راهنمای خرید دوچرخه کودک و راه‌کار‌های ساده

خرید کردن برای کودکان همیشه سخت‌تر از خرید برای خودتان یا برای بزرگ سالان است چون شما و بزرگ سالان می‌توانید اندازه درست و مناسب برای خرید هر چیزی را تشخیص دهید اما کودکان چنین توانایی ای ندارند و حتی نمی‌توانند به شما بگویند که کفشی که پوشیده‌اند برای پایشان مناسب است یا نه.

این موضوع در خرید دوچرخه بچگانه هم صدق می‌کند و کودک شما ممکن است انتخاب‌های لحظه‌ای و هیجانی ای داشته باشد که در نهایت برایش مناسب نباشد و این شمایید که باید به دقت و صورت صحیح هر چیزی را برای آنان تهیه کنید.

اگر می‌خواهید نحوه خرید دوچرخه کودک را آموزش ببینید، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

بودجه را مشخص کنید

پیش از هر چیزی و برای کم کردن انتخاب‌های پیش رویتان، باید تصمیم بگیرید که سقف بودجه‌تان چه قدر است و چه قدر می‌خواهید برای خرید دوچرخه کودک هزینه کنید. اگر شرایط ایجاب می‌کند که دوچرخه ارزان قیمت کودک بخرید، بازه قیمت را مشخص کنید و اگر هم می‌خواهید هزینه بیشتری برای فرزندتان کنید، به دنبال دوچرخه‌های گران‌تر و باکیفیت‌تر بگردید.

نوع استفاده کودک را تعیین کنید

بسیار کم پیش می‌آید که بخواهید برای کودکتان دوچرخه حرفه‌ای بخرید تا در مسابقات دوچرخه سواری شرکت کند. به همین دلیل، پیش از خرید دوچرخه بچگانه، در ذهنتان مشخص کنید که این دوچرخه را برای چه هدفی برای کودک می‌خرید. اگر قرار است کودک با این وسیله، دوچرخه سواری را یاد بگیرد و بازی و تفریح کند، نیازی نیست که دوچرخه‌ای حرفه‌ای و گران قیمت بخرید و خرید دوچرخه ارزان قیمت برای این هدف منطقی‌تر است (حتی اگر مشکلی برای هزینه کردن ندارید).

انتخاب سایز دوچرخه مهم‌ترین بخش است

 اگر هر بخشی را در خرید دوچرخه نادیده می‌گیرید، انتخاب سایز دوچرخه را نادیده نگیرید و سعی کنید دقیقا دوچرخه‌ای با سایز مناسب برای کودکتان انتخاب کنید. انتخاب سایز صحیح برای دوچرخه کودک، اصلا کار سختی نیست. فقط کافی است که قد کودکتان را بدانید و طبق جدول‌های استاندارد جهانی، سایز دوچرخه او را انتخاب کنید. این جدول‌ها را در مطلب زیر به طور کامل پیدا خواهید کرد:

جنس تنه را انتخاب کنید

دوچرخه‌ها در تمام دنیا با بدنه فولادی، آلومینیومی و فیبرکربن تولید می‌شوند. معمولا هیچ کارخانه از بدنه فیبر کربن برای تولید دوچرخه کودک استفاده نمی‌کند و هنگام خرید دوچرخه بچگانه باید بین تنه فولادی و آلومینیومی، یکی را انتخاب کنید. تنه فولادی کمی سنگین تر، مقاوم، قابل ترمیم و ارزان است اما بدنه آلومینیومی مقاوت کمتری دارد ولی کمی گران‌تر است.

به طور کلی، با توجه به این که دوچرخه کودک عمر مفید بسیار کوتاهی دارد و پس از مدتی برای کودک شما کوچک می‌شود، توصیه می‌کنیم که در هنگام خرید دوچرخه بچگانه، بدنه فولادی را انتخاب کنید که هزینه کمتری پرداخت کنید.

سیستم دنده دوچرخه را انتخاب کنید

دوچرخه کودک در دو نوع تک سرعته و دنده‌ای به بازار عرضه می‌شود. با توجه به این که کودک شما دوچرخه را بیشتر برای تفریح و بازی سوار می‌شود و به استفاده حرفه‌ای نیازی ندارد، خرید دوچرخه بچگانه به صورت دنده‌ای، تقریبا کاری بیهوده است. اگر دوچرخه کودک شما سیستم تعویض دنده داشته باشد، هزینه نگه‌داری و مشکلات نگه داری آن بیشتر و دشوار‌تر می‌شود و این سیستم دنده برای کودک و دوچرخه سواری او مفید هم نیست. پس توصیه می‌کنیم که تا حد امکان، دوچرخه کودک را به صورت تک سرعته خریداری کنید.

کیفیت دوچرخه را بررسی کنید

با توجه به هزینه و بودجه‌ای که قرار است به خرید دوچرخه بچگانه اختصاص دهید و بر اساس این مبلغ، به دنبال دوچرخه و محصول باکیفیتی باشید. کیفیت مواد اولیه را تا حد ممکن بررسی کنید و ببینید که آیا دوچرخه به روش درستی تولید شده است یا نه.

راحتی محصول را بررسی کنید

کودکان پوست و بدن حساسی دارند و به سرعت به شرایط بد واکنش نشان می‌دهند. حتما دقت کنید که سواری دوچرخه‌ای که می‌خواهید تهیه کنید، بسیار آسان و راحت باشد. مخصوصا بررسی کنید که زین و دسته‌های فرمان دوچرخه کودک نرم و راحت باشد. زین و دسته فرمان ۳ نقطه مهمی است که بدن کودک با دوچرخه برخورد می‌کند؛ پس راحتی و نرمی زین دوچرخه و فرمان آن نکته بسیار مهمی است.

دوچرخه سبک بگیرید

تا حد ممکن سعی کنید دوچرخه سبکی را انتخاب کنید که انرژی کودکتان را در حین دوچرخه سواری تلف نکند و او را خسته نکند.

دوچرخه بدون کمک فنر بگیرید

وجود کمک فنر روی دوچرخه کودک، عملا معنا و کاربرد خاصی ندارد چون این کمک فنر‌ها ارزان و بی‌کیفیتند و کاری به جز سنگین کردن دوچرخه و افزایش قیمت آن انجام نمی‌دهند. اصلا تصور نکنید که دوچرخه کودکی که کمک فنر دارد راحت‌تر است و با خیال راحت، دوچرخه ساده‌ای را بخرید. البته دوچرخه‌های بچگانه گران قیمت از برند‌های معروف دنیا که کمک فنر دارند، از تجهیزات باکیفیت و معتبر استفاده می‌کنند و اگر قرار است که برای فرزندتان هزینه بسیار زیادی بکنید، می‌توانید از بین این دوچرخه‌های حرفه‌ای، یک مدل با کمک فنر انتخاب کنید.

به لوازم یدکی دوچرخه فکر کنید

دوچرخه کودک از چین به طور گسترده و با برند‌ها و طراحی‌های متفاوت وارد بازار ایران می‌شود. برخی از این دوچرخه‌ها کیفیت مناسبی ندارند و طراحی خاصی هم دارند. مراقب باشید که این دوچرخه‌ها لوازم یدکی خاصی ندارند. یعنی اگر بخش یا قطعه‌ای از دوچرخه آسیب ببیند، دیگر نمی‌توانید یدکی آن را پیدا کنید و در برخی موارد، حتی دوچرخه کودک کاملا بدون استفاده باقی می‌ماند.

پس دوچرخه بچگانه‌ای را انتخاب کنید که فروش زیادی دارد و لوازم یدکی آن به راحتی در بازار پیدا می‌شود.

به ترمز‌های دوچرخه دقت کنید

برخی فکر می‌کنند که چون کودک نمی‌تواند سریع رکاب بزند و سرعت بگیرد، کیفیت ترمز‌های دوچرخه مهم نیست اما قدرت و کیفیت ترمز دوچرخه کودک واقعا مهم است چون ممکن است در شیب‌های رو به پایین و خیابان او را از خطر دور نگه دارد. برای آشنایی با انواع ترمز دوچرخه می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

چرخ‌های کمکی را بررسی کنید

بر اساس اطلاعات جدید، آموزش دوچرخه سواری بدون استفاده از چرخ‌های کمکی بسیار بهتر، آسان‌تر و دقیق‌تر است. همان طور که ما در مجله دوچرخه آموزش داده‌ایم، در عرض چند روز و بدون نیاز به چرخ‌های کمکی می‌توانید دوچرخه سواری را به طور کامل به کودکتان آموزش بدهید. فقط کافیست که از مطلب آموزش دوچرخه سواری به کودک استفاده کنید.

دوچرخه با گارانتی بخرید

با توجه به این که وجود چرخ‌های کمکی روی دوچرخه کودکی از سمت شما مهم تلقی می‌شود، هنوز هم تمام کارخانه‌های دوچرخه، محصولات خود را به همراه این چرخ‌ها عرضه می‌کنند. اگر فکر می‌کنید که کودک شما هم به چرخ کمکی نیاز دارد، به کیفیت این چرخ‌ها دقت کنید.

با توجه به این که انواع دوچرخه‌های بچگانه با لوازم ضعیفی ساخته می‌شود و بیش از ۸۰ درصد از این محصولات از چین وارد کشور می‌شوند و از محصولات درجه چندم چینی هستند، احتمال خرابی در این محصولات دوچرخه کودک زیاد است. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که دوچرخه را از برند‌های معتبر تهیه کنید و تا حد ممکن دوچرخه را انتخاب کنید که گارانتی واقعی و معتبر دارد.

 دوچرخه را بر اساس جنیست بخرید

شاید تصور کنید که دوچرخه دخترانه و پسرانه فقط از نظر رنگ با هم فرق دارند اما به طور کلی، تمام تولید کننده‌های دوچرخه در سراسر دنیا، دوچرخه دخترانه و زنانه را بر اساس اندام و ویژگی‌های بدن دختران طراحی می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی دوچرخه دخترانه این است که میله بالای تنه دوچرخه کوتاه‌تر از دوچرخه‌های پسرانه است تا فرزند شما بتواند راحت‌تر سوار شود. پس در هنگام خرید دوچرخه بچگانه، به جنسیت محصول هم دقت کنید.

برخی موارد را به کودک بسپارید

زمانی که موارد بالا را در نظر گرفتید و به برند یا چند دوچرخه رسیدید، حالا از کودک خود بخواهید که طراحی و رنگ دوچرخه مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. قرار نیست که شما از این دوچرخه استفاده کنید و هدف این است که کودک شما از دوچرخه‌اش لذت ببرد. پس شما که مسائل فنی و مالی را بررسی و تایید کرده‌اید، حالا رنگ و طرح دوچرخه بچگانه باید خود کودک انتخاب کند تا حس بهتری داشته باشد و بداند که برای شما اهمیت دارد و در خانه‌تان حق رای دارد.

در نهایت

اگر این مطلب را تا به این جا خوانده باشید، قطعا می‌توانید دوچرخه خوبی را برای فرزندتان انتخاب کنید. فقط کافیست همان طور که گفتیم، بودجه‌تان را مشخص کنید و به کیفیت و موارد دیگر در مورد دوچرخه کودک دقت کنید.

اگر به یک دوچرخه باگارانتی، ارزان، باکیفیت، سبک و قوی نیاز داشتید، دوچرخه بچگانه پورت لاین گزینه خوبی برای فرزند شماست. پورت لاین یک کارخانه ایرانی است که در چند سال اخیر، جای خود را در دل کودکان این سرزمین باز کرده است. دو مدل دوچرخه چیچک و دنیز با رنگ‌بندی متنوع و جذاب در اختیار کودکان شما قرار می‌گیرد و با ایمنی کامل، باعث لذت، تفریح و شادی آن‌ها می‌شود. اگر علاقه داشتید که محصولات و قیمت دوچرخه پورت لاین را بررسی کنید، به صفحه دوچرخه ارزان قیمت مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا