جایزه کودک را چگونه تعیین کنیم؟

جایزه دادن، یکی از روش‌هایی است که درجهت تحقق اهداف تربیتی به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید از این روش برای تشویق کودک به انجام کارهای مثبت استفاده کنید. بازداری کودک از رفتارهای نامناسب و اصلاح رفتارهای او از دیگر مزایای تشویق کودک به روش جایزه دادن است. تحقق اهداف تربیتی شما با استفاده از روش جایزه دادن در گرو انتخاب روش مناسب برای این کار است.

یعنی جایزه ندادن به کودک بهتر از این است که روش و زمان غلطی را برای جایزه دادن به او انتخاب کنید.  آموزش حمایت از حیوانات به کودکان

علل جایزه دادن به کودک

همان‌طور که می‌دانید، یکی از علت‌های جایزه دادن به کودک، تشویق کودک به تکرار آن فعالیت یا رفتار است. افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در کودک از جمله عوامل مهمی است که جایزه دادن به کودک را توجیه می‌کند. با جایزه دادن به کودک انگیزه‌های درونی او را افزایش می‌دهید و از بروز اختلالات روانی مانند افسردگی جلوگیری می‌کنید.

دختر بچه خوشحال در حال گرفتن جایزه
کودک خوشحال

روش‌های مختلف جایزه دادن به کودک چیست؟

روش‌های مختلفی برای جایزه دادن وجود دارد. به عنوان مثال، جایزه دادن به صورت لفظی و کلامی، تفریحی، احساسی و مادی. روش جایزه دادن تفریحی یکی از روش‌های تشویق کودک است که برای اثرگذاری بیشتر لازم است ابتدا تفریح‌های مورد علاقه او را بشناسید. سپس نوع تفریح را با توجه به علایق کودک انتخاب کنید.

گاهی همراهی با کودک در دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی با او بهترین هدیه برای کودک است. بنابراین، برای تشویق کودک به روش تفریح، نیاز به تفریحات گران‌قیمت نیست و با شناخت علایق کودک می‌توانید بهترین تفریح را برای کودک خود انتخاب کنید.

روش جایزه دادن به صورت لفظی، علاوه بر تشویق کودک شما باعث افزایش حس اعتماد به نفس در کودک و بالارفتن حس عزت نفس در او می‌شود. بنابراین، از اهمیت تشویق کلامی کودک غافل نشوید و به کودک نشان دهید که قدردان تلاش و رفتارصحیح او هستید.

تشویق کودک به روش احساسی شامل محبت کردن، بغل کردن، نوازش کودک و هرگونه رفتاراحساسی است که موجب دلگرمی کودک و دوام رفتارها و فعالیت‌های مفید او می‌شود.

نوزادان در حال گرفتن دست والدین
محبت به کودک

تشویق‌های مادی

از دیگر انواع روش‌های تشویق کودک تشویق‌های مادی است. انتخاب پاداش مادی متناسب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای تشویق مادی باید در نظر بگیرید. سن کودک یکی از مواردی است که برای تهیه جایزه مادی، لازم است به آن توجه کنید. برای بیشتر شدن اثر جایزه و تشویق کودک، سلیقهٔ کودک را نیز در نظر بگیرید.

هنگام خرید جایزه برای کودک، حفظ سلامت کودک را در نظر بگیرید و از تهیه جوایزی که سلامت کودکان را تهدید می‌کند خودداری کنید. تلفن همراه یکی از ابزارهایی است که امروزه کاربرد فراوانی دارد و کودکان علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند.

پیش از اقدام به خرید، مطلبِ از چه سنی برای کودک تلفن همراه بخریم؟ را مطالعه کنید. به طور کلی، خرید موبایل برای کودک به عنوان جایزه تا حداقل 14 سالگی پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین، اگر سن کودک شما کمتر از 14 سال است از خرید تلفن همراه به عنوان جایزه برای او، خودداری کنید.

هنگام خرید جایزه برای کودک توجه به حفظ سلامت کودک از اهمیت بالایی برخوردار است، از این رو پیشنهاد می‌شود جوایزی برای کودک تهیه کنید که او را به انجام فعالیت‌های جسمی تشویق کند. ورزش و فعالیت‌های جسمی باعث می‌شود تا شادی و رضایت کودک از زندگی افزایش یابد.

خرید دوچرخه، توپ فوتبال، راکت بدمینتون و تنیس، عینک و وسایل شنا در این زمینه می‌توانند جوایز مناسبی برای کودک شما باشند. مراجعه به راهنمای دقیق خرید دوچرخه اطلاعات بیشتری درباره خرید دوچرخه به عنوان جایزه در اختیار شما قرار می‌دهد.

جایزه مادی کودک را متناسب با بودجه خود تهیه کنید. به عبارت دیگر تاکیدی بر گران و لوکس بودن جایزه برای تشویق کودک نیست. علاوه بر این، اگر قصد دارید برای خرید جایزه به کودک قولی بدهید،‌ قبل از قول دادن به او از شرایط مالی خود اطمینان حاصل کنید. اگر به کودک قولی دهید و به آن عمل نکنید، پیامدهای تربیتی بسیار بدی برای کودک به همراه خواهد داشت.

کودک کادو گرفته است
کادو گرفتن

بهترین جایزه برای کودک چیست؟

برای انتخاب بهترین جایزه برای کودک خود، پیشنهاد می‌شود گاهی نظر او را نیز در این مورد بپرسید. اینکه چه هدیه‌ای او را خوشحال می‌کند؟ پرداختن به چه تفریحی او را به شوق می‌آورد؟ از جمله سوالاتی است که به شما در انتخاب جایزه مناسب کمک می‌کند.

معرفی بهترین جایزه برای کودک از جمله مواردی که هنگام خرید جایزه به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید عبارت‌اند از:

  • توجه به سن
  • توجه به جنسیت
  • درنظرگرفتن علایق کودک
  • درنظرگرفتن استعدادهای کودک

و در پایان جایزه کودک بهتر است به گونه‌ای باشد که خلاقیت و توانایی‌های او را افزایش دهد و خطری برای سلامتی جسمی و روحی او نداشته باشد.

مادر و دختر در حال باز کردن کادو
هدیه مناسب برای کودک

تشویق مؤثر چگونه صورت می‌گیرد؟

هنگامی که جایزه دادن و تشویق به اصلاح رفتار کودک نمی‌انجامد و شما را به اهداف تربیتی خود نزدیک نمی‌کند، نشان می‌دهد که تشویق را با روش مؤثر و صحیحی انجام نمی‌دهید. چنانچه پس از مدتی جایزه دادن کارایی خود را از دست داد، از روش دیگری برای تشویق کودک استفاده کنید.

اگر هدفی که برای کودک انتخاب می‌کنید بسیار بزرگ و غیرقابل دسترس باشد یا اگر به کودک قولی بدهید که از عهده‌تان خارج باشد، تشویق مؤثر صورت نمی‌گیرد چرا که پس از مدتی کودک وعده‌های شما را باور نمی‌کند و به این ترتیب انگیزه او برای انجام فعالیت صحیح و رفتار مناسب کم می‌شود.

تأخیر بیش از حد در دادن جایزه نیز یکی از مواردی است که شما را از اهداف تربیتی که در نظر گرفته‌اید دور می‌کند. بنابراین، سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن جایزه را به کودک بدهید.

اگر شما توقع داشته باشید در کوتاه‌ترین زمان نتیجه بگیرید و در صورت بروز مشکل روند جایزه دادن را قطع کنید، انگیزهٔ کودک کاهش می‌یابد و تشویق به صورت مؤثر انجام نمی‌گیرد.

جمع بندی

می‌دانید که تشویق و تنبیه یکی از روش‌های مؤثر در تربیت کودک است. جایزه دادن به کودک، به روش اصولی باعث تثبیت رفتار صحیح او و بازداری از رفتار غلط می‌شود. روش‌های مختلفی برای جایزه دادن به کودک وجود دارد. تشویق کلامی، احساسی، تفریحی و مادی از این قبیل است. تمام این روش‌ها درصورتی نتیجه می‌دهد که شما ترکیبی از تمام این روش‌ها را به صورت اصولی انجام دهید.

اگر بخواهید جایزه‌ای مفیدو ماندگار به کودک خود بدهید که برای سلامتی و فعالیت جسمی و شادی او را تضمین کند و کودک آن را دوست داشته باشد،‌ به صفحه قیمت دوچرخه‌ پورت‌لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا