۵ مزیت خرید دوچرخه تنه کربن

نویسنده: محمد نظمی

صنایع تولیدی در دهه‌های اخیر به شدت تحت تأثیر فناوری، دست خوش تغییرات گسترده شده است. این تغییرات در صنعت تولید دوچرخه هم به شدت تأثیر گذار بوده است و کاربرد این وسیله نقلیه را به طور کلی دگرگون کرده است. در هنگام خرید دوچرخه، ممکن است طراحی جدید و استفاده از فناوری‌های روز به نظرتان نرسد ولی در همین سال‌ها، فناوری ساخت تنه دوچرخه به شدت تغییر کرده است.

تنه دوچرخه تقریباً زیر بنای ساخت و تولید این محصول است که در وزن، راحتی دوچرخه سوار، سرعت، استحکام دوچرخه و … مؤثر است. در دو دهه اخیر، صنعت طراحی و تولید این تنه، به جای فلز، با استفاده از فیبر کربن متحول شده است.

 اگر بین خرید دوچرخه با تنه آلومینیومی و تنه فیبر کربنی مردد هستید، با مطالعه کامل این مطلب ممکن است به نتیجه نهایی برسید. در این مطلب، مزایای دوچرخه فیبر کربن نسبت به فلزی بررسی و مزایا و معایب آن عنوان می‌شود.

دوچرخه سوار با دوچرخه کربن در جاده
راهنمای خرید دوچرخه کربن

مطالب دیگر:

راهنمای خرید دوچرخه

راهنمای انتخاب سایز دوچرخه

دوچرخه تنه کربن چیست؟

اولین دوچرخه تنه کربن دنیا توسط شرکت تولید دوچرخه پژو در دهه ۸۰ میلاد ساخته شد. دلیل ساخت دوچرخه تنه کربن این بود که فناوری جدیدی برای ساخت دوچرخه استفاده شود تا وزن دوچرخه و بسیاری از ویژگی‌های دیگر آن را دگرگون کند.

فیبر کربن در ابتدا در صنایع هوایی برای تولید موشک و هواپیما و … اختراع شد تا وزن هواپیما را کاهش دهد.

دوچرخه کربن از نوعی ماده اولیه پتروشیمی از زیر مجموعه‌های مواد نفتی به صورت رشته‌های حالت پلاستیکی در می‌آید و با فناوری خاصی، این رشته‌های نرم به هم بافته می‌شود و تنه دوچرخه را تشکیل می‌دهد. در حین همین ساخت قالب تنه و پس از بافت رشته‌های فیبر کربن، نوعی رزین خاص روی تنه می‌خورد تا آلیاژ نرم را سخت کند و مقاومت آن را بالا ببرد.

در واقع، دوچرخه کربن از مواد شیمیایی پتروشیمی ساخته می‌شود و در ساخت آن از فلز سختی استفاده نمی‌شود اما همین ماده اولیه نرم پتروشیمی،‌ مزیت‌های فراوانی نسبت به تنه‌های فلزی دارد و صنعت تولید دوچرخه حرفه‌ای برای مسابقات دست یک را متحول کرده است. در ادامه، مزیت‌های خرید دوچرخه کربن و را می‌خوانید.

وزن دوچرخه کاهش یافته است

تقریباً مهم‌ترین دلیل برای ساخت و اختراع دوچرخه‌های کربن، کاهش وزن تنه دوچرخه بوده است. فیبر کربن در عین مقاومت شدید و استحکام اساسی در قیمت‌های دوشاخ و تحتانی دوچرخه، بسیار سبک است و انرژی مورد نیاز برای دوچرخه سواری و مسابقه را کاهش می‌دهد.

دوچرخه سوار دوچرخه کربن را بالا گرفته
راهنمای خرید دوچرخه کربن

به صورت تقریبی،‌ دوچرخه کربن، نصف دوچرخه تنه آلومینیومی وزن دارد.

راحتی دوچرخه افزایش یافته است

تنه‌های فلزی به دلیل خاصیت لرزش و خشک بودن تنه دوچرخه، تقریباً تمام ضربات پستی و بلندی‌های جاده را به بدن شما وارد می‌کند و این در طولانی مدت شما را خسته می‌کند و این مشکل ممکن است برای دوچرخه سواران حرفه‌ای به ضربات و آسیب به ستون فقرات تبدیل شود.

خرید دوچرخه کربن باعث می‌شود که در دست‌اندازهای جاده و مسیر یا کوهستان، ضربه با شدت کم‌تری به بدن شما منتقل شود تا هم راحتی و آسایش بیشتری داشته باشید و هم آسیب کم‌تری به بدنتان وارد شود. فیبر کربن به دلیل خاصیت کشسانی عجیبی که دارد، در هنگام ورود ضربه به تنه دوچرخه، حجم ضربه را کم می‌کند.

در تولید برخی از دوچرخه‌ها، فقط در قیمت دوشاخ جلو یا عقب یا میله زین از فیبر کربن استفاده می‌شود تا حداقل در دروازه ورود ضربه‌های جاده، فیبر کربن قرار گرفته باشد.

دوچرخه کربن عمر بیشتری دارد

خرید دوچرخه فیبر کربن باعث می‌شود که دیرتر به تعمیرگاه مراجعه کنید و نیازی به تعویض سریع دوچرخه نداشته باشید. در واقع، افزایش مقاومت و قدرت تنه دوچرخه باعث می‌شود که در مقابل ضربات، شکستگی و … مقاوم‌تر باشد و خاصیت خود را در طول استفاده چندین ساله هم حفظ کند.

البته بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که به دوچرخه کربن وارد می‌شود از سمت دوچرخه سوار و تعمیرکاران غیر حرفه‌ای است. ایراد اولی که دوچرخه سواران به بخش‌های کربنی دوچرخه وارد می‌کنند، بستن بیش از حد پیچ‌های این دوچرخه‌هاست. مثلاً پیچ‌های کتی ترمز را نباید بیش از حد روی فرمان فیبر کربنی سفت کرد چون فیبر کربن در مقابل این نوع فشار آسیب پذیر است. برای جلوگیری از این مشکل،‌ بهتر است از ترک‌متر استفاده کنید.

مسئله بعدی که در هنگام خرید دوچرخه کربن باید آموزش ببینید این است که زین دوچرخه را تا حد استاندارد بالا بیاورید و به نشان‌های MIN و MAX دقت کنید. بالا آوردن بیش از حد زین دوچرخه باعث می‌شود که تنه دوچرخه از ناحیه لوله زین آسیب ببیند یا به طور کامل خرد شود.

دوچرخه کورسی کربن طوسی
راهنمای خرید دوچرخه کربن

زیبایی و آزادی در طراحی تنه دوچرخه

اگر در هنگام خرید دوچرخه، گوشه‌چشمی به زیبایی وسیله نقلیه خود هم داشته باشید، متوجه خواهید شد که دوچرخه تنه کربن از انواع فلزی آن زیباتر است. محدویت های خم‌کردن، فرم دادن و جوش دادن انواع فلزهای باعث می‌شود که دوچرخه‌های استیل، فولاد و آلومینیومی، ظاهر تقریباً ثابت، کلاسیک و یکسانی داشته باشد.

در عوض، دوچرخه‌های کربن به هر شکل ممکن در طراحی خم می‌شود،‌ نیازی به جوش بدنه وجود ندارد و جوش تنه هم باعث کاهش زیبایی دوچرخه نمی‌شود. خرید دوچرخه با تنه کربنی زیبایی یک‌دست و چشم نوازی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با هر بار استفاده از دوچرخه، زیبایی طراحی و دانش مهندسی آن را تحسین کنید.

تنه کربن قابل تعمیر است

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، تنه فیبر کربن دوچرخه هم قابل تعمیر و ترمیم است. تنه دوچرخه در هنگام برخورد با سنگ و سخره،‌ تصادف و حوادث مختلف، آسیب پذیر است اما تعمیر کاران متخصص به راحتی و با روش‌های خاص می‌توانند تنه دوچرخه را ترمیم کنند و به شما تحویل دهند.

توپی تنه مشکی شکسته
راهنمای خرید دوچرخه کربن

چرا خرید دوچرخه کربن را پیشنهاد نمی‌دهیم؟

با وجود تمام مزیت‌هایی که در بالا برای دوچرخه کربن بیان شد، خرید دوچرخه تنه کربن به همه توصیه نمی‌شود. مهم‌ترین عاملی که برای این توصیه در نظر گرفته شده است، قیمت دوچرخه است.

استفاده از فناوری و مواد اولیه خاص و دانش مهندسی به‌روز و تخصصی،‌ قیمت دوچرخه‌های فیبر کربن بسیار بیشتر از دوچرخه‌های تنه فولادی و فلزی است. هزینه چنین مبالغ گزافی برای خرید دوچرخه، خصوصاً با توجه به شرایط ارزی کشور، چندان توجیه منطقی ندارد.

کم‌ترین قیمت دوچرخه‌های تنه کربن در سال ۱۴۰۱، در دوچرخه بزرگ سال حدود ۳۰ میلیون تومان است! پس، اگر دوچرخه سوار تازه کار هستید و برای استفاده روزمره به دوچرخه نیاز دارد یا نمی‌خواهید هزینه سنگینی را به خرید دوچرخه اختصاص دهید، به شما توصیه می‌کنیم که دوچرخه ارزان قیمت را در اولویت خرید خود قرار دهید.

اما اگر به دنبال دوچرخه سواری حرفه‌ای،‌ طولانی مدت و تخصصی هستید، یا قیمت دوچرخه چندان برایتان اهمیتی ندارد، تنه کربن انتخاب بی‌رقیبی است. استفاده از دوچرخه‌های تنه کربن باعث می‌شود که شوق دوچرخه سواری بیشتر در شما شکوفا شود و از رکاب زدن خود در پیست، خیابان و جاده لذت بیشتری ببرید.

تنه دوچرخه کربن قرمز
راهنمای خرید دوچرخه کربن

جمع بندی

دوچرخه تنه کربن، سبک‌تر است، مقاومت بیشتری دارد، زیباتر است، قابل‌ترمیم است و انعطاف دارد ولی در کنار همه این مزایا، گران است و برای هم به صرفه نیست. اگر به دوچرخه سواری حرفه‌ای نیاز ندارید، استفاده از دوچرخه‌ها با تنه فلزی را به شما پیشنهاد می‌کنیم و بعداً در ادامه می‌توانید دوچرخه کربنی بخرید و از سواری حرفه‌ای لذت ببرید.

برای خرید دوچرخه ارزان قیمت با کیفیت و با ضمانت یک‌ساله، به صفحه لیست قیمت دوچرخه پورت‌لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا