بیماری‌هایی که در دنیای مدرن کودکان را تهدید می‌کند

نویسنده: محمد نظمی

با پیشرفت علم، راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌ها گسترش یافته است. در چند سال اول زندگی، بدن کودک شما در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیر است. با وجود پیشرفت در زمینه علم پزشکی،‌ هم‌چنان بیماری‌هایی وجود دارد که کودکان شما را تهدید می‌کند. در ادامه، به برخی از این بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها می‌پردازیم.

قدم اول در پیشگیری بیماری‌های مختلفی که سلامت کودک را به خطر می‌اندازند، آگاهی و کسب دانش کلی و سطحی نسبت به عوامل‌ بیماری‌زا و علائم بیماری است که هر پدر و مادری از این موارد آگاه باشد.

واکسن‌ها

واکسن‌ها یکی از بازوهای پیشرفت علم پزشکی و راه نجات انسان‌ها از بیماری‌های خطرناک است. واکسن‌هایی که امروزه سلامت کودک شما را در مقابل بیماری‌ها نجات می‌دهد عبارت است از کزاز، آنفولانزا، آبله،‌ هپاتیت B، فلج اطفال، سل، سرخک، اوریون و …

واکسن‌ها با پیشگیری از بیماری باعث افزایش ایمنی تمام افراد جامعه می‌شود. بسیاری از بیماری‌ها در کشور ما و سایر کشور‌های جهان با استفاده از واکسن‌ها ریشه کن شده‌اند و بسیاری از بیماری‌هایی که در گذشته، جان کودکان را تهدید می‌کرد، امروزه خطری برای سلامتی کودکان شما محسوب نمی‌شود.

بیماری‌هایی که جان کودکان را در دنیای مدرن تهدید می‌کند
درحال واکسن زدن

چاقی چگونه سلامت کودک شما را تهدید می‌کند؟

یکی از بیماری‌هایی که امروزه به طرز چشم‌گیری در حال افزایش است و سلامت کودکان شما را تهدید می‌کند، چاقی است. دیابت، فشارخون بالا و افزایش کلسترول از جمله عوارض این بیماری است که معمولاً تا بزرگ‌سالی با کودک همراه است.

تغذیه مناسب و تحرک کافی از راه‌های درمان چاقی است. تشویق کودکان به انجام فعالیت‌های جسمی،‌ مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری از بروز چاقی در کودکان جلوگیری می‌کند. امروزه، با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه و رایانه‌ها و افزایش عادت‌های غذایی ناسالم در میان کودکان،‌ خطر چاقی و بروز مشکلات ناشی از آن بیش از پیش سلامت کودکان را تهدید می‌کند. بنابراین،‌ یکی از مهم‌ترین وظایف شما کنترل رژیم غذایی کودک و توجه به فعالیت‌های جسمی اوست.

خرید تلفن همراه و رایانه یکی از عوامل مهمی است که کودک شما را به پرخوری و بی‌تحرکی تشویق می‌کند. در مطلب چه زمانی برای کودک تلفن همراه بخرم؟، اطلاعات لازم در مورد خرید تلفن همراه برای کودک و نحوه کنترل بازی کودکان با این وسیله را مطالعه کنید.

کودک درحال خواب

آلودگی هوا، تهدیدی برای سلامتی کودکان

افزایش آلاینده‌ها و افزایش آلودگی‌هوا در شهرهای بزرگ،‌ سلامتی تمام افراد جامعه را به خطر می‌اندازد. کودکان به دلایل مختلفی در مقابل آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند. کامل نشدن روند رشد ریه‌های کودکان،‌ تنفس بیشتر از راه دهان، تنفس و تحرک بیشتر کودکان از جمله دلایل آسیب‌پذیری آنان است.

با گسترش و پیشرفت شهرها، آلودگی هوا نیز از جمله مواردی است که برای حفظ سلامت کودکان باید به آن توجه کنید. آلودگی هوا، میزان یادگیری و تمرکز کودکان را کاهش می‌دهد. بروز مشکلات قلبی و تنفسی،‌ تضعیف ایمنی و بروز مشکلات پوستی از جمله عوارض آلودگی هوا بر سلامت کودکان است. لازم به ذکر است که مشکلات قلبی و ریوی ناشی از آلودگی هوا،‌ معمولاً تا سنین بزرگ‌سالی با کودک همراه خواهد بود.

برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی آلودگی هوا،‌ برای خروج از منزل با کودک، اواخر شب و اوایل صبح زمان مناسب‌تری به نظر می‌رسد. پرورش گیاه در منزل نیز از روش‌هایی است که به حفظ سلامت کودک شما در مقابل آلودگی هوا کمک می‌کند.

بیماری‌های تهدیدکننده جان کودکان
ورزش درهوای آلوده

بیماری‌های غیر واگیر و سرطان

همان‌طور که می‌دانید، سرطان به یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای سلامتی انسان تبدیل شده است. امروزه بیماری کودکان و بزرگ‌سالان تنها به بیماری‌های واگیردار محدود نمی‌شود. وراثت، رژیم غذایی نامناسب و استعمال دخانیات از جمله دلایل بروز سرطان در بزرگ‌سالان است.

وراثت یکی از عواملی است که احتمال بروز سرطان در کودکان را افزایش می‌دهد اما تحقیقات نشان می‌دهد که چنین مواردی بسیار نادر است. سرطان در دوران کودکی معمولاً از یک جهش DNA آغاز می‌شود. که این جهش ارثی نیست و کودک در آینده آن را به نسل‌های آینده منتقل نخواهد کرد. با وجود تمام این موارد،‌ دلیل بروز سرطان در کودکان همچنان نامعلوم است. سرطان خون، غدد لنفاوی، کلیه و استخوان از جمله شایع‌ترین انواع سرطان در کودکان است.

اکثر سرطان‌های دوران کودکی قابل درمان است. پیشرفت‌های زیادی که در زمینه درمان سرطان صورت گرفته باعث بازگشت سلامتی، به کودکان درگیر با سرطان شده است. از آن‌جایی که بدن کودکان در مقابل شیمی درمانی و پرتو درمانی واکنش مثبت نشان می‌دهد، نرخ بقای کودکان در مقایسه با نرخ بقای بزرگ‌سالان مبتلا به سرطان بیشتر است. پس برای حادثه رخ‌ نداده از پیش نگران نباشید اما در نظر داشته باشید که علائم بیماری را در کودک نادیده نگیرید.

بیماری‌های تهدیدکننده جان کودکان
کودک در بیمارستان

بیماری‌ها و اختلالات روانی

بیماری‌ها و اختلالات روانی از جمله بیماری‌های جدید در دنیای مدرن برشمرده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند، اگر به اختلالات روانی در کودکی توجهی نشود، مشکلات زیادی درر بزرگ‌سالی گریبان‌گیر فرد می‌شود.

تحقیقات یاد شده نشان می‌دهد افرادی که از اختلالات روانی رنج می‌برند بیش از سایر افراد جامعه،‌ درگیر مشکلات مالی، قانونی، سلامتی و بهداشت می‌شوند. افسردگی و اضطراب از جمله اختلالات روانی رایج است. مطالعه، بررسی کامل سلامت روانی و جسمی کودکان اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیماری‌های تهدیدکننده جان کودکان
کمک به کودک

جمع‌بندی

با پیشرفت علم، شیوه زندگی انسان‌ها دچار تغییرات مختلفی شده است. تغییر در رژیم و عادات غذایی خانواده‌ها،‌ تغییر در مشاغل و کم شدن تحرک افراد، افزایش شهرنشینی و گسترش شهرهای بزرگ و پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه علم پزشکی، از جمله عواملی است که نوع بیماری کودکان در دنیای مدرن را تغییر داده‌ است.

از بیماری‌هایی که جان کودکان را در دنیای مدرن تهدید می‌کنند: چاقی، بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، انواع سرطان و تومورها و اختلالات روانی را می‌توان نام برد. همان‌طور که پیش از این هم بیان شد، دوچرخه سواری یکی از روش‌های سرگرم کردن کودک و ترغیب او به ورزش و تحرک جسمی بیشتر است.

پورت‌لاین تولیدکننده ایرانی دوچرخه کودک، دوچرخه‌های مدل دنیز و چیچک و آیدین را به بازار عرضه می‌کند. مزیت پورت‌لاین نسبت به نمونه‌های خارجی و وارداتی،‌ داشتن ضمانت و کیفیت بالاتر در عین تولید دوچرخه ارزان قیمت است. برای سفارش بررسی مدل‌های مختلف،‌ به صفحه قیمت دوچرخه مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا