۵ اشتباه مهلک در دوچرخه سواری کودک 

آموزش دوچرخه سواری به کودک یکی از مراحل مهم و جذاب زندگی فرزندانمان است. این ورزش و تفریح برای کودکان مزایای بسیار بسیار فراوانی دارد که در مطلب مزایای دوچرخه سواری برای کودکان به طور کامل به آن پرداخته ایم. 

 دوچرخه سواری باعث بهبود سلامتی کودکان می شود اما ماهیت این فعالیت مفید به گونه ای است که اگر آن را اصولی و درست انجام ندهیم می تواند بسیار آسیب‌زا و خطرناک باشد. در این مطلب در مورد ۵ اشتباه مهم در آموزش دوچرخه سواری به کودکان مطالب مفیدی را مطالعه خواهید کرد. 

اگر به حوزه سلامتی، دوچرخه سواری و ورزش علاقه دارید و می خواهید همیشه اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتری از اطرافیانتان داشته باشید، مجله دوچرخه این مسیر را برای شما آسان کرده است.

استفاده نکردن از کلاه و تجهیزات ایمنی

اولین مکانیزم‌ دفاعی مغز ما انسان‌ها این است که خطرات و درد‌های احتمالی یا مشکلات پیش‌آمده را انکار می‌کند. نبستن کمربند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی در حین موتور سواری و دوچرخه سواری دقیقا با همین مکانیزم تحریک می شود و ذهن با انکار این موضوع، برای خود دلیل می آورد که قرار نیست هیچ اتفاق و تصادفی برای «من» پیش بیاید. 

در صورتی که هر کدام از ما یا کودک ما هیچ تفاوتی با انسان‌های دیگر نداریم و حوادث دوچرخه سواری و رانندگی که روزانه برای هزاران انسان اتفاق می افتد، ممکن است برای ما هم پیش بیاید. 

قدم اول این است که درک کنیم تصادف و حادثه برای ما و کودک عزیزمان هم پیش می آید و بعد هم به این فکر کنیم که آیا هزینه خرید کلاه ایمنی دوچرخه سواری برای کودک و آموزش و اجبار او به استفاده از کلاه کمتر است یا این که حادثه‌ای برای او پیش بیاید؟ البته امیدواریم که نه خودتان نه کودک شما هیچ وقت درگیر حوادث دوچرخه سواری نشوید اما استفاده از کلاه ایمنی روی دوچرخه باعث می شود که این حوادث احتمالی تا حد زیادی کم‌اثر و کم‌خطر بشوند.

پدر در حال بستن کلاه دوچرخه سواری  برای کودک

در مورد خرید کلاه ایمنی هم انتظار نداشته باشید که فروشنده آن را همراه با دوچرخه و به صورت رایگان به شما بدهد چون کلاه به صورت جداگانه فروخته می شود. برای اطلاع از این که چه لوازم جانبی‌ای روی دوچرخه های نو قرار داده می شود، مطلب زیر را مطالعه کنید: 

چه لوازمی روی دوچرخه است؟

به نظر می آید که تا این جا قانع شده باشید که باید با توجه به اندازه سر کودکتان برای او کلاه دوچرخه سواری بخرید و از حوادث احتمالی مهلک پیشگیری کنید. حالا که این موضوع رفع شد، به نکته دوم می‌رسیم. 

اندازه نبودن دوچرخه 

فرض کنید صندلی خودرو به طور کامل به جلو و به فرمان چسبیده باشد یا خیلی دور و عقب باشد و آینه های ماشین هم تنظیم نباشد. این دقیقا شبیه به موقعیتی است که سایز و اندازه دوچرخه برای کودک شما مناسب نباشد. ممکن است کودک متوجه درست نبودن سایز دوچرخه نشود اما شما که سابقه دوچرخه سواری دارید به راحتی می توانید سایز مناسب را برای اون انتخاب کنید. 

کوچک بودن سایز دوچرخه باعث می شود که کودک نتواند به درستی دوچرخه سواری کند و بزرگ بودن آن هم نتیجه مشابهی می دهد و کودک شما را به طور واضحی آزار می دهد. علاوه بر آن، در نظر داشته باشید که مناسب نبودن سایز دوچرخه باعث می شود که بدن کودک به خصوص گردن و ستون فقراتش آسیب ببیند و این آسیب برای فرزند دختر شما بیشتر هم خواهد بود. پیشنهاد می کنیم که در این بین، نگاه کوتاهی به مطلب آیا دوچرخه‌ برای دختران ضرر دارد بیندازید. 

در نهایت، برای این که با خیالی آسوده و بدون کمترین نگرانی برای کودکتان در هر سنی یا حتی برای خودتان دوچرخه مناسبی انتخاب کنید، حتما مطلب انتخاب سایز دوچرخه را مطالعه کنید. 

اگر کودک شما از قبل دوچرخه‌ای دارد و نمی دانید چه سایزی است یا می‌خواهید تناسب آن را اندازه‌گیری کنید، مطلب زیر را بخوانید:

سایز دوچرخه را از کجا بفهمم؟

آموزش ندادن روش های صحیح دوچرخه سواری

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، دوچرخه سواری بر خلاف مزیت های فراوان، اگر به درستی انجام نشود می تواند خطرات جسمی یا حتی جانی داشته باشد. برای این که کودک شما از دوچرخه سواری لذت ببرد و سلامتی‌اش حفظ شود، لازم است که یک‌بار و برای مدتی زمانتان را اختصاص دهید و به همراه او دوچرخه سواری کنید و حفظ تعادل روی دوچرخه را به او آموزش دهید. 

در نظر داشته باشید که تا زمانی که کودک را کاملا مسلط به دوچرخه ندیدید، هرگز اجازه ندهید که به تنهای سوار دوچرخه شود. مجددا شما را به مطلب دیگری ارجاع می دهیم که یک بار برای همیشه بهترین و آسان روش آموزشی را یاد بگیرید. مطلب زیر برای آموزش سریع معجزه می کند!

آموزش سریع دوچرخه سواری به کودک

رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی 

همان طور که می دانید، کودکان بیش از این که از طریق شنیدن و گوششان یاد بگیرند با دیدن و چشمشان آموزش می بینند. پس برای این که کودکی قانونمند تربیت کنید، در قدم اول باید خودتان کاملا به قوانین راهنمای و رانندگی پایبند باشید تا کودک این رفتار را از شما ببیند. 

توصیه همیشگی این است که برای دوچرخه سواری به کودک و آموزش این فعالیت، از مسیرهای خلوت و مخصوص دوچرخه استفاده کنید اما در هر صورت و در نهایت مجبور خواهید بود که کودک را از خیابان های شلوغ هم رد کنید. از همان روز اول به صورت داستانی سعی کنید که به صورت عملی و در شرایط مختلف، قوانین ساده راهنمایی و رانندگی را به او توضیح دهید و او را با ضعف های دوچرخه در برابر خودرو آشنا کنید و نقطه کور راننده ها و آینه خودرو هم به کودک آموزش دهید.

کودک شاد روی دوچرخه

حالا که کودک این قوانین ساده را یاد گرفته است، با خیالی آسوده تر می توانید او را به دوچرخه سواری بفرستید.

رها کردن کودک

باوری قدیمی وجود دارد که تا زمانی که کودک زمین نخورد، دوچرخه سواری یاد نمی گیرد. ما هم تا حدی این باور را تایید می کنیم و به هر حال در فرایند یادگیری رکاب زدن با دوچرخه، کودک شما ممکن است چندین بار زمین بخورد اما موضوع مهم شدت زمین خوردن است. 

در اوایلی که کودک هنوز کاملا به دوچرخه مسلط نیست، هرگز نباید او را تنها بگذارید و بدون نظارت او را رها کنید. در این مواقع است که ممکن است کودک زمین بخورد و شدت این زمین خوردن ها هم زیاد باشد. 

گاهی پیش می آید که در این مواقع تنهایی که کودک دچار حادثه ای می شود یا از روی دوچرخه زمین می خورد، به شدت از دوچرخه و دوچرخه می ترسد و ممکن است هرگز یا تا مدت ها به سمت دوچرخه نرود. 

پس در نظر داشته باشید که بهترین روش این است که پس از آموزش دادن رکاب زدن به کودک، همراه او با دوچرخه خودتان رکاب بزنید یا این که در محدوده ای خلوت و کوچک او را محدود کنید که کاملا به آن اشراف داشته باشید و بیشتری فاصله‌تان تا کودک ۱۰۰ قدم باشد تا اگر هم حادثه ای پیش آمد، به سرعت به کودک برسید و به او دلگرمی بدهید. 

دوچرخه آبی در تصادف با ماشین

حالا دوچرخه سواری برای کودک امن است

لازم به تکرار نیست که هر یک از موارد بالا را نادیده بگیرید، آسیب های جبران ناپذیری در انتظار کودک شما خواهد بود و جدی نگرفتن این موارد از ابتدای آموزش، باعث می شود که کودک بعدا به هیچ عنوان مسائل ایمنی را رعایت نکند و نپذیرد. 

پس در قدم اول، دوچرخه را درست و متناسب با قد کودک انتخاب کنید، لوازم ایمنی مناسب، به خصوص کلاه را بخرید و قوانین راهنمایی و رانندگی را همراه با دوچرخه سواری به او آموزش دهید و در حین دوچرخه سواری هم هیچ‌گاه او را تنها نگذارید. 

اگر برای کودکتان در هر سن و جثه ای و با هر سلیقه ای به دوچرخه ارزان‌ قیمت نیاز داشتید، دوچرخه های ایرانی پورت لاین با گارانتی معتبر گزینه خوبی برای شما خواهند بود و با چند کلیک به در خانه شما می آیند و ارسال این دوچرخه ها هم کاملا رایگان است. برای بررسی انواع دوچرخه های پورت لاین و قیمت های آن ها به صفحه قیمت دوچرخه کودک مراجعه کنید. 

مطلب پیشنهادی: قیمت دوچرخه دخترانه چگونه محاسبه می‌شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا