بردن دوچرخه به مترو چه شرایطی دارد؟

نویسنده: محمد نظمی

اگر در تهران زندگی می‌کنید و علاقه دارید که مسیرهای طولانی را با دوچرخه طی کنید و رکاب بزنید، ما را تا آخر این مطلب، همراهی کنید. همه می دانیم که تهران واقعاً شهر گسترده و بزرگی است که در اکثر بخش‌های آن، معابر شدیداً شیب دارند و بسیاری از مسیرهای اصلی فقط از طریق بزرگ‌راه‌ها به هم وصل می‌شود.بردن دوچرخه به مترو چه شرایطی دارد؟

اگر شما بخواهید در یک روز تعطیل، از مرکز شهر با دوچرخه خود به کوه‌های شمال تهران یا مسیرهایی مثل دربند بروید و در آن جا رکاب بزنید، باید هم مسافت بسیار طولانی‌ای را طی کنید. علاوه بر این که در مسیر خود، شیب‌های شدید سربالایی را تجربه می‌کنید و در بعضی از بخش‌ها مجبور به ورود به بزرگ‌راه خواهید بود که این کار هم بسیار خطرناک و هم غیرقانونی است. البته که طی کردن مسیر جنوب به شمال با دوچرخه زمان زیادی از شما می‌گیرد.

اگر فرض کنید که این مسیر را با دوچرخه رکاب زده‌اید، می‌توانید حدس بزنید که برای طی کردن این خیابان‌ها چه حجمی از انرژی خود را صرف کرده‌اید؟ یا این که اصلاً انرژی کافی برای رکاب زدن در دربند و لذت بردن از محیط را دارید؟

خوشبختانه، از طریق بردن دوچرخه به مترو تهران می‌توانید این مشکل را به راحتی حل کنید. شرایط حمل دوچرخه در متروی تهران را در ادامه می خوانیدو متوجه می‌شوید که لوگوی بزرگ دوچرخه روی بعضی از واگن‌های مترو برای چیست. برای استفاده از مطالب دیگر در مورد دوچرخه سواری و ورزش، به مجله دوچرخه مراجعه کنید.

چندین دوچرخه سوار حرفه ای با دوچرخه در واگن مترو

قوانین استفاده از دوچرخه در متروی تهران

در سال‌های اخیر، ایستگاه‌های مترو هر بیشتر از قبل شده است و بخش‌های وسیع و مهمی از تهران را پوشش می‌دهد و این یعنی که شما هر جایی که بخواهید می‌توانید با دوچرخه خود بروید و در نقطه مورد نظرتان،‌ دوچرخه سواری کنید. مثلاً فرض کنید که از میدان صادقیه در غرب تهران، می‌خواهید به پارک سرخه حصار در شرق بروید و آن جا رکاب زدن را شروع کنید. در این جا به راحتی می‌توانید ایستگاه متروی صادقیه را همراه با دوچرخه خود سوار شوید و در یکی از ایستگاه‌های نزدیک به پارک سرخه حصار پیاده شوید و از دوچرخه سواری لذت ببرید.

برای ورود با دوچرخه مترو، لازم نیست قوانین بسیار سخت و پیچیده‌ای را رعایت کنید. برای بردن دوچرخه به مترو تهران فقط کافیست که از دوچرخه خود پیاده شوید و آن را از گیت مترو رد کنید. امکان بردن دوچرخه به داخل مترو فقط در روزهای جمعه، تعطیلات رسمی و ۱۳ روز اول فروردین و عید نوروز مجاز است.

اگر بخواهید دوچرخه خود را با مترو در روزهای عادی حمل کنید، احتمال دارد که در زمان‌های غیر از اوج تردد مترو هم به شما اجازه دهند که این کار را بکنید. البته این موضوع اصلاً قابل پیش بینی نیست و همه چیز به نظر مسئولان مترو و شلوغی قطارها و سالن‌ها بستگی دارد.

در نظر داشته باشید که برای ورود به سالن‌های مترو با دوچرخه، باید توانایی حمل و بلند کردن دوچرخه برای عبور از پله‌های برقی و عادی را داشته باشید و افراد دیگر را معطل نکنید یا این که با دوچرخه به کسی آسیب وارد نکنید.

مهم‌ترین نکته در حمل دوچرخه با مترو این است که به هیچ وجه در سال‌ها و واگن‌های مترو، حق سوار شدن روی دوچرخه را ندارید و فقط می‌توانید آن را به صورت پیاده جا به جا کنید. علاوه بر این، برخی از واگن‌ها، نشانی از دوچرخه روی بدنه یا شیشه خود دارند. این واگن‌ها مخصوص حمل دوچرخه در روزهای تعطیل است.

یک واگن مترو مخصوص حمل دوچرخه

آیا بردن دوچرخه به مترو هزینه زیادی دارد؟

خیر. با استفاده از همان کارت یا بلیت‌های معمولی مترو می‌توانید به همراه دوچرخه‌تان وارد سالن‌های مترو شوید و به پرداخت هزینه اضافی هم نیاز نخواهید داشت و البته این موضوع کاملاً طبیعی است چون شما در حال ترویج فرهنگ بسیار زیبایی هستید و سازمان مترو حتی بهتر است شرایط تشویق کننده‌ای را هم برای شما در نظر بگیرد.

 برای ورود به مترو با دوچرخه، بلیت جدید و جداگانه‌ای هم وجود ندارد و همان بلیت و کارت‌های عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

در روزهای جمعه، تعطیلات رسمی، تمام روزهای نوروز تا ۱۳ به در، می‌توانید دوچرخه خود را سوار شوید، به ایستگاه مترو نزدیکتان بروید و به هر جای تهران که می‌خواهید سفر کنید و سپس لذت دوچرخه سواری را در مقصد مورد نظرتان تجربه کنید. با این روش می‌توانید خودتان تا حد زیادی از ترافیک و خستگی بیش از حد خلاص کنید و یک روز تعطیل را به تفریح و ورزش اختصاص دهید.

با انجام این کار نه تنها خودتان از دوچرخه سواری و تفریح لذت می‌برید، بلکه دیگر مسافران را هم به استفاده از دوچرخه در مترو تشویق می‌کنید و این فرایند در نهایت به کاهش حجم ترافیک معابر و کاهش آلاینده‌های جوی منجر می‌شود. امیدواریم که از این ویژگی و امکان نهایت لذت را ببرید و تا حد ممکن از آن استفاده کنید تا بدنی سالم و شهری زیباتر داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم سؤال همیشگی ذهن خود را رفع کنید و مطلب جذاب زیر را هم بخوانید. آیا دوچرخه سواری برای بانوان ضرر دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا