نحوه پنچرگیری دوچرخه کودک

نویسنده: محمد نظمی

به عنوان والدین یا کسی که با کودک بازی می‌کند یا دوچرخه سواری را به او آموزش می‌دهد، بهتر است نحوه پنچرگیری دوچرخه کودک را بدانید. در این مطلب از مجله دوچرخه پورت‌لاین، به زبان بسیار ساده، خلاصه و کوتاه، کلیت پنچرگیری دوچرخه کودک را می‌آموزید.

آموزش مونتاژ دوچرخه کودک

وسایل و ابزارهای لازم برای پنچرگیری دوچرخه

پنچرگیری بر خلاف تصور عمومی، کار دشواری نیست و به ابزارهای خیلی خاصی هم نیاز ندارد. وسایل زیر برای پنچرگیری نیاز است.

وسایل مورد نیاز برای پنچرگیری دوچرخه کودک:

  • آچار ۱۳-۱۴
  • سنباده نرم
  • چسب وصله
  • چسب مایع مخصوص پنچرگیری
  • تایلیور پلاستیکی
  • آب پاش یا ظرف بزرگ آب
  • تلنبه
  • خودکار
  • آب و مایع ظرف شویی.

اول باید لاستیک را باز کنید

برای پنچرگیری لازم است تا با استفاده از آچار ۱۲، ۱۳ یا ۱۴، چرخ پنجر را باز کنید و موانع مانند فکی ترمز و … را جدا کنید تا چرخ به راحتی باز شود.

در آوردن لاستیک از طوقه

با استفاده از دو تایلیور پلاستیکی مخصوص دوچرخه، لاستیک را از طوقه جدا کنید، یکی از تایلیورها را اهرم دیگری کنید و یک طرف لاستیک را به طور کامل از طوقه خارج کنید. پس از آن به راحتی می‌توانید طرف دیگر لاستیک را هم از طوقه جدا کنید و تیوب را در آورید.

پیدا کردن سوراخ پنچری

با استفاده از آب و مایع ظرف شویی، آب و کف درست کنید. این آب و کف را در تشت بزرگی بریزید یا آن را درون آب پاش بریزید. تیوب را با استفاده از تلنبه به مقدار کمی باد کنید و تیوب را درون آب و کف درون تشت وارد کنید ای با آب پاش به صورت کامل روی تیوب بپاشید.

اگر جایی از تیوب سوراخ داشته باشد، با آب و کف مشخص می‌شود و حباب‌های کف بزرگ‌تر خواهند شد. وقتی سوراخ یا سوراخ‌ها را پیدا کنید، دست خود را روی آن بگذارید تا آن را گم نکنید.

آخرین مراحل پنچرگیری دوچرخه

با استفاده از خودکار، دور سوراخت تیوب را علامت گذاری کنید تا گم نشود. آب و کف روی تیوب را خشک کنید. با سنباده نرم، حدود ۲۰ بار روی سوراخ و دور و بر آن را سنباده بزنید. سطح زیر تیوب را صاف کنید.

مقدار خیلی کمی چسب پنچرگیری مایع روی سوراخ تیوب و اطراف آن بزنید و حدود ۲۰ ثانیه اجازه دهید تا خشک شود. سپس، چسب وصله را جدا کنید و روی چسب مایع خشک شده زنید و با استفاده از دست یا چکش پلاستیکی، آن را محکم کنید.

پس از پنچرگیری تیوب

لاستیک را از طرف داخل بررسی کنید تا میخ، شیشه تیغ یا هر چیزی که باعث پنچری شده است را پیدا و جدا کنید. یکی از مراحل مهم پنچرگیری دوچرخه کودک همین مرحله است که برخی آن را فراموش می‌کنند. اگر عامل پنچری در لاستیک باقی بماند، دوباره تیوب را سوراخ می‌کند.

جا انداختن لاستیک

با استفاده از اهرم کردن تایلیورهای پلاستیکی، تیوب را داخل لاستیک بگذارید و سپس، لاستیک را روی طوقه جا بیندازید. چرخ را هم با استفاده از آچار ببندید و سپس با استفاده از تلنبه، آن را باد کنید.

نتیجه گیری

در تمام مراحل پنچرگیری دوچرخه کودک، خود کودک را هم شریک کنید و اجازه دهید با دقت کار را تماشا کند و در پنچرگیری به شما کمک کند. این کار باعث می‌شود که قوه تحلیل و استقلال کودک بال برود و در آینده، خود از پس کاری‌های فنی دوچرخه خود بر بیاید.

در دوچرخه‌های چیچک و دنیز که در پورت لاین تولید می‌شود، از لاستیک و تیوب با کیفیت ایران یاسا استفاده می‌شود که تا حد ممکن پنچری چرخ شما را کاهش دهد. برای آشنایی با دوچرخه کودک پورت لاین، به فروشگاه آنلاین دوچرخه مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا