راهنمای خرید دوچرخه شهری + نکات کاربردی و کامل

نویسنده: محمد نظمی

اگر به کشور‌های خارجی پیشرفته سفر کرده باشید، قطعا دیده‌اید که بسیاری از مردم با استفاده از دوچرخه در سطح شهر جا به جا می‌شوند و به جای خودرو و حمل و نقل عمومی از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می‌کنند. شهروندان کشور‌های پیشرفته به این دلیل به سراغ دوچرخه شهری رفته‌اند که مزایای استفاده از دوچرخه را می‌دانند و فرهنگ دوچرخه سواری را در کشورشان گسترش داده‌اند.

یکی از مشکلات در کشور ما برای خرید دوچرخه شهری این است که ما دوچرخه کوهستان را با دوچرخه شهری اشتباه می‌گیرم و دوچرخه کوهستانی به جای دوچرخه شهری در کشور ما فروخته می‌شود. دوچرخه‌ها مدل‌های خاصی دارند که هر کدام کاربرد‌های خاص خود را دارد. برای اطلاع بیشتر از این مدل‌ها، به مطلب انواع دوچرخه سر بزنید.

برای این که بدانید دوچرخه شهری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و در موقع خرید آن باید به چه نکاتی توجه کنید، تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

دوچرخه شهری طوسی

دوچرخه شهری چیست؟

دوچرخه‌های شهری ابزاری محبوب برای حمل و نقل شخصی در شهر‌ها و مناطق شهری‌اند. این دوچرخه‌ها با طراحی‌های متنوع و مناسب برای مسافت‌های کوتاه تا متوسط، به راحتی شما را به مقصد مورد نظرتان حمل می‌کنند. طراحی دوچرخه شهری به گونه‌ای است که سبک و قابل حمل باشد و قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی را فراهم کند تا برای افراد مختلف قابل استفاده باشد.

دوچرخه شهری برای استفاده در محیط‌های شهری و خیابان‌ها طراحی شده است. این نوع دوچرخه‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را برای حمل و نقل در شهر مناسب می‌کند. این دوچرخه امکان حرکت سریع و راحت در جاده‌ها و معابر شلوغ شهری را برای شما فراهم می‌کنند.

 دوچرخه شهری اغلب تنه سبکتری نسبت به دوچرخههای کوهستانی دارند تا به راحتی در محیط شهری منعطف عمل کنند. کاربرد و هدف استفاده از دوچرخه‌های شهری معمولا جا به جایی و حمل و نقل شهری است و کمتر پیش می‌آید که کسی این دوچرخه‌ها را برای ورزش یا سرگرمی سوار شود.

اشتباه بزرگ در هنگام خرید دوچرخه شهری چیست؟

اولین کاری که برای خرید دوچرخه انجام می‌دهید باید این باشد که کاربرد و استفاده‌تان را از دوچرخه تعیین کنید و بدانید که می‌خواهید دوچرخه را با چه هدفی بخرید. اگر قرار است که در مسیر‌های شهری بدون شیب و ساده برای حمل و نقل، ورزش سبک و تفریح از دوچرخه استفاده کنید، باید خرید دوچرخه شهری را دنبال کنید.

اما یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد در کشور ما این است که به جای خرید دوچرخه شهری، دوچرخه‌های کوهستان را انتخاب می‌کنند که برای ورزش‌های سنگین در مسیر‌های خاکی و سنگی کوهستانی ساخته شده است. با خریدن دوچرخه سنگین کوهستانی به جای دوچرخه شهری، فقط انرژی بیشتری از خود تلف می‌کنید و خستگی شما پس از دوچرخه سواری افزایش می‌یابد.

دوچرخه شهری با کوهستان

پس بزرگ‌ترین اشتباه در خرید دوچرخه شهری این است که به دوچرخه‌های لاستیک پهن و زمخت کوهستانی روی بیاوریم. در یکی از مقاله‌های پیشین مجله دوچرخه به طور کامل به تفاوت دوچرخه شهری و کوهستانی پرداخته‌ایم که از لینک زیر می‌توانید به طور کامل آن را مطالعه کنید.

مهم‌ترین نکته برای خرید دوچرخه شهری

وقتی می‌خواهید دوچرخه را به عنوان وسیله حمل و نقل شهری انتخاب کنید و آن را بخرید، اولین و مهم‌ترین نکته مقابل شما، انتخاب سایز درست دوچرخه است. شاید فکر کنید که دوچرخه ۲۶ برای همه افراد بزرگ سال مناسب است اما اصلا این طور نیست و همه دوچرخه‌های سایز ۲۶ هم از لحاظ سایز تنه با هم فرق می‌کنند علاوه بر این که دو سایز بزرگ از ۲۶ از هم بزرگ سالان تولید می‌شود.

پس برای این که سریع از رکاب زدن خسته نشوید، کمردرد و گردن درد نگیرید و مشکلات جسمی پیدا نکنید، مناسب‌ترین اندازه دوچرخه را برای خودتان انتخاب کنید. برای استفاده از جدول‌های انتخاب اندازه و راهنمایی دقیق در این مورد به مطلب جدول انتخاب سایز دوچرخه مراجعه کنید.

ساده کردن انتخاب

اگر انتخاب‌های زیادی در اختیار شما باشد، زمان و انرژی زیادی را صرف گزینش خواهید کرد. روش صحیح در خرید دوچرخه شهری یا هر کالای دیگری این است که بدون در نظر گرفتن هیچ چیز دیگر، اول بودجه و بازه قیمتی مورد نظرتان را انتخاب کنید. با انتخاب بازه قیمتی، بسیار از گزینه‌های بالقوه را کنار می‌گذارید و به راحتی بین گزینه‌های محدود انتخاب می‌کنید.

انواع دوچرخه‌های شهری

جالب است بدانید که مردم دنیا در کشور‌های پیشرفته، بر اساس نیازشان از دوچرخه‌های شهری متفاوتی استفاده می‌کنند. انواع این دوچرخه‌های شهری عبارت است از:

دوچرخه‌های هیبریدی

این نوع دوچرخه‌ها ترکیبی از دوچرخه‌های شهری و کوهستانی هستند. دارای چرخ‌های بزرگتر و کمی بالاتر از زمینند که امکان سرعت‌گیری بیشتر و عبور از موانع شهری را فراهم می‌کنند. همچنین فرمی که بیشتر به دوچرخه‌های شهری شبیه است با کارایی و عملکرد مناسب در مسیر‌های شهری.

دوچرخه‌های شهری کلاسیک

این نوع دوچرخه‌ها طراحی ساده و زیبایی دارند و از ارزان‌ترین نوع دوچرخه‌ها هم هستند. اگر به خاطر داشته باشید، دوچرخه‌های سایز ۲۸ که پدربزرگ‌ها سوار می‌شدند، نمونه قدیمی و ساده دوچرخه‌های کلاسیک شهری بودند که لاستیک‌های نیمه باریک داشتند و به راحتی در خیابان‌های شهر دور و سرعت می‌گرفتند. این دوچرخه‌ها با فرم و طراحی کلاسیک، معمولاً زین راحت و فرمانی معمولی دارند و برای برای مسافت‌های کوتاه و استفاده در شهر مناسبند.

دوچرخه‌های تاشو

جدید‌ترین نوع از دوچرخه‌های شهری، همین دوچرخه‌های تاشو هستند که برای راحتی در حمل و نقل و نگهداری طراحی شده‌اند. این دوچرخه‌ها با هدف کوچک، سبک و منعطف بودن تولید می‌شوند. با خرید دوچرخه تاشو شهری می‌توانید در صورت نیاز آن را جمع کنید، به دستتان بگیرید و سوار مترو، تاکسی و اتوبوس شوید یا این که برای جلوگیری از سرقت، آن را به دفتر محل کار یا داخل آپارتمانتان ببرید. این دوچرخه‌های برای مسافت‌های طولانی مناسب نیستند اما برای حمل و نقل در شهر‌های بزرگ بسیار کاربرد دارند.

یکی دوچرخه تاشو دستش گرفته

دوچرخه‌های برقی

این دوچرخه‌ها دارای موتور الکتریکی‌اند که به شما در حرکت و رکاب زدن کمک می‌کنند. این دوچرخه‌ها برای مسافت‌های بلندتر یا شیب‌های شهری بسیار مفیدند و اجازه می‌دهند که به راحتی و با کمترین تلاش، مسافت‌های بیشتری را طی کنید. هر موقع که خسته شوید یا در شیب قرار بگیرید، موتور برقی دوچرخه به جای شما رکاب می‌زند و شبیه به موتور سیکلت، به آن گاز می‌دهید.

برای این که پس از رسیدن به مقصد خیلی خسته نشده باشید یا عرق نکرده باشید می‌توانید به صورت ترکیبی از این موتور دوچرخه استفاده کنید؛ یعنی موتور فقط تا حدی رکاب زدن را برای شما آسان کند و شما خودتان هم رکاب بزنید اما با قدرت، نیرو و سرعت کمتر. این دوچرخه‌ها برای افرادی با توان کمتر و مسیر‌های شیب دار مناسبند و اگر نخواهید پس از رسیدن به محل کار، بدنتان بوی عرق بگیرد، خرید دوچرخه شهری برقی گزینه خوبی برای شماست.

دوچرخه شهری اشتراکی

 این دوچرخه‌ها برای استفاده مشترک در شهر‌ها عرضه می‌شوند. افراد می‌توانند آن‌ها را از ایستگاه‌های مختلف اجاره کنند و پس از استفاده، به ایستگاه مورد نظر برگردانند. این دوچرخه‌ها به عنوان یک راه‌حل حمل‌ونقل پایدار در شهر‌ها شناخته می‌شوند.

این دوچرخه‌ها معمولا با ظاهر و امکاناتی بسیار ساده ساخته می‌شوند و هدف ساخت و نوع طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که بیشترین مقاومت و کم‌ترین استهلاک را در مقابل برف و باران و نور آفتاب و استفاده مداوم داشته باشند.

به جنس بدنه دقت کنید

دوچرخه‌های شهری با جنس بدنه فولادی، آلومینومی و فیبر کربن ساخته می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاصی دارد اما به ترتیب از اول به آخر، گران‌تر می‌شوند و ارزششان بیشتر می‌شود. اگر تصمیم دارید که هزینه زیادی برای خرید دوچرخه شهری پرداخت کنید، دوچرخه‌های با تنه فیبرکربنی بخرید که کارایی بسیار خوبی دارند و وزن خیلی کمی دارند.

اندازه تایر‌ها را بشناسید

مسیر‌هایی که دوچرخه شهری در آن رکاب می‌خورد، معمولا آسفالت صاف، سیمان و سنگ فرش است. یک دوچرخه شهری خوب برای ارائه بهترین کارایی و عملکرد، تایر‌های نیمه باریک و کم‌عاجی دارد. هر چه لاستیک دوچرخه پهن‌تر باشد و عاج‌های بزرگ‌تری داشته باشد، سرعت‌گیری با آن سخت‌تر و کنترل و رکاب زدن با آن به انرژی بدنی بیشتری نیاز دارد. لاستیک‌های کوهستانی پر از عاج و پهن در مسیر‌های شهری هیچ کاربرد و استفاده‌ای ندارند.

تفاوت لاستیک کوه با شهر
تایر کوهستان تایر شهری

سیستم‌های ترمز را بررسی کنید

برای مسیر‌های شهری معمولی و استفاده عادی، دوچرخه‌های شهری با ترمز وی‌بریک یا لقمه‌ای به راحتی کار مناسب و کافی را انجام می‌دهند اما اگر می‌خواهید کیفیت بهتری در ترمزگیری تجربه کنید و ایمنی بیشتری در دوچرخه سواری داشته باشید، ترمز‌های دیسکی، به خصوص ترمز دیسکی هیدرولیکی را انتخاب کنید.

تفاوت ترمزهای دوچرخه شهری و کوهستان
ترمز لقمه‌ای ترمز دیسکی هیدرولیک

دنده‌های دوچرخه را بررسی کنید

اگر قصد دارید دوچرخه ارزان قیمت بخرید و شهرتان شیب‌های خاصی ندارد، به راحتی می‌توانید از دوچرخه‌های بدون دنده و تک سرعته استفاده کنید اما اگر می‌خواهید هزینه بیشتری کنید و سواری راحت‌تری را تجربه کنید، دوچرخه شهری را به صورت دنده‌ای تهیه کنید.

اول ایمنی بعد سواری

به هیچ وجه بدون استفاده از چراغ‌های شب رنگ و چراغ‌های چشمک زن هشداری در شب دوچرخه سواری نکنید. در هنگام خرید دوچرخه شهری حتما برای عقب دوچرخه چراغ هشداری قرمز و برای جلوی آن و مشخص شدن مسیرتان از چراغ سفید استفاده کنید.

علاوه بر این موارد، اصلا تصور نکنید که چون سرعت دوچرخه کم است به کلاه ایمنی نیازی ندارد. به این توجه کنید که ممکن است خودرو‌های دیگر یا موتور سیکلت‌ها با سرعت‌های خیلی زیاد با شما برخورد کنند. پس به هیچ عنوان بدون استفاده از کلاه دوچرخه سواری رکاب نزنید.

به کیفیت دوچرخه دقت کنید

اگر به دنبال خرید دوچرخه ارزان قیمت باشید، به راحتی نمی‌توانید از محصول مورد نظر انتظار کیفیت داشته باشید اما در هر صورت، مراقب باشید که دوچرخه مورد نظرتان مواد اولیه و کیفیت خوب و قابل قبولی داشته باشد و ایمنی شما را در طول مسیر تضمین کند.

به نظر دیگران دقت کنید

در هنگام خرید آنلاین دوچرخه یا خرید حضوری، به نظر دیگر کاربران و مصرف‌کنندگان دقت کنید. جست‌وجو در اینترنت گزینه بسیار خوبی برای تحقیق در مورد نظر کاربران و مصرف‌کنندگان قبلی است. معمولا اگر محصولی مشکل بزرگی داشته باشد، مشتری‌های قبلی در اینترنت حتما به آن اشاره کرده‌اند.

دوچرخه شهری مدرن

سخن نهایی

متاسفانه در سال‌های اخیر، دوچرخه‌های وارداتی چینی شبیه به کوهستانی به جای دوچرخه شهری به بسیاری از هم‌وطنان ما فروخته شده است. این کار دقیقا مثل این است که برای مسافرت‌های جاده‌ای و مصارف شهری از خودرو‌های شاسی بلند آفرودی استفاده کنید که مصرف و استهلاک خیلی زیادی دارند و رانندگی با آن‌ها در شهر بسیار سخت است. حالا در مثال دوچرخه، این بدن شماست که مصرف و استهلاک بیشتر را تحمل می‌کند. پس برای این که دوچرخه سواری راحت و سریعی داشته باشید، با توجه به اطلاعات این مطلب، و توجه به ویژگی‌های اصلی و کلی، دوچرخه شهری مناسب با سلیقه و بودجه‌تان را بخرید. اگر در مورد دوچرخه شهری به راهنمایی نیاز داشتید، همین پایین از ما بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا