راهنمای کامل انتخاب سایز دوچرخه + جدول سایز دوچرخه

نویسنده: محمد نظمی

موقعیتی را به یاد بیاورید که کفشتان تنگ یا گشاد است و می‌خواهید مسافتی طولانی را پیاده روی کنید. این کفش، یا پایتان را می‌زند یا زخم عمیق ایجاد می‌کند یا از پایتان در می‌آید و پیاده‌روی را برایتان غیر ممکن می‌کند.

حالا همین موقعیت را در مورد دوچرخه تصور کنید. اگر انتخاب سایز دوچرخه را جدی نگیرید، دوچرخه سواری برای خودتان یا کودکتان تقریباً غیرممکن خواهد بود. به یاد داشته باشید که اولین قدم برای خرید دوچرخه، انتخاب سایز دوچرخه نسبت به خصوصیات فیزیکی و وزنتان است.

پرتکرار ترین سوال از تیم پشتیبانی پورت‌لاین این است:‌ چه سایز دوچرخه ای بخریم؟ یا به طور واضح‌تر، بسیاری از شما می‌پرسید که انتخاب سایز دوچرخه بر اساس سن چگونه است؟ به همین دلیل، تصمیم گرفتیم تا به این سوالات پاسخ دهیم. در ادامه این مطلب از مجله دوچرخه، نحوه انتخاب سایز دوچرخه به صورت اصولی را می‌آموزید.

دوچرخه بر چه اساسی سایزبندی می‌شود؟ (انواع سایز دوچرخه)

به طور کلی، دوچرخه از دو جنبه سایزبندی می‌شود. مطالعه این بخش از مطلب به شما کمک می‌کند تا در فرایند خرید دوچرخه دچار تردید و اشتباه نشوید و انتخاب سایز دوچرخه را به طور دقیق و مطمئن انجام دهید. اگر می‌خواهید دوچرخه خود را به صورت آنلاین بخرید، حتماً این راهنمای انتخاب سایز دوچرخه را به طور کامل مطالعه کنید تا از خرید آنلاین خود لذت ببرید.

نکته: سایز بندی از هر جنبه و لحاظ بر اساس اینچ است.

سایزبندی بر اساس طوقه چرخ دوچرخه

روال کلی انتخاب سایز دوچرخه این است که اندازه دوچرخه را از روی اندازه طوقه بر می‌دارند؛ برای مثال، وقتی می‌گوییم دوچرخه سایز ۲۶ است، یعنی قطر دایره طوقه دوچرخه ۲۶ اینچ است.

البته به غیر از سایز چرخ‌های دوچرخه، سایز تنه همگام با آن تغییر می‌کند تا چرخ‌های دوچرخه با تنه تناسب داشته باشد. در نظر داشته باشید که یک سایز ثابت از چرخ دوچرخه ممکن است سایز تنه‌های متفاوتی داشته باشد؛ مثلاً دوچرخه سایز ۲۰ (با سایز چرخ ۲۰) ممکن است با اندازه‌های تنه متفاوتی به بازار عرضه شود.

نحوه سایز بندی دوچرخه بر اساس چرخ
راهنمای جامع انتخاب سایز برای دوچرخه کودک و بزرگ‌سال

سایزبندی بر اساس تنه دوچرخه

دوچرخه با سایز طوقه ثابت، اندازه‌های تنه متفاوتی دارد. این تفاوت در سایز بندی تنه به شما کمک می‌کند تا دوچرخه تناسب بیشتری با بدنتان داشته باشد. مثلاً دوچرخه سایز ۲۶ که رایج‌ترین سایز دوچرخه بزرگ سال است، با سایز تنه بین ۱۵ تا ۲۶ اینچ به بازار عرضه می‌شود. سایز تنه بزرگ‌تر برای افراد بلند قامت و سایز تنه کوچک‌تر، برای افراد کوتاه قد طراحی می‌شود.

نکته: در هنگام انتخاب سایز دوچرخه در نظر داشته باشید که اندازه تنه، برای دوچرخه‌های حرفه‌ای متغیر است و دوچرخه‌های میان رده و ساده بازار، فقط از جنبه طوقه تغییر سایز می‌دهند و از لحاظ تنه، سایز میانگینی (۱۷ اینچ) برای استفاده همگانی دارد.

تصویر انتخاب دوچرخه دوچرخه بر اساس طول تنه
راهنمای جامع انتخاب سایز برای دوچرخه کودک و بزرگ‌سال

نکته طلایی در انتخاب سایز دوچرخه

در تمام مراحل خرید دوچرخه در نظر داشته باشید که انتخاب سایز دوچرخه بر اساس «قد» انجام می‌شود،‌ نه بر اساس سن.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد و والدین این است که در هنگام انتخاب سایز دوچرخه برای خودشان یا کودکانشان، سن را ملاک قرار می‌دهند. استفاده از قد دوچرخه سوار باعث می‌شود که انتخابی دقیق را به نتیجه برسانید.

اندازه‌های مختلف دوچرخه کودک و نوجوانان

در گذشته سایزهای مختلف و بی‌نظمی برای دوچرخه کودک در نظر گرفته می‌شد اما در حال حاضر، بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید دوچرخه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که سه اندازه مختلف را برای سن و ابعاد فیزیکی مختلف کودک در نظر بگیرند.

دوچرخه کودک سایز ۱۲

کوچک‌ترین سایز دوچرخه کودک، ۱۲ است. این اندازه از دوچرخه کودک برای سنین ۲ تا ۴ سال مناسب است ولی در نظر داشته باشید که سن معیار مناسبی برای انتخاب دوچرخه نسبت و قد کودک را مد نظر قرار دهید. دوچرخه سایز ۱۲ پورت‌لاین برای قد ۷۲ تا ۹۶ سانتی‌متر مناسب است.

قد کودک را در خانه اندازه بگیرید و اگر بین این دو عدد بود، دوچرخه سایز ۱۲ را برای او انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب سایز دوچرخه سایز ۱۲
اندازه دوچرخه سایز ۱۲

دوچرخه پورت لاین سایز ۱۶

حد وسط اندازه دوچرخه کودک سایز ۱۶ است که برای کودکان بین ۳ تا ۷ سال مناسب است اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، سن معیار مناسبی برای اندازه‌گیری سایز دوچرخه نیست و کودکان در سنین مختلف مراحل رشد متفاوتی را تجربه می‌کنند.

برای رسیدن به سایز دقیق دوچرخه کودک خود قد او را اندازه بگیرید. اگر قد کودک بین ۹۶ تا ۱۲۲ سانتی‌متر بود، بهتر است تا دوچرخه سایز ۱۶ را برای انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب سایز دوچرخه سایز ۱۶
اندازه دوچرخه سایز ۱6

بزرگ‌ترین اندازه دوچرخه کودک سایز ۲۰

این اندازه از دوچرخه علاوه بر کودکان، برای نوجوانان هم کاربرد دارد و می‌تواند سکوی پرتاب رکاب‌زنی کودک برای اندازه‌های دوچرخه بزرگ‌سال باشد. معمولاً این سایز از دوچرخه برای سنین ۷ تا ۱۳ سال مناسب است.

قد، وزن و طول دست‌وپا در کودکان پسر و دختر متفاوت است. به همین دلیل، به سن اکتفا نکنید و قد کودک خود را اندازه‌گیری کنید. اگر قد کودک یا نوجوانتان بین ۱۲۲ تا ۱۵۲ سانتی‌متر بود، دوچرخه سایز ۲۰ را برای او خریداری کنید.

راهنمای انتخاب سایز دوچرخه کودک سایز ۲۰
اندازه دوچرخه سایز 20

انواع سایزبندی در دوچرخه‌های بزرگ‌سال

تا حدود ۶ دهه پیش، دوچرخه‌های بزرگ‌سال فقط با یک سایز به بازار عرضه می‌شد و نوجوانان، جوانان و افراد مسن با ابعاد فیزیکی مختلف، باید همین یک سایز را استفاده می‌کردند اما در سال‌های اخیر، سایزهای مختلفی به چرخ‌های دوچرخه اضافه شده است که در ادامه با آن آشنا می‌شوید.

دوچرخه نوجوان سایز ۲۴

اگر می‌خواهید برای نوجوان دوچرخه بخرید و قد او از دوچرخه سایز ۲۰ بلندتر است، بهتر است از سایز دوچرخه ۲۴ استفاده کنید. دوچرخه سایز ۲۴ برای نوجوانان و جوانانی با قد ۱۲۷ تا ۱۴۲ سانتی متر مناسب است.

جدول انتخاب سایز دوچرخه 24
جدول اندازه‌های کامل برای دوچرخه 24

دوچرخه سایز ۲۶ رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین

در دهه‌های اخیر در کشور ما، پرفروش‌ترین و پرکاربردترین دوچرخه بین همه مردم، دوچرخه سایز ۲۶ بوده است. این دوچرخه برای رده سنی بزرگ‌سال، از نوجوان تا مسن مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای استفاده عادی و شهری تا حرفه‌ای و مسابقه‌ای کاربرد دارد.

برای استفاده از دوچرخه سایز ۲۶، بهتر قد دوچرخه سوار بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ سانتی متر باشد.

جدول انتخاب سایز دوچرخه ۲۶
جدول اندازه‌های کامل برای دوچرخه ۲۶

دوچرخه سایز ۲۷٫۵

این سایز از دوچرخه، برای حوزه کورسی و کوهستان کاربرد دارد و بیشتر برای دوچرخه‌های میان رده و حرفه‌ای به کار گرفته می‌شود. کاربرد این سایز از دوچرخه برای افراد بزرگ‌سال با قد بالای ۱۵۰ سانتی متر است.

دلیل استفاده از سایزهای چرخ بزرگ‌تر در دوچرخه‌های جدید این است که این دوچرخه‌ها در کوهستان و پیست، مقاومت بیشتری در مقابل زمین خوردن دارند و سرعت دوچرخه سوار را بهتر حفظ می‌کنند اما در عین حال، شتاب گیری دشوارتری دارند و معمولاً برای استفاده‌های شخصی و داخل شهری کاربرد چندانی ندارد.

جدول انتخاب سایز دوچرخه ۲۶
جدول اندازه‌های کامل برای دوچرخه 27٫5

دوچرخه سایز ۲۹

این سایز از دوچرخه، بزرگ‌ترین سایز دوچرخه موجود در کل دنیاست که هم برای دوچرخه‌های کوهستان حرفه‌ای و هم برای دوچرخه‌های کورسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای استفاده از دوچرخه سایز ۲۹ باید قدی بالاتر از ۱۶۰ سانتی متر داشته باشید و قصد داشته باشید که دوچرخه سواری را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید.

جدول انتخاب سایز دوچرخه 29
جدول اندازه‌های کامل برای دوچرخه 29

مشکلات انتخاب سایز غلط

مطمئناً می‌دانید که انتخاب کفش با سایز نامناسب چه مشکلاتی را برای چشم، قلب و پایتان به وجود می‌آورد. انتخاب سایز دوچرخه بسیار حساس‌تر از انتخاب کفش است. به علاوه، در هنگام خرید دوچرخه کودک، در نظر داشته باشید که کودکان همواره در حال رشد هستند و انتخاب سایز نادرست ممکن است باعث اختلال در رشد کودک شود.

کوچک بودن یا بزرگ بودن سایز دوچرخه باعث ایجاد مشکلات زیر می‌شود:

  • ایجاد درد در قسمت پایین کمر؛
  • احساس درد در گردن و دست‌ها؛
  • ناتوانی در راه افتادن یا توقف دوچرخه؛
  • تأخیر در یادگیری دوچرخه سواری برای کودکان؛
  • ایجاد ترس از دوچرخه‌سواری؛
  • نرسیدن دست کودک یا دوچرخه‌سوار به فرمان دوچرخه؛
  • لذت نبردن از دوچرخه‌سواری.

سایز دوچرخه کجا نوشته شده است؟

سایز دوچرخه معمولا روی میله عمودی وسط دوچرخه، رو‌به‌روی قمقمه و پایین‌تر از زین نوشته می‌شود. البته بسیاری از تولیدکننده‌های دوچرخه ترجیح می‌دهند که سایز دوچرخه را فقط روی کارتن آن بنویسند و روی تنه آن چیزی از اندازه دوچرخه نشان ندهند.

پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید که از کجا سایز دوچرخه را بفهمیم، می‌توانید میله عمودی تنه را که میله‌زین در آن فرو می‌رود بررسی کنید.

در نهایت

پورت لاین دوچرخه سایز ۱۲ تا ۲۶ در کنار شما و کودکانتان است تا هم ورزش کنید و هم خاطرات شیرینی را در کنار هم بسازید. برای آشنایی با محصولات پورت لاین، به صفحه قیمت دوچرخه مراجعه کنید. در صفحه خرید اقساطی دوچرخه می‌توانید بدون ضامن و فقط با یک چک صیادی، دوچرخه بخرید.

‫13 دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام توضیحات بسیار دقیق ، فنی و خوبی بود اما اگر ممکن است درباره سایر ویژگی های مهم دوچرخه هم توضیحاتی اضافه بفرمایید مثل جنسهای گوناگون بدنه (تنه) ، جنس لاستیک ها ، ترمزها و…. و اینکه چه مارک و برندهایی بهتر است
    با سپاس

    1. سلام و وقت شما به خیر
      خیلی ممنونیم که وقت خودتون رو به مطالعه این مطلب اختصاص دادید و نظرتون هم به ما اطلاع دادید.
      در مورد موارد درخواستی،‌ پیشنهاد می‌کنیم به صفحه مجله دوچرخه پورت لاین مراجعه کنید و تمام موارد مورد نظرتون رو پیدا می‌کنید.
      به طور مشخص، لینک های صفحه های درخواستی شما رو براتون در ادامه می ‌ذاریم.
      تشکر
      انواع دوچرخه
      بررسی ترمز های دوچرخه
      راهنمای خرید دوچرخه

    1. وقت شما هم به خیر
      بله سایز مناسبیه. در مورد دوچرخه مد نظر شما اطلاعات دقیقی نداریم ولی به طور کلی بله دوچرخه خوبیه نسبت به قیمتی که هزینه می‌کنید.
      امیدواریم که خرید موفقی داشته باشید.

  2. سلام وقت بخیر
    قد من ۱۷۷ هست و ارتفاع فاقم ۸۰ بدون کفش. آیا دوچرخه کوهستان ۲۹ فریم ۱۷ برام مناسبه؟

    1. سلام و وقت شما هم به خیر
      بله این سایز انتخاب مناسبیه برای شما امیدواریم که از دوچرخه سواری لذت ببرید.

  3. سلام
    خسته نباشید و سپاس فراوان خدمت شما و تمام عوامل شما
    از توضیحات و راهنمایی کامل شما بسیار استفاده کردم امیدوارم در تمام امور موفق ‌‌‌و سربلند باشید.

    1. سلام و امیدواریم که همیشه سلامت باشید.ممنون از این نظرتون که کلی به ما انرژی داد
      سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا