‌ آیا دوچرخه سواری برای زنان ضرر دارد؟ حرف آخر!

نویسنده: محمد نظمی

در دهه‌های گذشته و از ابتدای اختراع دوچرخه در اروپا، دوچرخه معمولاً یک وسیله تفریحی، ورزشی و نقلیه برای پسران و مردان بود اما خوشبختانه، در دو دهه گذشته، دختران و زنان اروپایی با افزایش استقلال فردی، تصمیم گرفتند که برای تفریح و ورزش از انواع دوچرخه استفاده کنند و این وسیله نقلیه را از انحصار استفاده آقایان خارج کنند.

با ورود و رواج دوچرخه در ایران، در سال‌های گذشته، زنان و دختران به این وسیله نقلیه و ورزشی جذب شدند علاقه بسیار زیادی به دوچرخه نشان دادند. تا همین ۲۰ سال پیش، به سختی زن یا دختربچه دوچرخه سواری را در خیابان‌های شهرهای ایران می‌دیدید و در واقع، شروع دوچرخه سواری زنان در مقایسه با کشورهای پیشرفته، چند دهه دیرتر اتفاق افتاد و بانوان در کشورهای پیشرفته، دهه‌هاست که برای رفت و آمد و تفریح از دوچرخه استفاده می‌کنند.

در دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی تاریخ کشورمان، با افزایش روزافزون تعداد دوچرخه سواران زن، مقاومت و مخالفت شدیدی در برابر استفاده زنان از دوچرخه شکل گرفت و بخشی از جامعه، به دلیل باورهای فرهنگی و مذهبی، با دوچرخه سواری بانوان مخالفت کردند و حتی شایعه ممنوعیت دوچرخه سواری برای زنان در رسانه‌های معتبر هم پخش شد که این خبر کاملاً کذب بود.

توجه:‌ در این مطلب، از جنبه فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و شرعی به موضوع دوچرخه سواری دختران در ایران پرداخته نشده است چون هر شهروند بالغ در سراسر دنیا حق دارد که وسیله نقلیه یا ورزشی خود را انتخاب کند. این نوشته، از منظر علمی، تخصصی و پزشکی به موضوع پرداخته است و یک بار برای همیشه به سؤال آیا دوچرخه سواری بانوان ضرر دارد، پاسخ می‌دهد. برای مطالب تخصصی در مورد دوچرخه‌سواری به مجله دوچرخه مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

چرا دوچرخه دخترانه گران‌تر است؟

۵ نکته مهم در هنگام خرید دوچرخه دخترانه

آیا واقعاً دوچرخه سواری برای دختران ضرر جسمی دارد؟

بله. دوچرخه سواری نه تنها برای زنان، بلکه برای مردان هم عوارض جسمی بسیار خطرناکی دارد که در آینده می‌تواند به بیماری‌ها و مشکلات بزرگ و دردناکی ختم شود. اما سؤال مهم این است که کدام ورزش را می‌شناسید که در صورت انجام غیراصولی آن، بدن شما به شدت آسیب نبیند؟

تمام ورزش‌های دنیا، از سبک‌ترین‌ها تا پرفشارترین و سخت‌ترین‌ها، اگر به صورت اصولی و صحیح انجام نشود، ممکن باعث مسدومیت ها و بیماری‌ها شدید شود. مثلاً اگر در فوتبال بازی کردن یا حتی دوندگی ساده هم، اصول صحیح دویدن را ندانید، زانوها، کمر و ستون فقرات شما به شدت آسیب خواهد دید و حتی ممکن است در همان ۱۰ روز آینده، زانوهای شما به شدت متوجه درد شود.

زن آبی پوش در حال دراز و نشست

بیایید فرض کنیم که شما به وزنه برداری علاقه زیادی دارید و مثل همه افراد، می دانید که این ورزش، هم مفید است و هم جذاب. حالا یک روز، پیش از ورزش کردن یا مسابقه بدنتان را گرم نمی‌کنید و عضلاتتان دچار پارگی شدید می‌شود. آیا شما از این اتفاق نتیجه می‌گیرید که وزنه برداری ورزش مضری است و وزنه و میلهٔ هالتر برای سلامتی خطرناک است؟!

دوچرخه سواری در چه صورت برای شما مضر است؟

بدیهی است که اگر شما آب را هم به روش غلطی بنوشید، ممکن است به بدنتان آسیب وارد کنید. پس تا این جا متوجه شدید که دوچرخه سواری به شیوه غلط، هم برای زنان و دختران و هم برای مردان و پسران به شدت خطرناک و مضر است اما اگر این ورزش را با دانش قبلی، طبق اصول انجام دهید، دوچرخه سواری به یکی از مفیدترین فعالیت‌ها برای زنان و مردان تبدیل می‌شود.

دوچرخه سواری به طور غیر اصولی، به احتمال خیلی زیادی در کوتاه یا بلندمدت، به ستون فقرات، استخوان لگن، دستگاه تناسلی، مجاری ادراری و دستگاه گوارش شما آسیب وارد می‌کند اما تحقیقات معتبر بسیاری نشان داده است که اگر روش استفاده صحیح از دوچرخه را بدانید، به احتمال بسیار زیادی، هیچ یک از این مشکلات برای شما ایجاد نخواهد شد.

زن ایرانی در حال برداشتن دوچرخه اشتراکی

انواع آسیب‌های دوچرخه دوچرخه سواری برای زنان

همان طور که قبلاً گفتیم، دوچرخه سواری غلط به بخش‌های تحتانی بدن آسیب وارد می‌کند. در ادامه، آسیب‌های احتمالی را می‌خوانید و راه پیشگیری مؤثر آن را هم یاد می‌گیرید.

در نظر داشته باشید که این عوارض استفاده نادرست از دوچرخه، زمانی تشدید می‌شود که ساعت‌های طولانی را با دوچرخه رکاب بزنید. اگر فقط چند بار در سال دوچرخه سواری می‌کنید، زیاد نگران آسیب‌های آن نباشید. البته در هر صورت،‌ ادامه مطلب را بخوانید تا با راه حل‌های مختلف آشنا شوید.

عفونت واژن و مجاری ادراری زنان در دوچرخه سواری

دوچرخه سواری زنان به طور مستقیم عامل اصلی بروز عفونت‌های واژنی و مجاری ادراری نیست. این مشکلات معمولاً به علل دیگری نظیر رعایت نکردن نکات بهداشتی، تعریق زیاد، نبودِ تهویه مناسب در حین دوچرخه سواری و تماس با باکتری‌ها یا عفونت‌های دیگر ایجاد می‌شود.

اما به هر حال، دوچرخه سواری در زمان‌های طولانی مدت و بر روی زین‌های نامناسب می‌تواند عوارضی در این مناطق ایجاد کند. دلیل اصلی ایجاد عفونت‌های واژنی در حین دوچرخه سواری این است که در حین دوچرخه سواری، بهداشت واژن به مشکل می‌خورد.

فشار به واژن در حین دوچرخه سواری زنان

راه حل این مشکل

بلافاصله پس از دوچرخه سواری، دوش بگیرید و لباس زیر خود را عوض کنید و ناحیه تناسلی را کاملاً با حوصله خشک کنید. در هنگام دوچرخه سواری از لباس زیر نخی و باکیفیت، بدون الیاف پلی استر استفاده کنید. خوردن غذاهای سرشار از پروبیوتیک مانند ماست و کفیر نیز به مقاومت در برابر این مشکلات عفونتی کمک می‌کند.

اگر در حال حاضر، عفونت واژینال دارید، اول با مراجعه به پزشک متخصص، این مشکل را به طور کامل حل کنید و سپس، با رعایت نکات بالا، دوچرخه سواری را شروع کنید.

ایجاد زخم در ناحیه تناسلی

در دوچرخه سواری‌های طولانی مدت، با سایش مداوم و تحریک پوست ناحیه تناسلی و ایجاد فشار بسیار زیاد روی واژن، لابیا (دو زائده در دو طرف واژن) از بخش بیرونی واژن یا حتی بخش درونی آن، دچار تورم، زخم و جراحت می‌شود.

این زخم‌ها به دلیل این دلیل ایجاد می‌شود که در در هنگام دوچرخه سواری، کل وزن شما روی ناحیه لگنی شما فشار وارد می‌کند و لابیای واژن نقطه نهایی این فشار و محل برخورد بدن شما با زین دوچرخه است. یعنی لابیا، به شدت به زین دوچرخه سابیده می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرد.

دختر ایرانی در حین دوچرخه سواری

علاوه بر این مشکل، اصلاح نکردن موهای زائد این ناحیه باعث ایجاد موهای زیرپوستی و فولیکول‌های آلوده می‌شود که این زخم‌ها را تحریک،‌ ایجاد یا تکثیر می‌کند.

راه حل چیست؟

برای جلوگیری از این آسیب، زین‌هایی مناسب زنان طراحی شده است که در قسمت میانی آن، گودی یا سوراخی طراحی شده است که در هنگام دوچرخه سواری، واژن و لابیاها روی این گودی قرار می‌گیرد و فشار و وزن به طور کامل از روی آن برداشته می‌شود.

علاوه بر استفاده از زین مخصوص بانوان، با استفاده از یک تیغ تیز، به همراه پماد آنتی بیوتیک یا کرم‌های مخصوص، به طور منظم، موهای زائد ناحیه تناسلی اصلاح کنید و به هیچ وجه اجازه رشد بیش از حد این موها را ندهید.

زین دوچرخه مخصوص زنان

دوچرخه سواری زنان و کاهش میل جنسی

زمانی که دوچرخه سواری می‌کنید، ناحیه لگن و بافت نرم آلت تناسلی شما بین فشار زین و استخوان لگن قرار می‌گیرد و این فشار با ضربات جاده هم افزایش می‌یابد. ایجاد چنین فشاری روی بافت نرم این ناحیه باعث می‌شود که خون رسانی از طریق رگ‌های خونی حساس و اعصاب این ناحیه متوقف شود و کاهش خون رسانی به این ناحیه، در طولانی مدت به کاهش میل جنسی منجر می‌شود.

راه حل این مشکل

در قدم اول، حتماً دوچرخه دخترانه یا زنانه بخرید و سایز دوچرخه را کاملاً با توجه به ویژگی‌های قد و جسمتان انتخاب کنید. علاوه بر خرید زین دوچرخه مخصوص زنان و انتخاب سایز مناسب برای دوچرخه‌تان، فاصله فرمان تا زین دوچرخه را هم متناسب با طول دست‌هایتان تنظیم کنید تا فشار روی ناحیه تناسلی کم‌تر شود. علاوه بر این موارد،‌ شورت‌های دوچرخه سواری حرفه‌ای مخصوص زنان و دختران، در قسمت اندام تناسلی، یک پد فومی یا سیلیکونی زخیم و بزرگ دارد که تا حد زیادی فشار را از روی لگن شما بر می دارد و خون رسانی به واژن را به طور کامل بهبود می بخشد.

برای این که در هنگام خرید دوچرخه، محصول درستی را متناسب با قدتان تهیه کنید، حتما مطلب انتخاب سایز دوچرخه را مطالعه کنید.

ایجاد فشار روی استخوان لگن روی زین دوچرخه

دوچرخه سواری در دوران پریود

در روز های ابتدایی تا پایان قائدگی، ممکن است انگیزه تان را برای دوچرخه سواری از دست بدهید و هیچ مشکلی ندارد که تا پایان دوران پریود خود، دوچرخه سواری را به تاخیر بیندازید اما اگر به هر دلیلی قصد دارید که در این دوران دوچرخه سواری کنید، التهاب پریود در ناحیه تناسلی باعث تشدید عفونت های قارچی و بیماری مختلف می شود.

راه حل چیست؟

مهم ترین کار این است که دقیقا پس از دوچرخه سواری، دوش بگیرید و قسمت مورد نظر را با صابون بدون عطر بشویید و خشک کنید و حتما وسیله جلوگیری از ترشحات و خونریزی خود را تعویض کنید.

توصیه مهم این است که در صورتی که می خواهید در دوره قائدگی خود دوچرخه سواری کنید، حتما از کاپ پریود یا تامپون استفاده کنید و تا حد ممکن از نواربهداشتی استفاده نکنید چون این نوارها در حین دوچرخه سوار به شدت به ناحیه تناسلی سابیده می شود و روی آن زخم ایجاد می کند.

زن ایرانی روی دوچرخه کوهستان و خیلی شاد

کلام آخر

تا این جا باید کاملا متوجه شده باشید که دوچرخه سواری غلط، در ناحیه لگنی زنان و حتی مردان، مشکلات متفاوتی ایجاد می کند و برای جلوگیری از این مشکلات باید بهداشت را رعایت کنید، وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنید تا از عفونت، بی حسی و ایجاد زخم جلوگیری کنید. در نظر داشته باشید که حتی اگر هیچ یک از توصیه های بالا را هم اجرا نمی کنید، فقط با خرید یک زین دوچرخه باکیفیت زنانه، می توانید تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری کنید.

پورت لاین تولید کننده دوچرخه ایرانی است که انواع دوچرخه ارزان قیمت را در قالب دوچرخه کودک، دوچرخه پسرانه، دخترانه، زنانه یا مردانه بزرگسال با گارانتی یک ساله به شما ارائه می دهد. برای بررسی محصولات، به صفحه قیمت دوچرخه پورت لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. درصورتی که ارتفاع زین و خود زین مناسب باشه دیگه نه زانو درد داره نه صندلی پشت ادمو ناراحت میکنه
    از خانم های دوچرخه سوار میخام خواهشن ارتفاع زین رو درست تنظیم کنید بار ها دیدم پا شون به زمین میرسه در حالی که پا نباید به زمین برسه موفق باشید خانوما

  2. از خانومای محترمی که دوچرخه سوار میشن خواهش میکنم بدون ترس و نگرانی و با رعایت اداب پوشش از این وسیله در رفت و امد ها تون استفاده کنید انشالا که جا بیافته و تابو های احمقانه و الکی بشکنه پیش خدا هم سربلند میشیم به خاطر کار فرهنگی که میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا