آموزش حمایت از حیوانات به کودکان

روز ۴ اکتبر (۱۲ مهر) در تقویم میلادی، روز جهانی حمایت از حیوانات نام‌گذاری شده و علت نام‌گذاری این روز، جشن سنت فرانسیس است. عشق و علاقه فرانسیس به طبیعت باعث شد به حامی حیوانات معروف شود و در سال ۱۹۳۱ روز ۴ اکتبر به روز جهانی حمایت از حیوانات نام‌گذاری شد.

این روز در سراسر جهان به فرصتی برای آگاهی از حقوق حیوانات، حمایت از آن‌ها، کاهش آلودگی‌ها و خطراتی که جان حیوانات را به خطر می‌اندازد تبدیل شده است. در واقع این روز به انسان‌ها یادآوری می‌کند که حتی اگر از دوستداران حیوانات نیستند، حق زندگی آن‌ها را به رسمیت شناخته و باعث آسیب رساندن به آن‌ها نشوند.

آموزش صحیح حمایت از حیوانات به کودکان، ‌ نسل جدیدی از حامیان حیوانات را پرورش می‌دهد. کودکی که از حیوانات نمی‌ترسد و آن‌ها را تهدیدی برای جان خود نمی‌پندارد در برخورد با آن‌ها مهربان‌تر است. اگر تابه‌حال درباره نحوه برخورد با حیوانات با کودک خود صبحت نکرده‌اید این روز بهانه خوبی برای شروع دوستی کودکان شما با حیوانات است.

تهیه کتاب برای کودک، با موضوعات حمایت و دوستی با حیوانات

یکی از اولین راه‌های آموزش هر مسئله‌ای به کودکان مطالعه کتاب‌های مرتبط با آن موضوع برای کودک است. کتاب‌های آموزش رفتار صحیح با حیوانات، ‌ آشنایی با زندگی و زیستگاه آن‌ها حس همدلی و علاقه کودک به حیوانات را تقویت می‌کند.

کتاب‌های داستانی نیز به تقویت حس دوستی با حیوانات کمک می‌کند. داستان‌هایی که شخصیت منفی آن‌ها حیوانات هستند برای مطالعه پیشنهاد نمی‌شوند. چراکه تصویر ذهنی کودک از حیوان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

آموزش مراقبت صحیح از حیوانات خانگی

اگر قصد دارید سرپرستی یک یا چند حیوان خانگی را به عهده بگیرید، قبل از هر اقدامی از آمادگی اعضای خانواده مخصوصاً کودکان برای ورود یک موجود جدید به خانه اطمینان حاصل کنید. حیوانی که برای سرپرستی انتخاب می‌کنید لازم است که متناسب با سبک زندگی و علاقه شما به آن حیوان باشد.

به کودک بیاموزید که هر غذایی برای حیوان خانگی مناسب نیست. زمان و میزان و نوع غذای حیوان باید تحت‌نظر شما باشد. غذا دادن به حیوان یکی از اقدامات مراقبتی است که معمولاً کودکان نسبت به آن تمایل و علاقه نشان می‌دهند؛ بنابراین پس از انتخاب و تعیین میزان غذای حیوان به کودک اجازه دهید در غذا دادن به حیوان مشارکت کند.

به کودک یادآوری کنید که در ساعات خواب حیوان نباید اختلالی ایجاد کند و هنگام خواب حیوان تا جایی که امکان دارد سکوت و آرامش را در خانه فراهم کنید. مراقبت از حیوان هنگام خروج از منزل را به کودک واگذار نکنید؛ اما به او یادآوری کنید که در مقابل جان و سلامتی حیوان خانگی مسئول است و لازم است در حفظ سلامتی او دقت و توجه کند.

ارتباط دوستی با حیوان را جایگزین حس مالکیت بر او کنید و این مسئله را با رفتار و صحبت‌های خود به کودک آموزش دهید. حضور یک حیوان در خانه، حس مسئولیت‌پذیری را در کودک افزایش می‌دهد و باعث ایجاد حس علاقه به حیوانات در او می‌شود.

حیوانات را در زیستگاه طبیعی آن‌ها ببینیم

شرکت در سیرک‌های حیوانات و رفتن به باغ‌وحش به‌نوعی حمایت از افرادی است که از حیوانات برای کسب درآمد خود سوءاستفاده می‌کنند. جایگاه هر حیوانی زیستگاه طبیعی اوست. رفتن به باغ‌وحش برای آموزش کودک، کمک زیادی به آشنایی او با حیوانات نمی‌کند.

مدت زمانی که صرف مشاهده هر قفس از حیوانات در باغ‌وحش می‌شود، تنها کودک را با ظاهر حیوان و گاهی نوع غذای او آشنا می‌کند؛ اما آسیب‌هایی که در باغ‌وحش متوجه حیوانات است در اغلب موارد غیرقابل‌جبران است. به کودک خود توضیح دهید که نرفتن به سیرک و باغ‌وحش به‌نوعی حمایت از حیواناتی است که در شرایط بدی نگهداری می‌شوند و در بسیاری از موارد جان آن‌ها در خطر است. مشاهده مستندها و فیلم‌هایی با موضوع معرفی حیوانات اطلاعات بیش‌تری نسبت به رفتن به باغ‌وحش در اختیار شما و کودکان قرار می‌دهد. طبیعت‌گردی به‌شرط مراقبت از طبیعت و حیوانات نیز از دیگر راه‌های آشنایی با برخی از حیوانات است.

کمک به پناهگاه‌های حیوانات با مشارکت کودکان

به کودک بیاموزید که حیوانات کالا نیستند. خریدوفروش حیوانات به آن‌ها ماهیت کالایی می‌دهد؛ بنابراین اگر قصد نگهداری حیوانات در منزل را دارید به‌جای خریدن حیوانات آن‌ها را به سرپرستی بگیرید.

پناهگاه‌های حیوانات مکان‌های مناسبی برای به سرپرستی گرفتن حیوانات بی‌پناه است و از ایجاد بازار برای خریدوفروش حیوانات جلوگیری می‌کند. کودک را همراه خود به پناهگاه‌های حیوانات ببرید و حتی اگر قصد و شرایط به سرپرستی گرفتن آن‌ها را ندارید به مدیریت پناهگاه‌ها در خرید غذا و دارو و لوازم موردنیاز نگهداری حیوانات کمک کنید.

نوع غذای مناسب، ‌ دارو و لوازم موردنیاز را قبل از خرید از مسئولان پناهگاه‌ها بپرسید و با همراهی کودک به خرید اقدام کنید.

روز حمایت از حیوانات، یک رسم جدید در خانواده

پایه‌گذاری یک رسم و اقدام جدید در روز‌ حمایت از حیوانات در خانواده می‌تواند شروع دوستی و حمایت از حیوانات در خانواده شما باشد. پیشنهاد می‌شود هرسال در این روز نوازش یا محبت به حیوانات را بیش‌تر از روز‌های گذشته انجام دهید.

از مواد غذایی حیوانی و گوشت حیوانات کمتر استفاده کنید یا استفاده از آن‌ها را در این روز متوقف کنید. سرزدن به پناهگاه‌های حیوانات و خرید و مطالعه کتاب‌های مرتبط با حمایت از حیوانات از دیگر اقداماتی است که در این روز می‌توانید انجام دهید و به‌صورت یک آداب همیشگی هرسال به تکرار آن در حضور کودکان بپردازید.

جمع‌بندی

روز جهانی حمایت از حیوانات ۴ اکتبر (۱۲ مهر)، بهانه‌ای است برای یادآوری اهمیت حفاظت و مراقبت از حیوانات روی کره زمین. آموزش حمایت از حیوانات به کودکان، علاوه بر اینکه زمین را به زیستگاهی امن‌تر برای حیوانات تبدیل می‌کند. حس همدردی و مسئولیت‌پذیری را نیز در کودکان تقویت می‌کند. تهیه کتاب‌های آموزشی و داستانی مربوط به زندگی حیوانات، مشاهده فیلم‌ها و مستند‌های حیوانات، تحریم سیرک‌ها و باغ‌وحش‌ها و کمک به پناهگاه‌های نگهداری و مراقبت از حیوانات از جمله روش‌های آموزش دوستی با حیوانات به کودکان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش و سلامت کودکان به مجله پورت لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا