کودک تا چه حد باید در خرید و نظر دادن اختیار داشته باشد؟

فرض کنید برای خرید با کودک به یک فروشگاه دوچرخه فروشی می‌روید. دوچرخه کودک را چه کسی انتخاب می‌کند؟ اگر انتخاب کودک یک دوچرخه بی‌کیفیت باشد، ‌ آیا خرید چنین دوچرخه‌ای را احترام به نظر و خواسته کودک می‌دانید؟

خریدکردن یکی از تفریحاتی است که معمولاً برای کودکان جذاب است. نحوه برخورد و رفتار کودک هنگام خرید به روش‌های تربیتی شما بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم محدوده اختیار کودک در خریدکردن و نظر دادن را مشخص کنیم.

اهمیت خرید با کودک

ازآنجایی‌که کودکی بهترین سن برای یادگیری بسیاری از رفتارها است. همراه کردن کودک با خود هنگام خرید، اصول خرید صحیح هر وسیله‌ای را به او می‌آموزد. کودک باید بیاموزد که بهترین زمان برای خرید هر چیزی زمانی است که به آن احتیاج دارد.

توجه به قیمت محصول و نشان‌دادن این قضیه به کودک هنگام خرید، نحوه خرید صحیح و صرفه‌جویی را به او می‌آموزد. همراه کردن کودک با خود هنگام خرید، ‌ رفتارهای اجتماعی و تعامل با دیگران را به او می‌آموزد. توجه به نظر کودک هنگام خرید، اعتمادبه‌نفس و قدرت تصمیم‌گیری او را تقویت می‌کند.

برای خرید رفتن با کودک چه شرایطی را باید فراهم کنیم؟

برای خرید هر محصولی نیاز به حضور کودک نیست. حضور کودک در بازارهای شلوغ احتمال بیماری او را افزایش می‌دهد. ازآنجایی‌که روند رشد کودکان تکمیل نشده و سازوکار ایمنی بدن کودکان ضعیف‌تر از والدین است، بسیار سریع‌تر از والدین احساس خستگی می‌کنند؛ بنابراین اگر برای خرید قصد دارید چندین ساعت از روز را در بازار سپری کنید، ‌ همراهی کودک با شما موجب خستگی و گاهی بهانه‌گیری کودک می‌شود.

علاوه بر خستگی، بروز حس گرسنگی و نیاز به سرویس‌های بهداشتی در کودکان بیش از والدین است. کودک را در بازارهایی که به رستوران، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی دسترسی ندارند، با خود همراه نکنید.

آموزش خرید به کودکان

هنگامی که کودک، اصول خرید صحیح را می‌آموزد، در آینده می‌تواند مصرف خود را کنترل کرده و همواره پس‌انداز داشته باشد. در آینده به فردی که قادر است مصرف خود را کنترل کند و پس‌انداز داشته باشد، ‌ تبدیل می‌شود.

روش‌های ساده‌ای برای آموزش خرید به کودک وجود دارد. یکی از اولین نکاتی که درباره خرید لازم است به کودک آموزش دهید، تفاوت نیازها با خواسته‌های کودک است. به کودک خود بیاموزید تا زمانی که به چیزی احتیاج پیدا نکرده، ‌ لزومی ندارد که آن را خریداری کند.

پس از خرید نیازها، خواسته‌های کودک را نیز اولویت‌بندی کنید و خریدهای او را بر اساس اولویت‌بندی انجام دهید. آموزش تهیه فهرستی از نیازها قبل از خرید، از دیگر آموزش‌های لازم برای خریدکردن با کودک است.

تهیه لیست خرید و عمل‌کردن به آن در حضور کودک، ‌ به او می‌آموزد که خریدهای خود را با برنامه انجام داده و از خرید محصولاتی که در لیست موجود نیست جلوگیری کند. به‌غیراز موارد گفته شده، ‌ بازی با کودک در یک مغازه خیالی مفاهیم آموزشی مدنظر شما را به او آموزش می‌دهد.

میزان اختیار کودک در خرید

اینکه کودک تا چه حد اجازه داشته باشد در خریدکردن نظر بدهد به نوع خرید بستگی دارد. خریدهایی که به کودک مربوط می‌شوند. یا به‌عبارت‌دیگر خریدهایی که برای کودک انجام می‌شوند، نیازمند نظرخواهی از کودک در روند خرید هستند.

تشخیص کیفیت و قیمت محصولی که برای کودک خریداری می‌کنید به ترجیحات شما برمی‌گردد. برای خرید محصولی مانند دوچرخه کودک، پیشنهاد می‌شود، ‌ کیفیت دوچرخه را باتوجه‌به معیارهایی مانند سایز، جنس تنه و برند دوچرخه تعیین کنید و درعین‌حال برای خرید لازم است به بودجه خود و قیمت دوچرخه کودک توجه کنید.

پس از درنظرگرفتن این معیارها به کودک اجازه دهید در انتخاب رنگ و مدل دوچرخه تصمیم‌گیری کند. برای سایر خریدهای کودک مانند تهیه لباس و یا حتی اسباب‌بازی، کیفیت محصول و قیمت آن به نظر و بودجه شما بستگی دارد.

در حالت کلی برای خریدهای مربوط به کودکان، محدوده اختیارات کودک نباید آن‌قدر زیاد باشد که هرآنچه کودک اراده کرد را برای او خریداری کنید و نه آن‌قدر کم باشد که در آینده قدرت تصمیم‌گیری و اعتمادبه‌نفس کودک را با مشکل مواجه کند.

برای اینکه کودک بتواند به‌درستی انتخاب کند، بهتر است چندین گزینه از محصولی که از نظر کیفیت و قیمت مورد تأیید است را در اختیار او قرار دهید و تصمیم‌گیری نهایی را به او واگذار کنید.

جمع‌بندی

خرید رفتن با کودک در عین اینکه می‌تواند برای او بسیار مهیج و جذاب باشد، می‌تواند بسیار آزاردهنده نیز باشد. تقویت حس تصمیم‌گیری در کودک از جمله فواید خریدکردن با کودک است.

اختیارات بیش از حد به کودک در خریدکردن، ‌ ممکن است موجب خرید محصولاتی شود که از کیفیت کافی برخوردار نیست. خرید محصولاتی که کودک احتیاجی به آن ندارد از جمله نتایج اختیارات بیش از حد کودک در خریدکردن است و نتیجه‌ای جز هزینه‌های بسیار برای خانواده ندارد.

پورت لاین تولیدکننده دوچرخه کودک، در تلاش است مدل و رنگ دوچرخه‌های تولید شده را به‌گونه‌ای انتخاب کند که هنگام خرید توجه کودکان را به خود جلب کند. از طرفی کیفیت بالا و قیمت‌های رقابتی دوچرخه‌های پورت لاین، خیال والدین را از بابت یک دوچرخه کیفیت و مقرون‌به‌صرفه راحت می‌کند. برای آشنایی با دوچرخه‌های پورت لاین با کودک خود به فروشگاه دوچرخه پورت لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا