۱۹ شهریور، روز پیشگیری از خودکشی

بر خلاف تمام موجودات زنده روی این کره خاکی، انسان با داشتن قوه اختیار و انتخاب و تفکر می تواند هر زمان که بخواهد، به زندگی خود پایان دهد. بسیاری از افراد در طول روز و سال، جان خود را در کشور ما و کل دنیا به دلیل خودکشی از دست می دهند. از سال ۲۰۱۱، سازمان بهداشت جهانی، روزی را به  اطلاع‌رسانی در مورد پیشگیری از خودکشی اختصاص داد.

روز ۱۹ شهریور هر سال،‌ روز پیشگیری از خودکشی نام‌گذاری شده است. به طور میانگین، روزانه ۳هزار نفر به دلیل اقدام به خودکشی، جان خود ار از دست می دهند. خودکشی رایج ترین روش مرگ بین افراد ۱۴ تا ۲۵ ساله شده است. طبق تحقیق سازمان بهداشت جهانی، تعداد کسانی که به خودکشی اقدام می کنند، تقریبا ۲۰ برابر افرادی است که خودکشی شان به مرگ منجر می شود؛ یعنی روزانه حدود ۶۰ هزار نفر به خودکشی اقدام می کنند.

خودکشی سیزدهمین عامل مرگ و میر انسان در دنیا به حساب می‌آید. سالانه بسیاری از انسان ها با استفاده از آفت کش ها و راه های دیگر به زندگی خود پایان می دهند. سازمان پیشگیری از خودکشی در جهان اعلام کرده است که برای جلوگیری از خمدکشی افراد و به خصوص جوانان، باید برخی از آفت کش های مختلف را از دسترس خارج کنند اما بسیاری از کشور ها از این فعالیت استقبال نکرده اند.

در ادامه این مطلب به راه های جلوگیری و پیشگیر از خودکشی اشاره می کنیم تا با آگاهی از این موضوع، مرگ و میر بر اثر خودکشی را در اطراف خود کاهش دهیم.

افسانه هایی در مورد خودکشی

بسیاری از باورهای غلط در مورد خودکشی وجود دارد که نتها باعث پیشگری از وقوع آن نمی شود، بلکه فرد را به سوی طناب دار یا بسته های قرص تشویق می کند.

افسانه اول

افرادی که در مورد خودکشی صبحت می کنند، هیچ‌وقت خودکشی نمی کنند.

حقیقت ماجرا : خیلی از ما فکر می کنیم که طرف مقابل، برای جلب محبت و توجه است که در مورد خودکشی صحبت می کند اما آمار ها نشان می دهد که تقریبا تمام افرادی که خودکشی منجر به مرگ داشته ‌اند، پیش از اقدام، به نحوی به بقیه هشدار داده‌اند.

یعنی اگر حتی به شوخی از کسی شنیدید که «اگر بمیرم همه قدرم رو بیشتر می دونند و پیشمون می‌شند» حتما این جمله را جدی بگیرید.

افسانه ۲

کسی که خودکشی می کند، دیوانه و روانی است.

حقیقت ماجرا‌: بسیاری از افرادی که خودکشی می کنند، از افسردگی رنج می برند یا عارضه و سوگ بزرگی برایشان رخ داده است و مشکل روانی و ذهنی خاصی ندارند.

افسانه ۳

اگر کسی تصمیم به مرگ گرفته باشد، پیشگیری از خودکشی امکان ناپذیر است.

حقیقت ماجرا: در بسیاری از موارد، فردی که در پی خودکشی است، احساسات و عواطف پیچیده و غیر قابل تحملی در ذهن خود دارد و حس می کند که توانایی تحمل این حجم از مشکلات ذهنی را ندارد برای همین خودکشی می کند اما فقط کمی صحبت در مورد مشکلات یا مراجعه به متخصص، کمک می کند تا حال طرف مقابل بهتر شود.

افسانه ۴

کسی که قصد خودکشی دارد، از کمک گرفتن امتناع می کند.

حقیقت ماجرا: تحقیقات نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد افراد، در فاصله ۶ ماه پیش از خودکشی، از درمان های دارویی کمک گرفته‌اند.

افسانه ۵

صحبت کردن در مورد خودکشی، بذر خودکشی را در ذهن فرد می کارد.

حقیقت ماجرا: صحبت کردن در مورد خودکشی آسیبی به فرد نمی زند و اتفاقا اگر به صورت آزاد، درست و دقیق در این مورد صحبت کنید، می تواند بازدارنده باشد.

وز ۱۹ شهریور هر سال،‌ روز پیشگیری از خودکشی نام‌گذاری شده است. به طور میانگین، روزانه ۳هزار نفر به دلیل اقدام به خودکشی، جان خود ار از دست می دهند.

نشانه ها و علامت های خودکشی در فرد

کسی که قصد خودکشی داشته باشد و یا در حال فکر کردن و برنامه ریزی در مورد ان باشد، معمولا نشانه هایی را از خود به شما بروز می دهد که می تواند کمک کننده باشد. این نشانه های عبارت است از:

  • صحبت در مورد خودکشی
  • تهیه وسایل خودکشی مثل اسلحه، چاقو، طناب، دارو و …
  • درگیری و پرداختن زیاد به موضوع مرگ
  • از دست دادن هر گونه امیدی برای آینده
  • تنفر از خود و احساس بی خاصیت بودن، بی ارزش بودن و …
  • تدوین وصیت نامه
  • خداحافظی ناگهانی
  • فاصله گرفتن از خانواده و دوستان
  • انجام رفتارهای مخرب شدید مثل مصرف مواد مخدر، الکل و …

راه های پیشگیری از خودکشی

در جوامع مدرن و با پیشرفت فناوری، انسان تنها تر شده است و افکار خودکشی بیشتر به ذهنش می‌زند. راه های پیشگیری از خودکشی:

  • اگر نگران طرف مقابل هستید، با او صحبت کنید
  • در مواقع بحران تنبلی نکنید و در اسرع وقت به فرد کمک برسانید
  • پیشنهاد حمایت و کمک بدهید
  • دسترسی به راه های خودکشی را برای شخص از بین ببرید
  • دسترسی به مشاور و متخصص را برای او فراهم کنید
  • بعد از بحران هم از او غافل نباشید و شرایط او را بررسی کنید.

سخن آخر

خودکشی در جوامع فقیر و رو به توسعه بیش از جوامع توسعه یافته اتفاق می افتد و به عوامل بسیار زیادی وابسته است. سازمان های جهانی، دولتی و خصوصی و مستقل، سالانه در تلاش اند تا آمار خودکشی را در کشور خود یا دیگر کشور ها کاهش دهند. مهم ترین نکته برای جلوگیری از خودکشی عزیزانمان، هم دلی و کنار هم بودن است.

در نظر داشته باشید که اگر روزی افکار خودکشی به ذهن خودتان ورود کرد، پیش از اقدام به خودکشی و جدی کردن ماجرا، سعی کنید از کمک متخصص، روان شناس و روان پزشک کمک بگیرید.

سازمان بهزیستی کشور هم از طریق شماره تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳، به صورت رایگان در ۲۴ ساعت شبانه روز به شما کمک می کند.

از مهم ترین راه های پیشگیری از خودکشی هم روی آوردن به ورزش و تحرک است و بهتر است که این تحرک از سال های کودکی در فرد ایجاد ایجاد شود و به صورت عادت در بیاید. به مطالب دیگر مجله دوچرخه پورت لاین نیز مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا