اهمیت و تأثیر قیمت دوچرخه در آلودگی هوای کشور

شما فکر می‌کنید چرا شهرهای بزرگی مانند نیویورک، توکیو با وجود جمعیت بیشتر، آلودگی کم‌تری دارند؟

قطعاً یکی از دلایل این است که در شهرهای پرجمعیتی مثل نیویورک، پاریس، لندن و…، بسیاری از مردم غرب،‌ با استفاده از دوچرخه جا به جا می‌شوند و به محل کار، مدرسه و دانشگاه می‌روند.

متاسفانه در کشور ما، فرهنگ خرید و استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل جا نیفتاده است و معمولاً خرید دوچرخه صرفاً به تفریح یا ورزش اختصاص دارد اما در ادامه، تأثیر استفاده از دوچرخه روی آلودگی هوا، به خصوص در شهرهای بزرگ را می‌خوانید.

شاید با خواندن این مطلب از مجله دوچرخه، به نتیجه برسید که حداقل یک روز از هفته را با دوچرخه رفت و آمد کنید.

چرا خرید دوچرخه آلودگی را کم می‌کند؟

استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه سبک و پاک، می‌تواند تأثیر مثبتی روی آلودگی هوا داشته باشد. در ادامه، تاثیرات استفاده از دوچرخه روی آلودگی هوا را شرح می‌دهیم:

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

 استفاده از دوچرخه به جای خودروهای سواری، به کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود. در نتیجه، استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه پاک، می‌تواند به صورت مستقیم به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

کاهش ترافیک

 جالب است بدانید که خودروهای بنزینی، زمانی که به صورت ثابت و درجا روشن باشند، آلودگی و گرمای بیشتری نسبت به زمان حرکت ایجاد می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود که ترافیک شدید، آلودگی هوا را به شدت افزایش دهد.

استفاده از دوچرخه به جای خودروهای سواری، به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند. این به دلیل این است که دوچرخه‌ها به عنوان وسیله‌ی نقلیه سبک و کوچک، به راحتی می‌توانند در ترافیک حرکت کنند و به عنوان جایگزینی برای خودروهای سواری مورد استفاده قرار بگیرند.

 استفاده از انرژی پاک

 استفاده از دوچرخه به جای خودروهای سواری، به معنای استفاده از انرژی پاک و تجدیدپذیر است. این به دلیل این است که دوچرخه‌ها به سوخت فسیلی نیاز ندارند و فقط با استفاده از قدرت عضلات انسان حرکت می‌کنند. البته در سال‌های اخیر، استفاده از دوچرخه برقی هم در کشورهای پیشرفته رایج شده است که باز هم این دوچرخه‌ها از سوخت پاک استفاده می‌کنند و هیچ آلودگی‌ای برای محیط و شهر ایجاد نمی‌کنند.

با این حال، تأثیر استفاده از دوچرخه بر روی آلودگی هوا، به شرایط مختلفی بستگی دارد. برای مثال، در مناطقی که هوا شدیداً آلوده است، استفاده از دوچرخه در برخی موارد مضر هم است، به خصوص در صورتی که دوچرخه‌ها در مسیرهایی پر ترافیک حرکت ‌کنند. دوچرخه سوار نباید هوای آلوده و حاصل از دود خودروها را حین فعالیت سنگین و دوچرخه سواری تنفس کند.

تأثیر استفاده از دوچرخه بر روی آلودگی هوا، به میزان استفاده از خودروهای سواری و دوچرخه‌ها، تعداد جمعیت، و شرایط هوا و آب و هوایی هم وابسته است.

پایین بودن قیمت دوچرخه چه تاثیری دارد؟

وجود دوچرخه‌های ارزان قیمت به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، به شرطی که این دوچرخه‌ها با کیفیت مناسبی تولید شوند و بتوانند به عنوان جایگزین مناسبی برای خودروهای سواری و موتورها مورد استفاده قرار گیرند.

در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد، توان یا قصد خرید دوچرخه‌های گران قیمت حرفه‌ای را ندارند و فقط می‌خواهند یک دوچرخه عادی شهری و روزمره ارزان قیمت داشته باشند تا برای حمل و نقل از آن استفاده کنند.

در ادامه، تاثیرات وجود دوچرخه‌های ارزان قیمت بر روی آلودگی هوا را شرح می‌دهیم:

کاهش مصرف سوخت

 دوچرخه‌های ارزان قیمت، در مقایسه با خودروهای سواری، نیاز به سوخت ندارند. استفاده از دوچرخه به عنوان جایگزینی برای خودروهای سواری و موتور سیکلت، به کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

 کاهش ترافیک

 استفاده از دوچرخه‌های ارزان قیمت، به کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. این به دلیل این است که دوچرخه‌ها به عنوان وسیله‌ نقلیه سبک و کوچک، به راحتی می‌توانند در ترافیک حرکت کنند و به عنوان جایگزینی برای خودروهای سواری و موتور سیکلت مورد استفاده قرار بگیرند.

رواج بیشتر دوچرخه سواری

 وجود دوچرخه‌ ارزان قیمت کمک می‌کند تا تعداد افرادی که از دوچرخه به عنوان وسیله‌ نقلیه استفاده می‌کنند افزایش یابد. این موضوع می‌تواند به کاهش استفاده از خودروهای سواری، موتور و در نتیجه کاهش آلودگی هوا منجر شود.

با این حال، برای ایجاد تأثیر مثبت بر روی آلودگی هوا، دوچرخه‌های ارزان قیمت باید کیفیت مناسبی داشته باشند و قابلیت استفاده به عنوان جایگزینی برای خودروهای سواری را داشته باشند.

تأثیر وجود دوچرخه‌ ارزان قیمت بر روی آلودگی هوا، به شرایط مختلفی بستگی دارد و به تنهایی کافی نیست. برای مثال، اگر دوچرخه ارزان قیمت تولید و عرضه شود ولی مسیر و اماکانات خوبی برای دوچرخه سواری در سطح شهر وجود نداشته باشد، افراد به سختی به خرید دوچرخه روی می‌آورند.

جمع بندی

یکی از دلیل‌های آلودگی هوای شهرهایی مثل نیویورک در مقایسه با «تهران» این است که مردم نیویورک به راحتی از دوچرخه استفاده می‌کنند تا هم سلامتی خود را حفظ کنند، هم در ترافیک گرفتار نشوند و هم به محیط زیست کمک کنند.

عرضه دوچرخه ارزان قیمت در بازار کشور ما هم می‌تواند عامل تشویق کننده‌ای برای افزایش خرید دوچرخه باشد و این کار در نهایت به کاهش آلودگی هوای کشور و شهرهای بزرگ ما کمک می‌کند.

البته به غیر از پایین آمدن قیمت دوچرخه، تبلیغات، تدوین قانون، ایجاد زیرساخت و موارد مهم دیگری هم در تمایل مردم به خرید دوچرخه تاثیرات مهم می‌گذارد که این بخش‌ها باید از سمت حاکمیت و شهرداری‌ها به نقطه اجرا برسد.

اگر علاقه دارید همیشه نسبت به بقیه هم‌سالان خود جسم سالم‌تری داشته باشید و آلودگی هوا را در شهر و محل زندگی خود کاهش دهید، خرید دوچرخه ارزان قیمت از پورت لاین، یکی از گزینه‌های پیش روی شماست. دوچرخه‌های پورت لاین با کیفیت قابل قبول به طور کامل در ایران تولید می‌شود، گارانتی دارد و تقریباً نصف قیمت دوچرخه‌های چینی را دارد. برای بررسی و مشاهده مدل‌های مختلف به صفحه قیمت دوچرخه مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا