راهنمای جامع انتخاب ترمز دوچرخه

اگر بین انتخاب انواع ترمز در هنگام خرید دوچرخه سردرگم شده‌اید و نمی‌دانید که کدام نوع از ترمز برای دوچرخه و نوع نیاز شما مناسب است، این مطلب را بخوانید تا انواع ترمز دوچرخه را بشناسید، نکات مهم در هنگام انتخاب ترمز دوچرخه را یاد بگیرید و سپس، با آگاهی مناسبی، خرید دوچرخه را به راحتی به نتیجه برسانید.

دیگر مطالب مجله دوچرخه پورت لاین را هم بررسی کنید تا در حوزه دوچرخه سواری اطلاعات به‌روزی کسب کنید.

انواع ترمز دوچرخه

انواع مختلفی از ترمز دوچرخه وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد و در دوره زمانی خاصی ساخته شده است. در این جا رایج‌ترین انواع آن را بررسی می‌کنیم:

ترمزهای طوقه‌ای یا لقمه‌ای

 این ترمزها با فشار دادن لنت ترمز بر روی لبه طوقه کار می‌کند. وزن سبکی دارند و نگهداری و تعمیرشان آسان است اما در مسیرهای گل آلود، خاکی و در هنگام باران اصلاً عملکرد خوبی ندارند.

مزایا: سبک وزن، نگهداری آسان، مقرون به صرفه.

معایب: در مسیرهای گل آلود کمتر مؤثر است. می‌تواند به مرور زمان طوقه‌ها را فرسوده کند.

ترمزهای دیسکی

این ترمزها از روتور متصل به توپی چرخ و کالیپرها استفاده می‌کنند که لنت‌های ترمز را روی دیسک یا روتور فشار می‌دهد تا دوچرخه را متوقف کند. این نوع از ترمز دوچرخه، قوی‌تر از ترمزهای طوقه‌ای است و در مسیرهای گل آلود و آبی به خوبی کار می‌کند.

مزایا: قوی‌تر از ترمزهای طوقه‌ای، در مسیر مرطوب یا گلی به خوبی کار می‌کند، به طوقه‌ها آسیب نمی‌زند.

معایب: سنگین‌تر از ترمزهای طوقه‌ای، گران‌تر، به توپی و طوقه مخصوص نیاز دارد.

 ترمزهای توپی

این ترمزها معمولاً در دوچرخه کودک یافت می‌شود و با رکاب زدن به سمت عقب کار می‌کند تا ترمز را درگیر کند. این ترمزها ساده و آسان کار می‌کند ولی قدرت چندانی ندارد.

مزایا: ساده و آسان برای استفاده.

معایب: خیلی قدرتمند نیست، تنظیم آن دشوار است.

ترمزهای کاسه‌ای

 این ترمزها از یک کاسه متصل به توپی چرخ و کفشک‌های ترمز استفاده می‌کند که به کاسه فشار می‌آورد تا دوچرخه را متوقف کند. این نوع از ترمز قابل اعتماد است و قدرت توقف بسیار خوبی دارد.

مزایا: قابل اعتماد و با خرابی کم و نگهداری آسان.

معایب: سنگین، کم قدرت‌تر از ترمزهای دیسکی.

 ترمزهای هیدرولیک

 این ترمزها همان ترمز دیسکی است که برای انتقال فشار از دسته‌های ترمز تا لنت و کابیپر دیسک، به جای سیم ترمز، از روغن هیدرولیک استفاده می‌کند. مانند موتور سیکلت و خودروها.

در ترمز دیسکی هیدرولیک از روغن هیدرولیک برای انتقال نیرو از اهرم ترمز به کالیپر استفاده می‌کنید و قدرت ترمز بسیار ثابت، دقیق و قوی است. این نوع از ترمز معمولاً برای دوچرخه‌های کوهستان و دوچرخه‌های جاده‌ای مسابقه‌ای و حرفه‌ای استفاده می‌شود.

مزایا: قدرت ترمز قوی و ثابت.

معایب: گران است، نیاز به تعمیر دوره‌ای و نگهداری تخصصی دارد.

چگونه ترمز دوچرخه خود را انتخاب کنیم

سبک دوچرخه سواری خود را تعیین کنید: انواع مختلف ترمزها برای سبک‌های سواری مختلف طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، ترمزهای طوقه‌ای برای دوچرخه‌سواری شهری، روزمره و جاده‌ای مناسب است در حالی که ترمزهای دیسکی برای دوچرخه‌سواری کوهستان بهتر است.

بودجه خود را در نظر بگیرید: ترمزها در بازه قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود. بنابراین، اول باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه مقدار برای دوچرخه هزینه کنید. دوچرخه‌هایی با ترمز دیسکی هیدرولیکی، قطعاً ارزش زیادی دارد و اگر می‌خواهید برای استفاده روزمره و شهری از دوچرخه استفاده کنید، ترمز لقمه‌ای، انتخاب ارزان‌تری است.

نوع ترمز را بررسی کنید: چندین نوع ترمز برای انتخاب وجود دارد که در بالا تمام این موارد را مطرح کردیم و شما با بررسی تفاوت این ترمزها، به راحتی می‌توانید نوع ترمز مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

آسان بودن تعمیر و نگهداری را در نظر بگیرید: برخی از ترمزها نیاز به نگهداری بیشتری دارد. بنابراین، اگر زمان و هزینه کافی برای رسیدگی و سرویس ترمزهای دوچرخه را ندارید، از خیر انتخاب ترمزهای دیسکی هیدرولیکی بگذرید.

ترمزها را تست کنید: اگر امکانش هست، قبل از تصمیم‌گیری، انواع مختلف ترمزها را تست کنید. این کار به شما ایده بهتری از حس و عملکرد آن‌ها در شرایط واقعی می‌دهد.

عوامل تاثیرگذار در عملکرد ترمز

عواملی که می‌تواند بر عملکرد ترمزهای دوچرخه تأثیر بگذارد عبارتند از شرایط جاده، سرعت، وزن دوچرخه سوار و دوچرخه، نوع ترمز و نگهداری ترمزها. قبل از سوار شدن به دوچرخه، مخصوصاً در مسیرهای کوهستانی و سراشیبی، حتماً ترمزهای خود را بررسی کنید.

ترمزهای هیدرولیک را بیشتر بازرسی کنید و پیش از پایین آمدن از کوه، حتماً آن را امتحان کنید و از وارد شدن ضربه به شلنگ‌های هیدرولیک جلوگیری کنید.

هشدار: در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان با ترمزی غیر از ترمز دیسکی هیدرولیکی در مسیرها و سراشیبی‌های کوهستانی دوچرخه سواری نکنید.

بهترین برندهای ترمز دوچرخه

اگر قصد خرید دوچرخه حرفه‌ای دارید، حتماً ترمزهای دوچرخه خود را از برندهای معتبر خریداری کنید. برخی از برندهای محبوب و قابل اعتماد برای ترمز دوچرخه عبارتند از Shimano، SRAM، Campagnolo، Tektro و Avid.

انواع سایز دیسک ترمز دوچرخه

سایز دیسک ترمز دوچرخه ممکن است بسته به نوع و کاربری دوچرخه و برند ترمز متفاوت باشد. برخی از اندازه‌های معمول شامل ۱۴۰ میلیمتر، ۱۶۰ میلیمتر، ۱۸۰ میلیمتر و ۲۰۳ میلیمتر است. قبل از خرید ترمز دوچرخه، بهتر است سایز دیسک مناسب دوچرخه خود را بدانید و از متخصصی کمک بگیرید.

کلام آخر

برای این که نوع ترمز مناسبی را برای دوچرخه خود در نظر بگیرید، باید به قیمت دوچرخه به صورت کلی توجه کنید. بودجه و توانایی اقتصادی خود را در نظر بگیرید، نوع کاربری و استفاده از دوچرخه را در نظر بگیرید و سپس، نوع ترمز دوچرخه را تعیین کنید.

اگر قصد خرید دوچرخه شهری و کوهستانی با کیفیت مناسب و قیمتی مقرون به صرفه، به علاوه پشتیبانی و ضمانت معتبر دارید، به صفحه قیمت دوچرخه پورت لاین مراجعه کنید و انواع دوچرخه بزرگ سال و کودک پورت لاین در طرح‌های مختلف را بررسی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا