چگونه دوچرخه دزدیده شده را پیدا کنم؟ 

نویسنده: محمد نظمی

یکی از دردناک‌ترین موقعیت ها برای شما یا هر کسی که دوچرخه دارد این است که دوچرخه را جایی قفل کرده باشد و هنگام برگشت، با جای خالی آن مواجه شود. متاسفانه به دلیل گران شدن دوچرخه ها در سال های اخیر، تعداد به سرقت رفتن دوچرخه در کشورمان بسیار زیاد شده است و دلیل دیگر برای افزایش سرقت دوچرخه این است که دزدیدن این وسیله، نسبت به سرقت وسیله های دیگر مثل خودرو و موتور سیکلت بسیار آسان‌تر است. 

زمانی که دوچرخه شما مورد سرقت قرار می‌ گیرد، ممکن است اضطراب بگیرید و ناامید شوید و در نهایت نتوانید تصمیمات درستی بگیرید اما ما به شما می‌ گوییم که در برخی از موارد، اگر روش پیدا کردن دوچرخه را بدانید، ممکن است بتوانید دوچرخه خود را به دست بیاورید. 

اگر به کسب اطلاعات در حوزه دوچرخه سواری و سلامت علاقه دارید، حتما مجله دوچرخه پورت لاین را بررسی کنید. 

در ادامه، مراحل و کار‌هایی که پس از سرقت دوچرخه باید انجام دهید را برای شما آورده ایم: 

مراجعه به پلیس

وقتی مطمئن شدید که دوچرخه تان دزدیده شده است، با در دست داشتن سند یا فاکتور فروش دوچرخه به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کنید و گزارش سرقت را بدهید و شکایتی تنظیم کنید. ممکن حتی چند سال بعد دزد دوچرخه شما به دلیل سرقت دیگری دستگیر شود و به سرقت دوچرخه شما هم اعتراف کند یا این که دوچرخه شما در مخفی‌گاه او پیدا شود. 

پلیس به دزد دستبند زده

اطلاع‌رسانی در فضای مجازی 

حتما در فیلم های وسترن دیده اید که وقتی کلانتر به دنبال خلافکاری است، تصویر او را همه جای شهر روی دیوار می‌چسبانند تا اگر هر کس او را دید، به مارشال اطلاع دهد. امروز و در این اوضاع، شما باید این کار را در فضای مجازی انجام دهید. تصویری واضح از دوچرخه خود را برای آشنایان، دوستان و فامیلتان ارسال کنید و بگویید که تصویر این دوچرخه دزدی را در نرم‌افزار های اجتماعی‌شان استوری کنند. 

در این جا، اگر روی استوری ها بخواهید که هر کس دوچرخه را دید، با شماره خاصی تماس بگیرد (شماره‌تان را هم روی استوری ها درج کنید و از دیگران هم همین را بخواهید). علاوه بر این، روی تصویر دوچرخه و در کنار شماره تماستان، بنویسید که مژدگانی هم برای یابنده دوچرخه در نظر گرفته شده است تا افراد را به پیدا کردن دوچرخه تان ترغیب کنید. 

دوچرخه های خیلی گران‌قیمت و حرفه ای معمولا در هر شهری تعداد بسیار کمی دارند و مثل دوچرخه های معمولی رایج نیستند و رنگ ها و ویژگی های شاخصی دارند و به راحتی شناسایی می‌ شوند. اگر دوچرخه سوار حرفه ای هستید و دوچرخه مسابقه ای شما دزدیده شده است، به دیگر دوچرخه سوار و فروشگاه های دوچرخه حرفه ای اطلاع دهید و از آنان بخواهید که تصویر دوچرخه شما را استوری کنند. 

چون اگر سارق بخواهد دوچرخه دزدی شما را به کسی بفروشد، مجبور است آن را به فروشگاه های تخصصی و افراد حرفه ای بفروشد تا مبلغ واقعی دوچرخه را دریافت کند. پس بهتر است که جامعه دوچرخه سواری و فروشگاه های دوچرخه شهر تا حد امکان مطلع شوند که دوچرخه شما با مدل و رنگ مشخصی دزدیده شده است و در صورت مشاهده سارق برای فروش آن، به شما اطلاع دهند. 

دزد دوچرخه

از دوربین های مدار بسته استفاده کنید 

محل دوچرخه را بررسی کنید و هر دوربین مداربسته ای که به محل سرقت دید دارد را پیدا کنید. ماجرا را برای مالکان این دوربین های مداربسته و مغازه های اطراف توضیح دهید و محترمانه از آن ها بخواهید که در ساعت مشخص سرقت دوچرخه، دوربین های خود را بررسی کنند و مشخصات و تصویر دزد را به شما تحویل بدهند. 

اگر شاهدی برای دزدی دوچرخه شما هم وجود دارد و صحنه را از دور یا نزدیک دیده است، از او بخواهید که شکل و شمایل سارق و اتفاقات را برای شما بازگو کند. مثلا بپرسید که آیا سارق وسیله نقلیه داشته است و اگر داشته، شماره پلاک خودرو چند بوده است؟ 

همین احتمالات جزئی که اصلا تصور نمی‌ کنید هم ممکن است که دوچرخه شما را پیدا کند. مثلا شاید شاهد حاضر در صحنه ای از سارق عکس یا فیلم گرفته باشد و شناسایی او را برای شما راحت کند. پس مراحل بالا را به طور کامل انجام دهید و ناامید نشوید. 

به دنبال دوچرخه دست‌دوم بگردید

به محض این که دوچرخه شما مورد سرقت قرار گرفت، به صورت مستمر در نرم افزار‌های فروش لوازم دست دوم مثل دیوار و شیپور و گروه های تلگرامی در این مورد، به دنبال دوچرخه خود بگردید. ممکن است سارق قصد داشته باشد که دوچرخه شما را از طریق آگهی در دیوار بفروشد. 

اگر در بین آگهی های دیوار دوچرخه خودتان را پیدا کردید، به پلیس اطلاع دهید و با فروشنده (سارق) قرار بگذارید و با پلیس به محل ملاقات بروید تا پلیس او را دستگیر کند و شما به دوچرخه‌تان برسید. 

به دنبال بازار‌های سیاه باشید

 در هر شهری چند مکان مشخص برای فروش وسایل دست دوم و حتی دزدی وجود دارد که افراد برای خرید این وسایل به آن مراجعه می‌ کنند. مثلا بازار دست‌ دوم های خلازیر در تهران یکی از این موارد است که اجناس سرقتی یا دست دوم را در این بازار سیاه پیدا می‌ کنید. 

تا مدتی پس از دزدیده شدن دوچرخه تان، با یکی از دوستان خود به مکان ها و بازار‌های فروش وسیله دست دوم مراجعه کنید. احتمال آن وجود دارد که سارق برای فروش دوچرخه به این بازار مراجعه کرده باشد. 

بازار خلازیر

اگر پیدا کردن دوچرخه دزدی نتیجه نداد چه؟ 

ممکن است دوچرخه سرقتی شما پیدا نشود چون معمولا سارق، دوچرخه را به یک دهم ارزش واقعی آن به هر کسی می‌فروشد تا فقط کمی پول نقد به دست بیاورد. دوچرخه هم وسیله نقلیه کوچکی است که پلاک مشخصی ندارد و به راحتی پیدا نمی‌ شود.

زندگی سرشار از تجربه است و مهم این است که از این تجربه ها استفاده کنیم و تا حد ممکن خود را سرزنش نکنیم. اگر دوچرخه شما پیدا نشد، سعی کنید ناراحتی خود را کنترل کنید و خودتان را سرزنش نکنید چون این اتفاق ممکن بود برای هر کسی بیفتد. در نهایت هم می‌ توانید دوچرخه جدیدی بخرید و این بار مواظب باشید که دوچرخه تان دزدیده نشود. حالا برای پیشگیری از دزدیده شدن دوچرخه، مواردی را به صورت خلاصه برای شما نوشته ایم. 

راه های پیشگیری از دزدیده شدن دوچرخه

  • استفاده از قفل دوچرخه قوی و محکم؛
  • قرار ندادن دوچرخه در محیط‌های خلوت و بدون محافظت؛
  • امن کردن گاراژ، پارکینگ، حیاط خانه یا هر جای دیگری که دوچرخه را شب‌ها در آن قرار می‌دهید؛
  • پارک کردن دوچرخه در محیط‌های ایمن؛ اگر دوچرخه گران‌قیمتی دارید، حتی ما توصیه می‌ کنیم که آن را در داخل خانه خود نگه‌داری کنید و آن را در انباری، حیاط یا پارکینگ مشترک قرار ندهید. اگر می‌ خواهید دوچرخه حرفه‌ایتان هیچ وقت دزدیده نشود و خیالتان از این بابت آسوده باشد، حتما جای خاصی از خانه را برای نگه داری دوچرخه استفاده کنید. با استفاده از استند‌ها و پایه های نگهدارنده خاص، می‌ توانید دوچرخه تان را در اتاق خوابتان نگه دارید و حتی از آن به عنوان بخشی از زیبایی اتاق استفاده کنید. برای خرید این استند ها به این صفحه خرید استند دوچرخه مراجعه کنید. 
  • خرید ردیاب کوچک برای دوچرخه: در نظر داشته باشید که در سال های اخیر، ردیاب های کوچکی تولید شده است که می‌ توانید آن را در بخشی از دوچرخه مخفی کنید و در صورت سرقت، دوچرخه را از طریق نقشه پیدا کنید. برای خرید این ردیاب های کوچک، در اینترنت جست‌وجو کنید. توصیه می‌ کنیم که اگر دوچرخه گران قیمتدارید، حتما این وسیله را روی آن نصب کنید. 
چند دوچرخه روی استند

سخن آخر و مهم‌ترین بخش 

با استفاده از موارد بالا، احتمال کمی وجود دارد که بتوانید دوچرخه سرقتی خود را پیدا کنید و دوباره از آن استفاده کنید اما توصیه ما این است که پیش از دزدیده شدن دوچرخه، آن را محافظت کنید چون پیدا کردن دوچرخه دزدی، کار آسانی نیست. در نظر داشته باشید که چون دوچرخه سرقت نسبتا ارزانی محسوب می‌ شود، پلیس هم معمولا نیرو و زمان خود را صرف دستگیری سارقان بزرگ‌تر با جرم های سنگین‌تر می‌ کند. 

در ادامه روش های پیدا کردن دوچرخه ها دزدی، بیان کردیم که چگونه از سرقت شدن دوچرخه تان جلوگیری کنید. این موارد از دزدیده شدن دوچرخه جلوگیری می‌ کند اما مهم‌ترین بخش از این مطلب این است که دوچرخه برای قفل کردن و تنها گذاشتن نیست!

اگر دوچرخه حرفه ای و گران قیمت دارید، به هیچ وجه آن را در جایی قفل نکنید و دوچرخه را ترک نکنید. احتمال این که در هنگام برگشت با جای خالی آن مواجه شوید بسیار زیاد است. 

اگر هم برای خرید کردن و رفت و آمد های روزمره به تنها گذاشتن و قفل کردن دوچرخه در جایی نیاز دارید، از دوچرخه های شهری ارزان قیمت استفاده کنید که نظر سارقان را جلب نکند و آن را در مکان های شلوغ پارک کنید. 

اگر برای خرید دوچرخه ارزان قیمت به راهنمایی یا لیست قیمت نیاز داشتید، ما پورت لاین را به شما معرفی می‌ کنیم. ما در پورت لاین ارزان‌ترین دوچرخه های ایران را به شما ارائه می‌ کنیم. برای بررسی قیمت ها به صفحه خرید دوچرخهمراجعه کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا