سینما و دوچرخه – معرفی فیلم‌های سینمایی مرتبط با دوچرخه‌سواری

سینما یکی از هنر‌های هفت‌گانه، همیشه در موضوعات و حوزه‌های مختلف ورود کرده است و اهداف مختلفی را اجرا به نتیجه رسانده است؛ مثلا اگر سینما به حوزه ورزش ورود کند، می‌تواند بسیاری از کودکان و نوجوانان را به ورزش‌ کردن ترغیب کند. در روز سینما، در این مطلب از مجله دوچرخه پورت‌لاین، به معرفی معروف‌ترین فیلم‌های سینمایی در مورد ورزش دوچرخه‌سواری می‌پردازیم تا با رابطه میان سینما و دوچرخه بیشتر آشنا شویم.

BICYCLE THIEVES

سال تولید: ۱۹۴۸

امتیاز IMDB: ۸٫۳

به این فیلم کلاسیک ایتالیایی The Bicycle Thief هم می‌گویند. داستان بی‌آلایش و جذاب مردی از طبقه کارگر را روایت می‌کند که به دنبال دوچرخه دزدیده‌شده‌اش است. این فیلم اغلب، به عنوان از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما رتبه‌بندی می‌شود و بسیاری از کارگردانان معروف در آثار خود به این فیلم ادای احترام کرده‌اند.

A SUNDAY IN HELL

سال تولید: ۱۹۷۷

امتیاز IMDB: ۷٫۸

این مستند کلاسیک دانمارکی تصویری به یاد ماندنی از Paris-Roubaix 1976 را با تمام جذابیت‌ها و هیجانش ترسیم می‌کند. فیلم‌هایی از قهرمانی‌های بزرگ، تصادف‌ها، حادثه‌ها در این به تصویر کشیده شده است و بزرگ‌ترین دوچرخه‌سواران در آن زمان، از جمله Eddy Merckx، Roger De Vlaeminck، و Freddy Maertens در این مستند هنرنمایی می‌کنند. این فیلم یکی از بهترین راه‌هایی است که در زمان سفر کنید و حال و هوای مسابقات قدیمی دوچرخه سواری را حس کنید.

BREAKING AWAY

سال: ۱۹۷۹

امتیاز IMDB: ۷٫۷

دیو و دوستانش را در حال تلاش گروهی برای شرکت در مسابقات دوچرخه سواری کالج محلی تماشا می‌کنید. این فیلم جذاب و خنده‌دار، بنده اسکار سال هم است.

AMERICAN FLYERS

سال تولید: ۱۹۸۵

امتیاز IMDB: ۶٫۵

کوین کاستنر را با سبیل،‌ در نقش دوچرخه سوار و پزشک ورزشی بازی می‌بینید که برادر کوچکترش را متقاعد می‌کند تا برای یک مسابقه دوچرخه سواری سه روزه در کوه‌های راکی به نام «جهنم غرب» تمرین کند. این فیلم، فضای دهه ۸۰ را به خوبی به تصویر می‌کشد.

PEE-WEE’S BIG ADVENTURE

سال تولید: ۱۹۸۵

امتیاز IMDB: ۷

بر اساس سلیقه بسیاری از افراد و منتقدان، این مهم‌ترین و بهترین فیلم در مورد دوچرخه سواری است. برخی دیگر آن را نمایشی کمدی در مورد پسری نازک‌صدا می‌دانند که به دنبال دوچرخه Schwinn قرمز قدیمی‌اش است و به دنبال این دوچرخه، به کشورهای مختلف سفر می‌کند.

THE TRIPLETS OF BELLEVILLE

سال تولید: ۲۰۰۳

امتیاز IMDB: ۷٫۸

یک انیمیشن کمدی فرانسوی، نوه مادام سوزا، دوچرخه سوار تور دو فرانس، به دست مافیای فرانسوی گروگان گرفته شده است. او با کمک سه خواننده قدیمی، فعالیت‌هایی را شروع می‌کنند تا نوه را نجات دهند. این فیلم در سال 2003 نامزد جایزه اسکار شد. اگر به دوچرخه سواری علاقه دارید، حتماً این فیلم را ببینید.

THE FLYING SCOTSMAN

سال تولید: ۲۰۰۶

امتیاز IMDB: ۷٫۱

فیلم The Flying Scotsman داستان واقعی دوچرخه سوار Graeme Obree را روایت می‌کند که با ضایعات فلزی و قطعات ماشین لباسشویی دوچرخه‌ای طراحی می‌کند و رکورد جهانی مسافت یک ساعته را می‌شکند.

این فیلم، نبرد اوبری با بیماریِ روانی و در نهایت، بازگشت او به دوچرخه سواری را نشان می‌دهد. ابری قبلاً رکورد این مسافت را در اختیار داشته است ولی پس از ابتلا به بیماری روانی، تواناییی ذهنی و جسمی خود را از دست داده بود.

BICYCLE DREAMS

سال تولید: ۲۰۰۹

امتیاز IMDB: ۷

تا به حال به شرکت کردن در مسابقه دوچرخه سواری در عرض آمریکا فکر کرده‌اید؟ این مستند با نگاهی عمیق به کمبود خواب و عواقب طاقت فرسا تلاش برای رکاب زدن ۳۰۵۱ مایل در ۹ روز، امید شما را برای شرکت در رویدادهای دوچرخه سواری آمریکایی را نابود می‌کند.

CHASING LEGENDS

سال تولید: ۲۰۱۰

امتیاز IMDB: ۷٫۷

Chasing Legends نگاهی به تور دو فرانس 2009 و پیشرفت تیم کلمبیا-HTC است. این رقابت تمام اعضای تیم از دوچرخه سواران تا مربیان برای رسیدن به دستیابی به پیراهن طلایی، بسیار جذاب و هیجان انگیز است. ینس وویگت و مارک کاوندیش در این فیلم حضور دارند.

RISING FROM ASHES

سال تولید: ۲۰۱۲

امتیاز IMDB: ۷٫۵

به یک فیلم دوچرخه سواری الهام بخش نیاز دارید؟ Rising From Ashes داستان ۲۰۱۲ تیم دوچرخه سواری رواندا و مبارزه آن برای امید و رقابت در تور دو فرانس در میان وحشت عاطفی نسل کشی را روایت می‌کند.

 HALF THE ROAD

سال تولید: ۲۰۱۴

امتیاز IMDB: ۷٫۹

چرا دوچرخه‌سواری زنان توجه رسانه‌ها، حمایت جامعه و حمایت مالی را جذب نمی‌کند؟ HALF THE ROAD این موضوع را از طریق طنز برای شما باز می‌کند. این فیلم به کارگردانی کاترین برتین، نگاهی نو به بحث برابری زنان و مردان در ورزش دوچرخه سواری را بررسی می‌کند. دیدن این فیلم برای دوچرخه سواران خانم بسیار توصیه می‌شود.

30 FOR 30: SLAYING THE BADGER

سال تولید: ۲۰۱۴

امتیاز IMDB: ۷٫۵

این نسخه از مجموعه مستند ESPN در واقع، یک قسمت سریالی است که در سال ۲۰۱۴ به Greg LeMond می‌پردازد. گرگ لموند،‌ اولین قهرمان رقابت‌های توردوفرانس در فرانسه است.

LANCE

سال تولید: ۲۰۱۴

امتیاز IMDB: ۷٫۵

ESPN مستندی LANCE» » را منتشر کرد که بر ظهور و سقوط حرفه دوچرخه‌سواری لانس آرمسترانگ در سال ۲۰۲۰ تمرکز دارد. این فیلم به کارگردانی مارینا زنوویچ، جدیدترین فیلم از مجموعه مستند 30 به 30 ESPN است و در مجموع چهار ساعت است.

لانس آرمسترانگ، یکی از معروف‌ترین افراد تاریخ ورزش در جهان است که پس چندین بار قهرمانی در مسابقات توردوفرانس، آزمایش دوپینگ مثبتش فاش می‌شود و حیثیت و هویت ورزشی او کامل آسیب می‌بیند.

فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری، تمام جایزه‌های توردوفرانس را از این دوچرخه سوار پس گرفت اما او هیچ وقت به صورت مستقیم به موضوع دوپینگ خود اشاره نکرد؛ یعنی حتی ماجرای دوپینگ کردنش را تکذیب هم نکرد.

جمع بندی

تماشای فیلم‌های سینمایی در حوزه دوچرخه سواری باعث می‌شود که ورزش تخصصی خود را بهتر از قبل بشناسید و با دید بازتری به این رشته ورزشی وارد شوید. ‌همه افرادی که به این دسته از فیلم‌های سینمایی در مورد دوچرخه سواری علاقه دارند، ورزشکار نیستند و شما برای سرگرمی هم می‌توانید این فیلم‌ها را تماشا کنید.

کیفیت ساخت و جذابیت فیلم‌های معرفی شده در این مطلب، از نظر تماشاگر عادی و منتقدان سینمایی مورد تأیید است و اوقات خوبی را برای شما رقم می‌زد. شما چه فیلم‌های دیگری در مورد دوچرخه سواری می‌شناسید؟

اگر این فیلم‌ها را تماشا کرده‌اید، نظرات خود را در مورد این فیلم‌ها برای ما بنویسید.

دیگر مطالب مفید در مورد دوچرخه سواری را در مجله دوچرخه پورت لاین بخوانید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا