دوچرخه و سلامت کودک

نویسنده: محمد نظمی

خاطرات شگفت‌انگیز دوران کودکی ما با نگاه کردن به دوچرخه کودک تداعی می‌شود. بدون شک، شیرین‌ترین خاطره‌های اکثر افراد به بازی‌های دوران کودکی برمی‌گردد که دوچرخه‌سواری هم قطعا یکی از این بازی‌هاست. دوچرخه و سلامت کودک و لذت و تفریح او با هم گره خورده‌اند و هر چه بتوانید کودک را به بازی با وسایل بازی واقعی سوق دهید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت.

ولی این روزها به دلیل تحولات فناوری و تغییر در فرهنگ جامعه، بسیاری از کودکان، اکثر دوران کودکی خود را در آپارتمان و همراه با تلفن همراه، کنسول بازی و … سپری می‌کنند.

بازی کردن کودک با تبلت یا تلفن همراه به حدی رواج یافته است که اصلاً موضوع غیرعادی‌ای تلقی نمی‌شود. این در صورتی است که کودک تا سنین نوجوانی به حضور در بین هم‌سالان، بازی و تحرک بدنی به شدت نیاز دارد.

در این مطلب به مهم‌ترین مزایای دوچرخه‌سواری برای کودکان (دوچرخه و سلامت کودک) می‌پردازیم تا شاید تصمیم‌تان برای تهیه وسایل بازی برای کودک جدی‌تر شود و کودکتان را تلفن‌همراه و وسایل دیجیتال دور کنید.

دیگر مطالب مجله پورت‌لاین: از چه سنی برای کودک تلفن همراه بخریم؟

تقویت قلب و عروق و عضله‌ها با دوچرخه

یکی از مهم‌ترین فواید استفاده کودک از دوچرخه این است که رکاب زدن باعث می‌شود تا بزرگ‌ترین عضله‌های بدن یعنی عضلات پا درگیر فعالیت سنگین شود.

این عضلات بزرگ برای تأمین انرژی نیاز به قند، اکسیژن و خون دارند. این افزایش درخواست خون توسط ماهیچه‌های پا باعث می‌شود تا قلب کودک و عروق او بسیار بیشتر تحت‌فشار قرار بگیرد و تقویت شود. در این‌جا لازم است تا با پدیده مهمی به نام «کاردیو» در حوزه ورزش آشنا شوید.

دوچرخه‌سواری یکی از انواع ورزش‌های کاردیو است و امروزه پزشکان سلامت باور دارند که مهم‌ترین عامل برای سلامت تمام افراد، وجود ورزش‌های کاردیو در برنامه روزانه یا هفتگی است. 

ورزش‌های کاردیو مانند رکاب‌زنی روی دوچرخه، باعث افزایش تپش قلب و جریان خون بیشتر در رگ‌های کودک می‌شود. در نتیجه، کودک کالری بیشتری مصرف می‌کند و از چاق شدن دور می‌ماند.برای آشنایی کامل با کاردیو،‌ لینک بالا را بزنید.

مطلب عوامل موثر بر چاقی کودکان را بخوانید.
کودک در حال دوچرخه سواری روی چمن
دختر بچه در حال بازی با دوچرخه
چاقی یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری در کودکان است و بر خلاف تصور و فرهنگ عامه ایرانی، «تپل» و چاق بودن کودک کاملاً برای او مضر است.

افزایش توده عضلانی در کودک به وسیله رکاب زدن

افزایش حجم توده عضلانی باعث افزایش سلامت کودک، تقویت سیستم ایمنی بدن و … می‌شود. یکی از فواید دوچرخه‌سواری مستمر برای کودکان این است که کودک در حین بازی و سرگرمی، عضلات بدن خود را تقویت می‌کند.

البته رکاب‌زنی بیشتر عضلات پا را درگیر می‌کند و باعث تقویت آن می‌شود ولی به طور کلی در هنگام انجام این ورزش، تمام عضلات کودک به نحوی درگیر می‌شود و قدرت بدنی و آمادگی جسمانی او را افزایش می‌دهد.

کاهش استرس کودک

اگر خاطرتان باشد، در دوران مدرسه، یادگیری، نشستن مداوم روی صندلی، استرس امتحان و … باعث می‌شد تا انرژی کل روزتان تخلیه شود و وقتی به خانه برمی‌گشتید، دیگر انرژی برای فعالیت مغزی و فیزیکی نداشتید.

افزایش فعالیت بدن در حین دوچرخه‌سواری باعث می‌شود تا سوخت‌وساز بدن بیشتر شود، استرس کاهش یابد و کودک زمانی را به تنهایی با خود بگذارند. تمام این موارد به کاهش سطح استرس کودک شما کمک می‌کند. تمام این زمانی که کودک در تنهایی سپری می‌کند، برای شناخت و جهان‌بینی‌ آینده او مفید است.

چند کودک دختر و پسر در حال دوچرخه‌سواری
دوچرخه و سلامت کودک

افزایش سلامت روان کودک با دوچرخه

اگر زمان کودکی شانس این را داشته‌اید که به همراه پدر و مادر به دوچرخه‌سواری‌های تفریحی رفته باشید، کاملاً درک می‌کنید که آن لحظات تا چه حد برای کودک لذت‌بخش و خاطره‌ساز است.

علاوه بر این همبستگی و صمیمیت خانوادگی، حرکت سریع آن هم به تنهایی، حس استقلال خوبی به کودک القا می‌کند که باعث افزایش اعتمادبه‌نفس او می‌شود. این فعالیت سالم کودک را از اطراف خودآگاه‌تر می‌کند و باعث می‌شود کودک در موقعیت‌های بحرانی بهتر واکنش دهد.

به طور کلی، مغز کودک تا دوران بلوغ در حال رشد است و نیاز به زمانی برای تفکر و دسته‌بندی اطلاعات دریافتی را دارد. زمانی که کودک شما از وسایلی مثل دور و به تلفن همراه نزدیک شود، نمی‌تواند زمانی را به شناخت خود و دنیای اطرافش اختصاص دهد. تنها بودن کودک روی دوچرخه و تفکر او باعث می‌شود تا ذهن آرام‌تری داشته باشد و دنیا را از دریچه‌ واقعیت ببیند، نه از نمایشگر تلفن ‌همراه. 

کودک را وارد جامعه می‌کند

یادتان هست که وقتی برای اولین بار با توپ پلاستیکی وارد کوچه شدید، هم‌سالانتان نزدیک شما آمدند یا شما به آن‌ها نزدیک‌تر شدید و آن توپ ساده باعث دوستی‌هایی شد که تا سال‌ها پایدار باقی ماند؟

بچه‌های دهه شصتی با توپ پلاستیکی برای بازی
جمعی از کودکان در حال فوتبال بازی-نوستالژی

انسان‌ها، به خصوص کودکان برای شروع ارتباط با افراد دیگر باید نقاط مشترکی را بین خودشان و طرف مقابل پیدا کنند. وسایل بازی گروهی مانند دوچرخه‌ کودک، باعث می‌شود فرزند شما با دیگر هم‌سالانش که دوچرخه دارند، گروه و جامعه تشکیل دهد و این تفریح مشترک باعث می‌شود تا دوست‌های بسیاری را پیدا کند.

کاملاً هم بدیهی است که رشد اجتماعی و فکری کودک در گرو ارتباط با هم‌سالان خود، جامعه و کسب تجربیات متناسب با سن خودش است و هیچ تجربه‌ای از پشت صفحه رایانه یا تلفن همراه کسب نمی‌شود مگر با حضور واقعی در جامعه.

مطالب دیگر: روش‌های بالا بردن اعتمادبه‌نفس کودکان

پیشگیری از افسردگی و اعتیاد

تحقیقات روان‌شناسی و جامعه‌شناسی ثابت کرده است که اعتیاد به الکل و مواد مخدر یا افسردگی ارتباط مستقیمی با ورزش نکردن و تنبلی در دوران کودکی دارد. یکی از نیازهای اولیه بشر پس از خوراک، پوشاک و مسکن، نیاز به تفریح واقعی است.

اگر نیاز به تفریح انسان‌ها در هر سنی تأمین نشود، در آینده نزدیک، این موضوع به شکلی مخرب و متفاوت خود را نشان می‌دهد. این اصل در مورد کودکان هم کاملاً صدق می‌کند و تحقیقات نشان داده است که کودکانی که تفریح سالم و ورزش را در برنامه روزانه خود دارند، در سنین نوجوانی و جوانی تمایل کمتری به مصرف مواد مخدر خواهند داشت.

در واقع بسیاری از نوجوانان به دلیل نداشت سرگرمی به اعتیاد کشیده می‌شوند. به زبان ساده، کودکی که حوصله‌اش سر برود، تمایل بیشتری به اعتیاد خواهد داشت.
پسر بچه با لباس آبی راه‌راه
پسر بچه در حال نگاه کردن به بیرون از پنجره

فواید دیگر دوچرخه و سلامت کودک

  • بیرون آمدن از خانه باعث قرار گرفتن در معرض نور خورشید و جذب ویتامین دی در بدن کودک می‌شود. این ویتامین برای رشد، داشتن انرژی و تقریباً تمام فعالیت‌های عادی بدن نیاز است.
  • فعالیت فیزیکی در خارج از خانه، کودک را از اعتیاد به رایانه و تلفن همراه دور می‌کند. در مجله پورت‌لاین، در مطالب مختلفی به نحوه صحیح استفاده از تلفن‌همراه برای کودکان پرداخته‌ایم.
  • کودک شما با دوچرخه‌سواری متوجه می‌شود که دنیا خیلی بزرگ‌تر از خانه است و باید کنجکاو باشد و در این دنیا به کسب تجربه و یادگیری و تطابق بپردازد.
  • کودک یاد می‌گیرد که با تنهایی خود کنار بیاید و می‌آموزد که در تنهایی خود تفکر کند، خیال‌بافی کند و … یکی از مضرات دنیای مجازی برای تمام انسان‌ها این است که همیشه باعث حواس‌پرتی از وجود «خود» می‌شود و از تفکر عمیق در مورد هر مسئله‌ای جلوگیری می‌کند. گذران وقت به تنهایی روی دوچرخه باعث می‌شود تا کودک «فکر» کند.
  • کودک یاد می‌گیرد که اشیا و ابزارها چگونه کار می‌کنند. یادگیری نحوه کار دوچرخه باعث می‌شود تا کودک درک بیشتری از محیط اطراف خود داشته باشد. علاوه بر این، در مواقعی ممکن دوچرخه خراب شود و تعمیر کردن آن توسط کودک باعث می‌شود تا استقلال را یاد بگیرید.
  • فراموش نکنید که تمیزکاری و نگه‌داری ساده دوچرخه را بر عهده کودک بگذارید تا بیشتر از دوچرخه‌سواری لذت ببرد.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم مزایای دوچرخه‌سواری برای کودک را به طور کامل بیان کنیم، از حوصله این مطلب خارج است و لازم به ذکر نیست که فعالیت فیزیکی و جنب‌وجوش تا چه حد برای فرزند شما مفید است.

دوچرخه‌سواری برای کودک، علاوه بر افزایش سطح سلامتی، یک تفریح بی‌نظیر و خاطره‌انگیز است و کودک را از تنبلی و اعتیاد به ابزارهای فناوری دور می‌کند.

پورت‌لاین بزرگ‌ترین تولیدکننده دوچرخه ایرانی، با تمرکز بر تولید دوچرخه کودک، به‌صرفه‌ترین و باکیفیت‌ترین دوچرخه را به شما ارائه می‌کند. برای مشاهده محصولات، رنگ‌بندی‌های دوچرخه پسرانه و دخترانه و استعلام قیمت دوچرخه‌ها، به فروشگاه دوچرخه پورت‌لاین مراجعه کنید. برای آشنایی با محصولات و قیمت دوچرخه، روی تصویرهای پایین کلیک کنید.
۳ مدل دوچرخه کودک در کارخانه پورت‌
دوچرخه کودک پورت لاین مدل آیدین سایز ۱۶ سبز
۳ مدل دوچرخه کودک در کارخانه پورت‌
نمای جانبی از دوچرخه سایز ۲۰ برای نوجوانان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا