین مسابقات دوچرخه‌سواری در دنیا

نویسنده: محمد نظمی

دوچرخه سواری ورزش نسبتاً جدیدی است و دهه‌هاست که مسابقات دوچرخه سواری در سراسر اروپا، آمریکا و کشورهای دیگر برگزار می‌شود. هدف از برگزاری مسابقات دوچرخه سواری، به چالش کشیدن، استقامت، سرعت، قدرت و کیفیت طراحی و مهندسی دوچرخه است و برای بسیاری از افراد جذاب است.

در این مطلب از مجله دوچرخه پورت‌لاین،‌ با مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مسابقات دوچرخه سواری دنیا آشنا می‌شوید و در آخر هم منبعی برای تماشای زنده این مسابقات به شما معرفی می‌کنیم.

در نظر داشته باشید که هر رویداد و مسابقه دوچرخه سواری مهم، دشواری‌های خود را دارد و نمی تان گفت که کدام مسابقه از کدام مسابقه سخت‌تر است و بیشتر موضوع معروف بودن و محبوب بودن این مسابقه‌ها مطرح است.

عکسی تار از مسابقات دوچرخه سواری کورسی
به غیر از توردوفرانس چه مسابقه هایی میشناسید ؟

معروف‌ترین مسابقه‌های دوچرخه سواری در دنیا

مهم‌ترین و شاخص‌ترین مسابقات دوچرخه سواری دنیا در اروپا به عنوان «گرند تور» یا Grand Tour مشخص می‌شود و گرند تور، مختص ۳ رویداد دوچرخه سواری است که در بخش‌های مختلف اروپا برگزار می‌شود.

تور دو فرانس معروف‌ترین مسابقه دوچرخه سواری

 Tour de France یا تور دو فرانس، از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین رویدادهای دوچرخه سواری جاده‌ای جهان است که تاریخچه طولانی‌ای هم دارد و از سال ۱۹۰۳ آغاز شده است.

تور دو فرانس یک مسابقه دوچرخه سواری استقامتی و مسافتی است که در طول ۲۱ تا ۲۳ روز برگزار می‌شود و سه استیج یا بخش مختلف دارد. مسافت طی شده دوچرخه سواران در این مسابقه، حدود ۳۵۰۰ کیلومتر است که به ۹ استیج جاده صاف و کفی، ۶ جاده کوهستانی، ۵ گردنه و ۵ خط پایان مرتفع و یک بخش مستقل تایم تریل دارد.

همان‌طور که از نامش پیداست، تور دو فرانس در فرانسه برگزار می‌شود که در برخی موارد، مسیر مسابقه برای چند کیلومتر از مرز فرانسه خارج می‌شود و در کشورهای همسایه ادامه داده می‌شود و سپس دوباره به خاک فرانسه بر می‌گردد.

گروهی از دوچرخه سواران کورسی در حین مسابقه
به غیر از توردوفرانس چه مسابقه هایی میشناسید ؟

مسابقه Giro d’Italia

پس از موفقیت و محبوب شدن تور دو فرانس، ایتالیا هم به فکر برگزاری تور دوچرخه سواری افتاد و در سال ۱۹۰۹ جیرو ایتالیا را تأسیس کرد. طول مسیر مسابقه جیرو ایتالیا هم ۳۵۰۰ کلیو متر است و از ۲۱ بخش مختلف تشکیل شده که دوچرخه سوار برنده کسی است که تمام این مراحل را درد زمان کمتری به نتیجه برساند.

Vuelta a España

اسپانیا هم پس از فرانسه و ایتالیا تصمیم گرفت تا مسابقه دوچرخه سواری خو را تأسیس کند. مسابقه بوئلتا آ اسپانیا در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد. این مسابقه هم، مانند مسابقات گرند تور قبلی، ۲۵ تا ۲۶ روز طول می‌کشد و مسافت آن بین ۳۳۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر است و برنده هم کسی است که در زمان کم‌تری به خط پایان برسد.

تور دو سوییس

این مسابقه هم در سال ۱۹۳۳ در سوییس آغاز به کار کرد و به عنوان مسابقه آزمایشی برای ورود به توردو فرانس طراحی شده است که در طی ۹ روز برگزار می‌شود. طول مسیر مسابقه دوچرخه سواری تور دو سوییس ۱۱۷۲ کیلومتر در مسیر و بین رشته کوه‌های آلپ برگزار می‌شود تا دوچرخه سواران، توانایی خود در حضور در تور دو فرانس نشان محک بزنند.

دوچرخه سوار در پیست چوبی دوچرخه کورسی
به غیر از توردوفرانس چه مسابقه هایی میشناسید ؟

جمع‌بندی

 مسابقات دوچرخه سواری معروف و بزرگی در زمینه‌های مختلف دوچرخه سواری در سطح دنیا و حتی کشور ما برگزار می‌شود و شرایط ورورد و مسابقه در هر کدام از این رقابت‌ها با یکدیگر متفاوت است. در مطالب آینده، مسابقات دوچرخه‌سواری ایران را بررسی می‌کنیم.

برای مطالعه مطالب مفید در حوزه ورزش دوچرخه سواری، به مجله دوچرخه پورت لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا