حقوق فردی کودک و اهمیت آن چیست؟

جان لاک فیلسوف انگلیسی، در ۲۹ آگوست ۱۶۳۲ زاده شد. به عقیده جان لاک انسان‌ها بنا به ذات خود آزاد و با هم برابر هستند. او در زمینه حقوق فردی و اجتماعی انسان‌ها مطالعات فراوانی دارد و یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان عصر خود است.

او از حقوق فردی، ‌ حق مالکیت و آزادی بیان انسان‌ها دفاع کرده و از این بابت جوامع انسانی به او مدیون هستند. روز ۲۹ آگوست به مناسبت تولد این فیلسوف و به‌پاس تلاش‌های او، روز جهانی حقوق فردی نام‌گذاری شده است.

آموزش حقوق فردی یکی از اولین مفاهیم آموزشی به کودکان است. کودک شما برای ورود به اجتماع نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات متعددی است. همان‌طور که آموزش یک مهارت ساده مثل دوچرخه‌سواری به کودک، نیازمند آشنایی او با محیط اطراف و قوانین و اصول صحیح دوچرخه‌سواری است. پس از اینکه کودک به سن ورود به مدرسه رسید، برای برقراری ارتباط با محیط اطراف لازم است با حقوق فردی و اجتماعی خود آشنا شود.

حقوق فردی کودک چیست؟

بسیاری از انسان‌ها در طول تاریخ برای حفظ حقوق فردی خود تلاش کرده‌اند. درواقع این حق، ‌ هر فردی را در جامعه منحصربه‌فرد تلقی کرده و بر آزادی و برابری انسان‌ها تأکید می‌کند. هرچه قانون‌گذار یک جامعه، ارزش و احترام بیشتری برای حقوق افراد آن جامعه قائل شود، میزان رفاه و رضایت در آن جامعه افزایش می‌یابد.

حقوق فردی انسان‌ها شامل حقوق مربوط به آزادی فردی، ‌ آزادی اندیشه و آزادی اقتصادی می‌شود. حق حیات، حق آزادی تن، حق امنیت و حریم خصوصی جزو حقوق مربوط به آزادی فردی است. در زمینه آزادی اندیشه افراد در جامعه، حق آزادی بیان و حق آزادی عقیده از این جمله هستند.

حق آزادی اقتصادی شامل حق مالکیت، حق تجارت و بازرگانی و حقوق مربوط به آزادی کار افراد جامعه است. در طول تاریخ بسیاری از انسان‌ها برای گرفتن حقوق مالکیت و آزادی کار از اربابان تلاش کرده و حتی جان خود را در این مسیر ازدست‌داده‌اند. ازاین‌رو حق آزادی اقتصادی پس از حق حیات انسان‌ها یکی از مهم‌ترین حقوق افراد در جامعه است.

حقوق فردی مربوط به کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان از حقوق فردی و اجتماعی برخوردارند. حق حیات و رشد، حق برخورداری از آموزش و بهداشت، حق آزادی بیان و داشتن حریم خصوصی از جمله حقوق فردی مربوط به تمام کودکان است و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

حق داشتن هویت یکی از حقوقی است که تمام کودکان در تمام جوامع پس از تولد باید داشته باشند. وظیفه تهیه شناسنامه برای کودک به عهده والدین و وظیفه صدور و اعطای هویت به کودکان به عهده دولت‌ها است.

حق تغذیه مناسب و برخورداری از بهداشت از دیگر حقوقی است که تحقق آن‌ها به والدین کودک و دولت‌ها بستگی دارد. عدم کودک‌آزاری و قرارنگرفتن کودک در شرایط سوءاستفاده جنسی نیز از جمله حقوق فردی کودکان است. موارد زیر از مصادیق آزار کودکان است:

  • تنبیه جسمی کودک
  • عدم توجه به نیازها و خواسته‌های کودک
  • سرزنش کردن کودک در حضور دیگران
  • استفاده ابزاری از کودک برای اهدافی مانند کسب درآمد
  • تهدید کودک با شرایطی که از آن‌ها هراس دارد. مانند قراردادن او در محیط‌های تاریک
  • سوءاستفاده‌های جنسی از کودک

در صورت بروز هریک از موارد گفته شده، ‌ حقوق فردی کودک نقض شده و آثار روانی زیان باری برای کودک به همراه خواهد داشت.

اهمیت آموزش حقوق فردی به کودکان

کودکانی که از حقوق فردی خودآگاهی کامل داشته باشند، معمولاً کمتر در معرض خشونت، آسیب‌های جسمی و روحی قرار می‌گیرند. بسیاری از اختلالات روانی در بزرگسالی، از آزارهای کودکی ناشی می‌شوند.

اگر کودک با حقوق خود آشنا باشد، در مقابل آزارهای مختلف سکوت نمی‌کند و به‌این‌ترتیب از بسیاری از آسیب‌ها در امان می‌ماند. کودکی که با حقوق فردی خود آشنا باشد، ‌ به‌سادگی در موقعیت‌های خطرآفرین قادر به نه گفتن خواهد بود.

احترام به حقوق دیگران و هم‌نوعان، در کودکانی که با حقوق فردی خود آشنا هستند راحت‌تر صورت می‌پذیرد و آشنایی با حقوق فردی در سنین کودکی علاوه بر اینکه در زندگی کودک و خانواده او اثر مثبت دارد، به بهبود روابط اجتماعی نیز کمک می‌کند.

چگونه حقوق فردی کودک را به او آموزش دهیم؟

روش‌های بسیاری برای آموزش حقوق فردی به کودک وجود دارد. از جمله این روش‌ها تهیه کتاب‌های مرتبط با این موضوع برای کودک است. با وجود کتاب‌های صفحه مقوایی و پارچه‌ای، ‌در هر سنی می‌توانید کودک را با کتاب خواندن آشنا کنید.

تهیه کتاب‌هایی با موضوع حقوق فردی برای کودک، ‌ علاوه بر اینکه عادت مطالعه کتاب را در رفتارهای کودک تثبیت می‌کند. در آشنایی کودک با حقوق فردی مؤثر خواهد بود. کتاب‌هایی که دارای تصاویر مناسب باشند، ‌ تأثیر قابل‌توجهی در آموزش این مفهوم به کودک دارند. تصاویر این کتاب‌ها تا مدت‌ها در حافظه تصویری کودک باقی‌ می‌ماند و کودک به‌محض قرارگرفتن در محیط آسیب‌زا می‌تواند درست تصمیم بگیرد.

علاوه بر کتاب، ‌ استفاده از فیلم‌های مرتبط با موضوع حقوق فردی در آموزش این موضوع به کودک مؤثر است. صحبت و تعامل با کودک و‌ استفاده از روش‌های تشویقی برای آموزش از دیگر راه‌های آموزش حقوق فردی به کودکان هستند. مهدکودک‌ و دبستان نیز محیط مناسبی برای آموزش بسیاری از مفاهیم حقوق فردی به کودک است.

جمع‌بندی

در این مقاله جان به‌صورت مختصر، جان لاک و تاریخچه روز حقوق فردی را معرفی کردیم. حقوق فردی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که از اندیشمندان گرفته تا کارگران روزمزد و بردگان سیاه‌پوست آمریکای لاتین را به جنبش‌های سیاسی و اعتراضات عمومی واداشت.

حقوق فردی را می‌توان به معنای آزادی انسان‌ها از قید و بندهای محدودکننده تعریف کرد. آموزش حقوق فردی به کودکان مانند بسیاری از مفاهیم دیگر از محیط خانواده شروع می‌شود. کودک شما باید بیاموزد که عواملی مانند رنگ پوست، ‌ جنسیت، ‌ ملیت و مذهب عامل برتری یک فرد نسبت به دیگران نیست و تمام افراد یک جامعه با هر نژاد و جنسیتی حقوق فردی برابر دارند.

کودکی که از حقوق فردی خودآگاهی دارد، در مقابل ظلم سکوت نمی‌کند، ‌ به‌راحتی در موقعیت‌های آسیب‌زا ‘نه’ می‌گوید و به حقوق فردی دیگران احترام می‌گذارد. محیط مهدکودک و دبستانی که کودک در آنجا تحصیل می‌کند باید امن باشد و هدف سیستم آموزشی آن تربیت کودکانی با جسم و روان سالم باشد. به‌این‌ترتیب کودک با قرارگرفتن در یک محیط سالم علاوه بر آموزش صحیح مفاهیمی مثل حقوق فردی، از بودن در اجتماع لذت خواهد برد.

پورت‌ لاین تولیدکننده دوچرخه کودک،‌ در تلاش است با تولید دوچرخه‌های مقرون به صرفه و با کیفیت و درنظرگرفتن خدمات پس از فروش، به حقوق مشتریان و حق تفریح کردن کودکان ایران احترام بگذارد. برای آشنایی بیشتر با مدل‌های دوچرخه پورت لاین به فروشگاه آنلاین پورت لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا