سلامت, مقالات

کدام آب و هوا برای ورزش مناسب‌تر است؟

ورزش در کدام آب و هوا بهتر است؟

ورزش در فضای باز معمولاً بسیار لذت بخش‌تر از ورزش کردن در محیط‌های بسته است. فعالیت‌های جسمی در فضای باز،‌ به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. دوچرخه سواری، پیاده روی و دویدن از جمله ورزش‌هایی هستند که معمولاً تحت تأثیر آب و هوا قرار نمی‌گیرند.

انتخاب بهترین آب و هوا برای ورزش به سلیقه و شرایط بدنی شما بستگی دارد. در ادامه قصد داریم تأثیر آب و هوا بر فعالیت‌های روزانه و ورزش را بررسی کرده و سپس ویژگی‌های ورزش در هوای گرم و سرد را معرفی کنیم.

تأثیر آب و هوا بر فعالیت‌های روزانه

همان‌طور که می‌دانید، آب و هوا یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر زندگی انسان‌هاست. آب و هوا بر خلق و خوی افراد، فعالیت‌های کسب و کار،‌ نوع پوشش و ظاهر و به طور کلی بر بسیاری از جوانب زندگی آن‌ها تاثیرگذار است.

سلامت انسان از دیگر مواردی است که تحت تأثیر آب و هوا قرار می‌گیرد. گرمازدگی، سرمازدگی، خستگی و بی‌حالی از جمله مشکلات ناشی از آب و هوا هستند. فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار افراد نیز در شهرهای گرمسیری و سردسیری متفاوت است. در نتیجه، آب و هوا یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی مؤثر، در زندگی اجتماعی انسان‌هاست.

دویدن در فضای باز

ورزش در هوای گرم

ورزش در هوای گرم نیازمند پوشیدن لباس مناسب و نوشیدن مایعات و آب و به مقدار کافی است. اگر در هوای گرم قصد ورزش در فضای باز را دارید. قبل از خروج از منزل از میزان دمای هوا اطلاعات لازم را کسب کنید.

چنانچه تعریق بدن شما به شدت زیاد باشد و مایعات کافی را به بدن خود نرسانید، ورزش در هوای گرم با چنین شرایطی ساز و کار خنک کننده بدن شما را با مشکل مواجه می‌کند. گرمازدگی یکی از رایج‌ترین مشکلات ورزش در هوای گرم است. استفاده از کاهو، بروکلی، هندوانه و سایر سبزیجات به جبران آب از دست رفته بدن شما کمک می‌کنند.

ورزش در گرما

لباس مناسب برای ورزش در هوای گرم

نوع لباس شما هنگام وررزش در هوای گرم اهمیت دارد. لباس شما هنگام وررزش در هوای گرم بهتر است نازک بوده و رنگ‌های روشنی داشته باشد چرا که لباس‌های تیره و سنگین دمای بدن شما را به مقدار بیشتری افزایش می‌دهند. آفتاب سوختگی توان بدن شما را برای خنک کردن کاهش می‌دهد. بنابراین، برای جلوگیری از آقتاب سوختگی و گرمازدگی، استفاده از ضد آفتاب مناسب و عینک آفتابی استاندارد پیشنهاد می‌شود.

دوچرخه سواری در هوای گرم

مهم‌ترین نکته برای دوچرخه سواری در هوای گرم، رساندن آب و مایعات کافی به بدن حین دوچرخه سواری و پس از آن است. پوشیدن لباس خنک و روشن و استفاده از عینک آفتابی برای دوچرخه سواری در هوای گرم نیز پیشنهاد می‌شود.

پیشنهاد می‌شود دوچرخه سواری در هوای گرم تابستان یا شهرهای گرمسیری، در مواقعی از روز انجام شود که دمای هوا پایین‌تر است. بنابراین، صبح زود یا عصر، زمان مناسب‌تری برای دوچرخه سواری در هوای گرم است.

دوچرخه سواری در تابستان

ورزش در هوای سرد چه ویژگی‌هایی دارد؟

با وجود این که انجام فعالیت‌های ورزشی در زمستان می‌تواند کاملاً ایمن باشد، ورزش کردن در هوای سرد نیاز به اقدامات احتیاطی بیشتری دارد. بنابراین، در فصل زمستان محدودیتی از جهت ورزش در فضای باز وجود ندارد.

اسکیت سواری، سورتمه سواری،‌ اسکی، پیاده روی و دوچرخه سواری از جمله ورزش‌هایی هستند که می‌توانید درفصل زمستان انجام دهید. هوای سرد تا ۴۰ درصد از بروز حس تشنگی می‌کاهد. با این حال به همان اندازه‌ای که بدن در فصل تابستان به آب نیاز دارد،‌ در زمستان نیز نیازمند دریافت آب کافی هنگام ورزش است.

پوشیدن لباس مناسب هنگام ورزش درفصل زمستان، از بدن شما در مقابل سرما و وزش باد محافظت می‌کند. استفاده نکردن از لباس مناسب هنگام ورزش در هوای سرد، موجب سرمازدگی می‌شود.

بی حسی، کلافگی، احساس سوزش، سردی پوست و در برخی از موارد تغییر رنگ پوست از نشانه‌های سرمازدگی است. دست‌ها،‌ پاها، گوش‌ها و نوک بینی بیشتر از سایر اعضای بدن درمقابل سرمازدگی آسیب‌پذیرند. ورزش در فضای باز چنانچه دمای هوا زیر صفر درجه و وزش باد وجود داشته باشد، به دلیل خطر سرمازدگی و یخ زدگی، توصیه نمی‌شود.

ورزش در هوای سرد معمولاً بی خطر است اما چنانچه درگیر بیماری‌هایی مانند آسم و بیماری‌های قلبی هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش در هوای سرد

لباس مناسب برای ورزش در هوای سرد

پوشیدن لباس‌های گرم هنگام ورزش در فصل زمستان و هوای سرد، توصیه نمی‌شود چرا که هنگام ورزش، بدن به اندازه قابل توجهی گرما تولید می‌کند. پوشیدن لباس‌های لایه لایه برای ورزش در هوای سرد مناسب‌تر است چون با این روش پس از احساس گرما در هنگام ورزش قادر خواهید بود که از لایه‌های لباس خود بکاهید. جنس لایه اول لباس‌های شما بهتر است ضخامت کمتری داشته باشد.

بسیاری از ورزش‌ها نیازمند تهیه لباس‌های خاصی هستند. کلاه ایمنی و عینک برای دوچرخه سواری و اسکی از این قبیل هستند. برای محافظت از آفتاب سوختگی استفاده از ضدآقتاب توصیه می‌شود.

دوچرخه سواری در هوای سرد

یکی از لذت بخش‌ترین ورزش‌ها در هوای سرد،‌ دوچرخه سواری است. لایه لایه لباس پوشیدن و پوشاندن تمام اندام‌های بدن از جمله نکاتی است که هنگام دوچرخه سواری در هوای سرد باید مدنظر قرار دهید. پیشنهاد می‌شود هنگام دوچرخه سواری درهوای سرد، موادغذایی مناسب همراه خود داشته باشید. مواد غذایی مناسب شامل غذاهایی می‌شود که به راحتی یخ نزند. مانند میوه و سیب زمینی. انتخاب زمان و مکان مناسب، از دیگر نکات دوچرخه سواری در هوای سرد است.

 

دوچرخه سواری در زمستان

جمع‌بندی

 

کالری‌هایی که هر فرد در طول فعالیت‌های ورزشی می‌سوزاند، نسبت به دیگری متفاوت است و به آمادگی جسمانی، شرایط بدنی و نوع ورزش بستگی دارد. سرد یا گرم بودن هوا یکی از عوامل مهم و تعیین کننده برای انتخاب و انجام ورزش است.

ورزش کردن در هوای گرم یا سرد نیازمند رعایت برخی نکات ویژه است. انتخاب نوع لباس و نوع ورزش از نکاتی است که معمولاً با توجه به تغییرات آب و هوایی صورت می‌پذیرد. انتخاب بهترین آب و هوا برای ورزش به عوامل زیادی بستگی دارد و از هر شخصی نسبت به شخص دیگر متفاوت است.

 

 

پورت‌لاین با استفاده از دانش متخصان ایرانی مفتخر است، سه مدل دوچرخه آیدین،‌ دنیز و چیچک را با کم‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مدل‌ها و استعلام قیمت به فرروشگاه آنلاین پورت‌لاین مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.