روز دختر و بررسی نقش دختران در جامعه

از سال ۲۰۱۲ روز ۱۱ اکتبر از سمت سازمان ملل متحد روز جهانی دختر نام‌گذاری شده است. هدف از نام‌گذاری این روز افزایش آگاهی در زمینه نابرابری‌های جنسیتی، ‌ تبعیض، خشونت علیه زنان و دختران است.

کودک‌همسری یکی از نمونه‌های اعمال خشونت علیه زنان و دختران است که در کشورهای درحال‌توسعه بیش از سایر کشورها دیده می‌شود. حق آموزش و تحصیل برای دختران یکی از حقوق اولیه آن‌هاست که هر جامعه و خانواده‌ای موظف است آن را به رسمیت بشناسد.

نگاه‌های جنسیتی و ایجاد محدودیت‌های مختلف برای زنان و دختران در جامعه، موجب بروز نشانه‌های عقب‌ماندگی در جامعه، سرخوردگی و ازبین‌رفتن حس نشاط در جامعه و خانواده و به‌طورکلی ضعف سیستم اجتماعی و اقتصادی یک کشور می‌شود.

اهمیت تربیت صحیح دختران

از زمان زنده‌به‌گور کردن دختران تا امروز در اغلب جوامع، از زنان و دختران به‌عنوان جنس دوم یاد می‌کنند. تحقیر زنانی که فرزند دختر به دنیا آورده و شرمندگی خانواده‌هایی که دختردار می‌شوند از جمله نشانه‌های جنس دوم برشمردن دختران در جامعه است.

تکرار و مداومت در هر موضوعی موجب بروز عادت می‌شود. اگر انسان‌ها برده‌داری را ادامه می‌دادند و به‌اصطلاح به آن عادت می‌کردند، جوامع انسانی در چه وضعیتی قرار داشتند؟ بنابراین ایستادن و مقاومت در برابر این تبعیض‌ها به دختران یادآوری می‌کند که با ترس‌هایشان مقابله کنند و انسان بودن خود را فراموش نکنند.

تکرار رئیس‌جمهور شدن مردان در جامعه، ‌ تکرار مدیریت شرکت‌ها توسط مردان، ‌ نباید به امری عادی در جامعه تبدیل شود. با شنیدن کلمه مدیر یا رئیس جمهور ناخودآگاه جنسیتی که برای آن فرد متصور می‌شوید یک مرد است. با این‌حال مسئولیتی که به عهده شماست ازبین‌بردن این ذهنیت در دختران و پسران است.

  • مردها راننده‌های بهتری هستند.
  • مسئولیت‌ آشپزی و آموزش آن به عهده دختران و زنان است.
  • مردها ریاضی را بهتر می فهمند و مهندسان بهتری هستند.

این گزاره‌های جنسیت زده شاید ساده به نظر برسند اما تجربه جوامع توسعه‌یافته نشان می‌دهد که این گزاره‌ها در اغلب موارد قاتل استعدادها و علایق کودکان و اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شوند.

برای شروع تغییر یک جامعه شما باید دختران و پسران خود را به شکل متفاوتی نسبت به نسل‌های قبل تربیت کنید. به کودکان خود یادآوری کنید که دختران هم به‌اندازه پسران باهوش و خلاق و آگاه هستند.

در واقع، آنچه که در تربیت کودکان اهمیت دارد تمرکز بر توانایی‌ها و علایق کودک به‌جای تمرکز بر جنسیت است. پخت‌وپز و رانندگی مهارت‌هایی هستند که پیشرفت در این زمینه‌ها به تمرین و علاقه نیاز دارد و به جنسیت فرد ارتباطی ندارد.

القای حس محکم بودن افراطی به پسران و حس شکننده بودن به دختران از جمله نمونه‌های تربیت غلط کودکان است که در آینده کودک را دچار مشکلات متعددی می‌کند.

به دختران خود بیاموزید که خوشبختی آینده آن‌ها فقط در گرو ازدواج نیست و نوع نگاه سایر افراد نباید جهت‌دهنده انتخاب‌های زندگی او باشد.

تأثیر ورزش بر سلامتی دختران

ورزش برای پسران و دختران فواید بسیاری دارد. دختران و پسران از نظر جسمی تفاوت‌هایی باهم دارند و فیزیولوژی بدن پسران معمولاً قوی‌تر از دختران است. بااین‌حال این مسئله محدودیتی برای ورزش دختران ایجاد نمی‌کند و دختران نیز مانند پسران از حق ورزش و دوچرخه‌سواری برخوردار هستند. از جمله فواید ورزش برای دختران عبارت‌اند از:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • جلوگیری از افسردگی و بیماری‌های روانی
  • جلوگیری و درمان چاقی
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • جلوگیری از بیماری‌های رایج در زنان مانند پوکی‌استخوان

به جز نقش ورزش در سلامتی دختران، توجه به ورزش دختران، زمینه‌های رشد و شکوفایی ورزش را در کل جامعه فراهم می‌کند. دختران ورزشکاری که امکانات کافی در اختیار دارند و فشاری از سمت جامعه و خانواده بر روان آن‌ها تحمیل نمی‌شود،‌ راحت‌تر می‌توانند در مسابقات بین‌المللی افتخارآفرینی کنند.

روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش برای دختران به رشد و سلامت جسمی و روحی آن‌ها کمک می‌کند. با وجود مشکلاتی که برای دوچرخه‌سواری دختران در ایران وجود دارد، ‌ خوب است بدانید در هیچ ماده قانونی منعی برای دوچرخه‌سواری دختران وجود ندارد و به‌موجب قانون هیچ نهادی اجازه ممنوع اعلام کردن این ورزش برای دختران را ندارد.

میزان حضور زنان و دختران در اقتصاد کشور

نرخ مشارکت افراد یک جامعه در فعالیت‌های اقتصادی آن جامعه یکی از فاکتور‌های مهم در بررسی میزان پیشرفت اقتصادی یک کشور است. فرهنگ‌سازی یکی از عواملی است که به کشور ترکیه کمک کرد تا نرخ مشارکت اقتصادی کشور خود را به ۵۰ درصد برساند.

فرهنگ‌سازی کشور ترکیه با استفاده از افزایش مشارکت زنان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دلایل پیشرفت این کشور در زمینه نرخ مشارکت است. در ایران باوجوداینکه جمعیت در سن کار مردان و زنان از حدود ۲۳ میلیون نفر به ۲۸ میلیون نفر افزایش‌یافته، همواره تعداد فعالان مرد ۳ برابر و شاغلین مرد ۵ برابر بیشتر از زنان بوده است.

به‌رغم افزایش تحصیلات زنان طی ۳ دهه گذشته و تغییرات اجتماعی و کاهش نرخ فرزندآوری، ‌ زنان همچنان سهم بسیار کمی از بازار کار ایران دارند. نرخ مشارکت اقتصادی مردان در ایران ۶۴ درصد و زنان حدود ۱۵ درصد گزارش شده است.

اصلی‌ترین دلیل عدم جستجوی کار زنان در ایران مسئولیت‌های شخصی و خانوادگی است که همچنان با شیب قابل‌ملاحظه‌ای روند صعودی دارد و این مسئله در بلندمدت موجب بروز مشکلات مختلفی در اقتصاد ایران می‌شوند.

جمع‌بندی

روزجهانی دختر بهانه‌ای شد تا نگاهی به تربیت صحیح دختران و نقش آن‌ها در ورزش و اقتصاد یک جامعه بیندازیم. ۵۲ درصد از جمعیت کل جهان را زنان تشکیل می‌دهند. به این ترتیب نادیده گرفتن حقوق دختران در یک جامعه عملاً نیمی از جامعه را دچار مشکلات متعدد و سرخوردگی می‌کند.

توجه به کمال انسانی دختران، از بین بردن نگاه‌های جنسیت‌زده از جمله عواملی هستند که لازم است در فرهنگ هر کشوری گنجانده شوند. نرخ مشارکت اقتصادی در روستاهای ایران بیشتر از شهرهاست و دلیل این امر بیشتر بودن مشارکت زنان در روستاهاست. به این ترتیب نادیده گرفتن حقوق دختران، تبعیض و نابرابری، خشونت علیه آنان نه تنها موجب آسیب دیدن دختران می‌شود. بلکه نیمی از جامعه را دچار مشکل می‌کند و موجب عقب‌ماندگی یک جامعه در تمام زمینه‌ها می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا