روز پاک‌سازی طبیعت و حفاظت از لایه اوزون

در ۱۶ سپتامبر ۱۹۸۷ قراردادی بین‌المللی برای محافظت از لایه اوزون منعقد شد. هدف از انعقاد این قرارداد متوقف کردن تولیدات مواد شیمایی آسیب‌زا برای لایه اوزون است. این قرارداد به پیمان مونترال نیز معروف است و در سال 1994 در مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

هدف از تصویب این قرارداد گسترش آگاهی جوامع از تبعات ناشی از تخریب لایه اوزون است. در نتیجه تمام این فعالیت‌ها به نظر می‌رسد سوراخ لایه اوزون در حال بهبود است. ازاین‌رو ۱۶ سپتامبر روز پاک‌‌سازی طبیعت و حفاظت از لایه اوزون نامیده شد. در ادامه قصد داریم با معرفی و ذکر اهمیت لایه اوزون برای کره زمین و ساکنین آن، روش‌های حفاظت از آن را معرفی کنیم.

لایه اوزون و اهمیت آن

وظیفه حفاظت از انسان و موجودات زنده ساکن زمین در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید به عهده لایه‌ای از گاز (O3) یا همان اوزون است. اوزون نسبت به شرایط آب‌وهوایی مختلف ضخامت متفاوتی دارد.

در سپتامبر ۲۰۱۴ پژوهشگران اعلام کردند که نشانه‌هایی از بهبود لایه اوزون وجود دارد. آژانس حفاظت از محیط‌زیست گزارش کرده است که اوزون تا سال ۲۰۵۰ به سطح معمولی و طبیعی خود بازمی‌گردد؛ اما میزان گرمایش زمین همچنان افزایش خواهد یافت.

ازآنجایی‌که اوزون مانع از رسیدن بیش از حد پرتوهای فرابنفش (UV) به سطح زمین می‌شود، اهمیت حفاظت از آن افزایش می‌یابد. ادامه روند آسیب به اوزون سلامت تمام موجودات زمین از انسان‌ها و حیوانات تا موجودات زیر دریا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

کاهش اوزون و تابش اشعه UV موجب کاهش رشد و بهره‌وری گیاهان می‌شود و روند رشد و نمو حیوانات را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تشکیل لکه‌‌ روی پوست انسان و به‌تدریج ابتلا به سرطان پوست، تضعیف سیستم ایمنی بدن، ‌ آسیب به قرنیه و عدسی چشم و به‌تدریج بروز آب مروارید و کوری، ‌ آسم و بیماری‌های مرتبط با ریه‌ها و پیری زودرس از جمله خطرات اشعه UV برای انسان‌ها است.

همان‌طور که تغییرات آب‌وهوا بر غلظت اوزون مؤثر است. حذف اوزون نیز بر آب‌وهوای سطح کره زمین تأثیر می‌گذارد. چنانچه غلظت گازهای گلخانه‌ای افزایش یابد، اوزون استراتوسفری تحت‌تأثیر قرار گرفته و دما در استراتوسفر کاهش می‌یابد. بروز چنین تغییراتی میزان وزش باد و بارندگی‌ها را نیز تغییر می‌دهد.

بالارفتن میانگین دما در نتیجه حذف لایه اوزون موجب آب شدن و ازبین‌رفتن یخ‌های قطبی شده و به‌این‌ترتیب سطح آب دریاها افزایش می‌یابد و زیستگاه ماهی‌ها و موجودات زنده زیر دریا نیز به خطر می‌افتد.

راه‌های کاهش آسیب لایه اوزون

لایه اوزون آن‌قدر بر زندگی انسان‌ها و سایر موجودات تأثیرگذار است که کوتاهی در حفاظت از آن کره زمین را به خطر می‌اندازد.

استفاده از مواد ارگانیک در کشاورزی، ‌ کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و اسقاط به‌موقع وسایل نقلیه موتوری، عدم استفاده بیش از حد از سموم دفع آفات و استفاده از مواد شیمیایی سازگار با محیط‌زیست در تولیدات از جمله راه‌های کاهش آسیب به لایه اوزون هستند. ایران در سال ۱۹۹۴ به‌صورت رسمی فعالیت‌های خود را در جهت حفاظت از لایه اوزون آغاز کرد.

روش‌های پاک‌سازی کره زمین

همان‌طور که روزانه، محیط خانه و محل کار و حتی وسیله نقلیه خود را تمیز کرده و به پاکیزگی مکان زندگی خود اهمیت می‌دهیم، در مقابل پاکیزگی و سلامت کره زمین نیز مسئولیم. حفاظت از کره زمین‌، کار سختی نیست و به همکاری و آگاهی ساکنین آن وابسته است.

اگر هرکس به‌تنهایی حفاظت از کره زمین را مدنظر قرار داده و در زندگی روزمره خود به این نکات توجه و عمل کند مشکلات و آلودگی‌های کره زمین به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. بازیافت زباله‌ها و تلاش در جهت تولید زباله کمتر یکی از راه‌های محافظت از کره زمین است.

همان‌طور که می‌دانید جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب، حفاظت از منابع آبی کره زمین را در پی دارد و برای حیات نسل‌های آینده ضروری است. هرچند که استفاده از اتومبیل‌ شخصی برای رفتن به محل کار یا خرید، گاهی آسان‌تر از استفاده از وسایل نقلیه عمومی است.

اما حتی یک روز استفاده کمتر از وسایل نقلیه تک‌سرنشین نیز از میزان آلودگی هوا می‌کاهد و در حفاظت از کره زمین مؤثر است. دوچرخه‌سواری را جایگزین وسیله‌های نقلیه موتوری کنید. دوچرخه‌ها، ‌ ناجی بدون دود کره زمین‌اند و نه‌تنها آلاینده‌های ناشی از اتومبیل‌ها را کاهش می‌دهند؛ بلکه به حفظ سلامتی ساکنین زمین نیز کمک می‌کنند.

اگر سعی کنید میزان استفاده از دوچرخه و زمان دوچرخه‌سواری خود را افزایش دهید، زمین و بدن شادتر و سالم‌تری خواهید داشت. دقت در استفاده از انرژی نیز در حفاظت از کره زمین مؤثر است.

استفاده از پنجره‌های دوجداره و پوشیدن لباس‌های بیشتر در زمستان و توجه به میزان استفاده از برق و وسایل خنک‌کننده برقی در تابستان از جمله این روش‌ها است. رسیدگی و توجه به سالم بودن وسایل نقلیه و اسقاط به‌موقع آن‌ها از دیگر راه‌های محافظت از زمین است. استفاده از پلاستیک را به حداقل برسانید. این‌ کار حتی اگر باهدف حفظ سلامتی شما انجام شود در سلامت کره زمین نیز تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

جمع‌بندی

حفاظت از کره زمین در مقابل اشعه ماورا بنفش خورشید برعهده لایه اوزون است. روز ۱۶ سپتامبر در تقویم بین‌المللی به نام روز پاک‌سازی طبیعت و حفاظت از لایه اوزون نام‌گذاری شده است.

در این روز قراردادی بین‌المللی باهدف محافظت از لایه اوزون منعقد شد. اهمیت لایه اوزون در حفظ سلامتی انسان‌ها شامل جلوگیری از بروز سرطان پوست و آب مروارید در چشم می‌شود.

راه‌های ساده‌ای نیز برای حفاظت از لایه اوزون وجود دارد که استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی موتوری و جایگزین‌کردن دوچرخه و رواج فرهنگ دوچرخه‌سواری در جامعه از آن جمله است.

پورت لاین تولید‌کننده ایرانی دوچرخه‌های کودک، همواره در تلاش است با حفظ کیفیت، دوچرخه‌های تولید شده را با کمترین قیمت و کمترین هزینه به دست مشتریان خود برساند. به‌این‌ترتیب کودکان بیشتری می‌توانند از دوچرخه‌سواری لذت ببرند و در آینده‌ای نه‌چندان دور ایران ما هوای پاک‌تر و کودکان شادتر و سالم‌تری خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر به فروشگاه آنلاین پورت لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا