آموزش مونتاژ دوچرخه پورت‌لاین

نویسنده: محمد نظمی

با مشاهده ویدیو آنباکسینگ دوچرخه و آموزش مونتاژ دوچرخه می‌توانید دوچرخه‌های پورت‌لاین را به راحتی مونتاژ کنید. در ادامه، ویدیویی آموزشی و کامل مونتاژ دوچرخه کودک را مشاهده می‌کنید.

پیش از خرید دوچرخه کودک می‌توانید با استفاده از راهنمای انتخاب سایز دوچرخه کودک، مناسب‌ترین اندازه از دوچرخه را برای کودک خود انتخاب کنید و از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی آینده جلوگیری کنید.

پیش از شروع توضیح مراحل بستن دوچرخه، بهتر است که مونتاژ دوچرخه یا حداقل بخشی از آن را بر عهده خود کودک بگذارید. بستن و نصب قطعات دوچرخه با دست‌های خود کودک باعث می‌شود که کودک به دوچرخه حس مالکیت واقعی پیدا کند و آن ار محصول دست خود بداند و بیشتر از استفاده از آن لذت ببرد. پس در مراحل مختلف مونتاژ دوچرخه کنار او باشید تا به نتیجه برسد یا به او کمک کنید یا حداقل او را در کنار خود داشته باشید و به او توضیح دهید که در حال انجام چه کاری هستید.

معرفی ابزارهای مورد نیاز برای مونتاژ دوچرخه

برای بستن دوچرخه نو که در کارتن تحویل داده می‌شود، به انبردست،‌ آچار فرانسه، آچار ۱۴، ۱۳و ۱۰، پیچ‌گوشتی چهارسو، پیچ‌گوشتی دو سو، آلن ۶ و آچار بُکس جغجغه‌ای ۱۵ و ۱۳ نیاز خواهید داشت. البته نگران نباشید. اگر همه این ابزار‌ها را کامل نداشته باشید هم می‌توانید دوچرخه را مونتاژ کنید.

مراحل بستن دوچرخه کودک

ابتدا تسمه‌های کارتن دوچرخه را با کاتر یا چاقو برش دهید تا کارتن باز شود. سپس کمکی‌ها، تنه دوچرخه و چرخ جلو را از داخل کارتن حمل خارج کنید و بعد، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

 1- نصب کمکی دوچرخه

دو پیچ‌های چرخ عقب را با دست باز کنید، میله‌های سپر و ترک بند را از میله نفس خارج کنید، کمکی چپ و راست را به ترتیب روی میله نفس قرار دهید و سپس میله‌های سپر و ترک‌بند را روی آن بگذارید و سپس پیچ چرخ‌ عقب را با آچار بکش در جهت عقربه‌های ساعت سفت کنید.
همین کار را برای هر دو پیچ تکرار کنید و خوب پیچ را محکم کنید تا در حین حرکت چرخ از جایش حرکت نکند.

بروشور آموزش مونتاژ دوچرخه صفحه اول

2- جا انداختن سبد جلو

مهره رویی میله دوشاخ را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید و باز کنید. سبد را در میله دوشاخ قرار دهید و مهره باز شده را روی آن با آچار فرانسه سفت کنید.

3- نصب فرمان دوچرخه کودک

برای نصب فرمان دوچرخه، میله فرمان را در میله دوشاخ فرو کنید و سپس پیچ‌های روی کرپی را با آچار ۱۴ در جهت عقربه‌های سفت کنید.

4- نصب سپر جلو

سپر به وسیله یک پیچ به پایین دو شاخ متصل می‌شود. پیچ روی دوشاخ را با آچار ۱۰ باز کنید، سپر را جا بزنید و پیچ را دوباره سفت کنید.

5- بستن چرخ جلوی دوچرخه

چرخ جلو و میله نفس را روی دوشاخ قرار دهید، میله‌های سپر جلو را هم به آن اضافه کنید و سپس پیچ‌های میله نفس را با آچار بکس در جهت عقربه‌های ساعت محکم کنید.

6- بستن پنجه‌رکاب دوچرخه کودک

یکی از حساس‌ترین بخش‌های مونتاژ چرخ توجه به این نکته است که طرف داخلی پنجه‌رکاب‌ها را نگاه کنید، پنجه رکاب سمت راست با علامت R و پنجه رکاب سمت چپ با L مشخص شده است. پس از بررسی و تعیین جهت آن‌ها، پنجه رکاب را روی طبق قامه بگذارید و با آچار ۱۴ در جهت عقربه‌های ساعت محکم کنید. نگنه مهم این است که جهت بستن پنجه رکاب سمت راست، پیچش به سمت جلو یعنی مخالف عقربه‌های ساعت است ولی پنجه‌رکاب سمت چپ، مطابق با پیچ‌های عادی، در جهت عقربه‌های ساعت محکم می‌شود. 
آموزش مونتاژ دوچرخه پورت‌لاین
R: راست | L: چپ

یکی از مشکلات همیشگی برخی از افراد این است که پنجه رکاب سمت راست را هم می‌خواهند به هر روشی شده، از سمت عقربه های ساعت محکم کنند که این کار به رزوه‌های رکاب آسیب می‌زند پس اول علامت‌های چپ و راست پنجه‌رکاب دوچرخه را بررسی کنید و بعد هم توجه داشته باشید که جهت رکاب سمت راست با چپ متفاوت است.

آموزش مونتاژ دوچرخه پورت‌لاین - آنباکسینگ دوچرخه
بروشور آموزش مونتاژ دوچرخه صفحه دوم

7- بستن زین و پشتی دوچرخه

پشتی دوچرخه را در میله زین فرو کنید و سپس آن را در جای زین دوچرخه قرار دهید. سپس پیچ میله زین رو تک بند را کمک دو آچار محکم کنید.

8- بستن باکس عقب چیچک

باکس موجود در جعبه از چهار بخش مختلف تشکیل شده است که دو بخش از آن، پین‌های اتصال است. باکس را روی هم سوار کنید و پین‌های دو طرف را در سوراخ‌های مورد نظر جا بزنید. بعد سر هم کردن پین باکس، پیچ‌های روی ترک‌بند را باز کنید، باکس را روی ترک‌بند بگذارید و هر چهار پیچ آن را با پیچ‌گوشتی چهار سو محکم کنید.

9- بستن سیم‌ ترمز دوچرخه

سیم‌ترمز‌ها را درون کتی ترمز جای دهید، شلنگ سیم‌ ترمز را روی آن بکشید. لقمه‌های ترمز را با آچار ۱۰ تنظیم کنید، طوری که دقیقا روی طوقه دوچرخه باشد.

سیم ترمز را از درون پین فک ترمز رد کنید و پیچ آن را به درستی تنظیم کنید و ببندید. برای بستن ترمز عقب دوچرخه، باید شلنگ ترمز را بین محل عبور مخصوص روی تنه دوچرخه عبور دهید. و همان مراحل بستن ترمز جلو را تکرار کنید.

حالا دوچرخه آماده استفاده و حرکت است.

مطالب بیشتر: مزایای دوچرخه‌سواری برای کودک

اگر در مونتاژ و بستن دوچرخه‌های پورت‌لاین به مشکل برخوردید، از ویدیوی ابتدای این مطلب کمک بگیرید و در صورت نیاز با پشتیبانی تماس بگیرید.

02187700109

دکمه بازگشت به بالا