عوامل موثر بر چاقی مفرط کودکان

یکی از مشکلاتی که سلامت کودک را به خطر می‌اندازد چاقی است. بهترین معیار برای تشخیص چاقی کودکان استفاده از شاخص توده بدنی BMI است. چاقی موجب بروز بیماری‌های مختلفی در کودک شما می‌شود.

برای محاسبه شاخص توده بدنی خود و برای تشخیص اضافه وزن یا کمبود وزن،‌ به صفحه محاسبه BMI مراجعه کنید.

همان‌طور که می‌دانید چاقی موجب بروز مشکلات فراوانی از جمله دیابت و فشار خون می‌شود که معمولاً تا بزرگ‌سالی ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر مشکلات مختلف جسمی،‌ چاقی اعتماد به نفس کودک شما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و گاهی موجب بروز افسردگی در او می‌شود. در ادامه به عوامل مؤثر بر چاقی مفرط کودکان می‌پردازیم.

مطلب مفید دیگر:

بیماری‌هایی که جان کودکان را در دنیای مدرن تهدید می‌کند

عوامل موثر بر چاقی کودکان
خوراکی های چاق کننده

کم‌تحرکی چگونه باعث چاقی کودکان می‌شود؟

کم‌تحرکی یکی از مهم‌ترین عوامل در چاقی مفرط کودکان است. از آن جایی که عادت‌های هر فرد از کودکی شکل می‌گیرد و ترک عادت‌ها در بزرگ‌سالی کار آسانی نیست، پس عادت یک‌جا نشستن و کم‌تحرکی در کودک شما، عواقب زیان‌باری برای او خواهد داشت.

کم‌تحرکی یکی از عواملی است که به جز چاقی، سلامت کودک شما را به خطر می‌اندازد و در روند رشد او اختلال ایجاد می‌کند. استفاده کودک از تلفن‌همراه، بازی‌های رایانه‌ای و تماشای بیش از حد تلویزیون از جمله عواملی هستند که کم تحرکی کودک شما را افزایش می‌دهد.

از چه سنی برای کودک تلفن همراه بخریم؟

تفریح و انجام فعالیت‌های جسمی در کاهش کم‌تحرکی کودک شما مؤثر است. پیشنهاد می‌شود کودک خود را به دوچرخه سواری، ‌پیاده‌روی، فوتبال و سایر ورزش‌ها تشویق کنید و با او همراه شوید. کودک با الگوبرداری از شما به ورزش و فعالیت‌های جسمی عادت می‌کند و باگذشت زمان، از کم‌تحرکی و چاقی مفرط فاصله می‌گیرد.

مزایای دوچرخه سواری برای کودکان
کودک در حال خوردن غذای غیرسالم و تماشای تلویزیون
کودک بی تحرک

رژیم غذایی نادرست و چاقی کودکان

پرخوری و عادت‌های غذایی ناسالم از دیگر عوامل مؤثر بر چاقی کودکان است. کودک را به خوردن غذاهای سالم، هم‌چون سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین‌ها و سایر موادغذایی مفید عادت دهید و از تهیه‌ی غذاهای چرب و فست فود برای او خودداری کنید.

چنان‌چه بتوانید از کودکی، عادتِ خوردن غذاهای سالم را در رژیم غذایی او نهادینه کنید، این عادت در بزرگ‌سالی نیز همراه او خواهد بود. رژیم غذایی صحیح و اصولی علاوه بر حفظ سلامت او به پیش‌گیری از چاقی کمک می‌کند.

ژنتیک چگونه باعث بروز چاقی می‌شود؟

به جز عوامل رفتاری که شامل پرخوری و عدم تحرک می‌شود، عامل ژنتیکی نیز از عوامل مؤثر بر چاقی کودکان است. اگر اضافه وزن و چاقی در خانواده شما وراثتی و ژنتیکی باشد، یا به عبارت دیگر اکثر افراد خانواده شما دچار اضافه وزن باشند، احتمال دارد کودک شما نیز درمعرض اضافه وزن و چاقی قرار بگیرد.

هر دو عوامل رفتاری و وراثتی در چاقی کودک شما می‌تواند به یک اندازه مؤثر باشد. اگر دلیل چاقی و اضافه وزن کودک شما ژنتیکی است، پیشنهاد می‌شود در رژیم غذایی و میزان تحرک او دقت بیشتری به عمل آورید.

عوامل موثر بر چاقی مفرط کودکان
بستنی کودک

عوامل مؤثر بر چاقی شکم کودکان

گاهی، چاقی در شکمِ کودک بیشتر از سایر اندام‌های اوست. چاقی در شکم کودک نیز دلایل مختلفی دارد از جمله:

  • نداشتن تحرک؛
  • کم‌کاری تیروئید؛
  • خوردن بیش از حد شکر و غذاهای چرب؛
  • خواب ناکافی؛
  • کمبود ویتامین D؛
  • نخوردن صبحانه.

برای درمان چاقی شکم کودک، ابتدا از دلایل بروز آن اطمینان حاصل کنید. مراجعه به پزشک و متخصص این حوزه، به شما در تشخیص و درمان چاقی شکم کمک می‌کند.

عوامل موثر بر چاقی مفرط کودکان
چاقی شکم

عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان

همان طور که می‌دانید بروز چاقی در کودکان و نوجوانان عوارض بسیاری دارد. از جمله این عوارض دیابت نوع ۲، اختلالات تنفسی، اختلال در خواب، اختلالات جسمی و مفصلی، خستگی، افزایش کلسترول خون، بالارفتن چربی خون و بلوغ زودرس است.

درمان چاقی کودکان

برای درمان چاقی کودکان، راه‌های مختلفی وجود دارد اما به کارگیری چندین راه هم‌زمان برای درمان چاقی، موثرتر است. شروع یک عادت غذایی جدید یکی از راه‌های درمان چاقی کودکان است.

اگر خوردن فست‌فود یکی از عادات غذایی کودک شما است یا اگر کودک شما به خوردن خوراکی‌های مختلف عادت دارد، لازم است این عادات غذایی را در او تغییر دهید. در این زمینه می‌توانید از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرید.

اضافه کردن ورزش و فعالیت‌های جسمی منظم به برنامه روزانه کودک نیز از دیگر راه‌های درمان چاقی است. روزی نیم ساعت تا یک ساعت پیاده‌روی یا دوچرخه سواری علاوه بر ایجاد خلق عادت جدید در کودک، به از بین بردن چربی‌ها و کاهش وزن کودک شما کمک می‌کند.

برای خلق عادت‌های جدید در زمینه فعالیت‌های جسمی، تشویق‌های مختلفی برای کودک درنظر بگیرید. مانند خرید دوچرخه جدید، راکت بدمینتون یا توپ فوتبال و هر وسیله‌ای که باعث به وجود آمدن انگیزه ورزش در او شود. مطالعه جایزه کودک را چگونه تعیین کنیم؟ در انتخاب جایزه مناسب برای تشویق کودک به شما کمک می‌کند.

تنظیم ساعت خواب کودک نیز از دیگر عواملی است که در درمان چاقی کودک مؤثر است. علاوه بر تمام نکات گفته شده درصورتی که توصیه‌های شما به کودک با رفتارتان مغایرت داشته باشد. کودک به خوبی از شما الگوبرداری نخواهد کرد. پس، چنان‌چه به کودک خود انجام فعالیت‌های ورزشی یا خوردن غذاهای سالم را توصیه می‌کنید، به او نشان دهید که این قوانین برای همه صادق است و خودتان نیز به آن‌ها عمل می‌کنید.

میوه‌هی مختلف
میوه های مفید برای سلامتی

جمع‌بندی

عوامل مختلفی برچاقی مفرط کودکان مؤثر است. از جمله ژنتیک، تغذیه نامناسب و کم تحرکی. نقش شما به عنوان والدین کودک، در پیشگیری و درمان چاقی کودک بسیار پررنگ است. تشویق کودک به خوردن غذاهای سالم، انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی در درمان چاقی کودک بسیار مؤثر است.

پیشنهاد می‌شود از تأثیر پزشک در درمان چاقی کودک غافل نشوید. از آن‌جایی که داروهای لاغری دارای عوارض بسیاری هستند، استفاده از داروهای لاغری بدون نظر پزشک توصیه نمی‌شود. از آن‌جایی که چاقی عوارض بسیار زیادی بر سلامت جسم و روان کودک شما دارد.

پورت لاین تولیدکننده دوچرخه کودک، در تلاش است با کیفیت‌ترین دوچرخه تولید داخل را در اختیار شما قرار دهد و در این مسیر، حفظ سلامت کودک شما و جلب رضایت شما را از مهم‌ترین اهداف خود قرار داده است. برای آشنایی بیشتر با دوچرخه‌های پورت‌لاین و استعلام قیمت‌‌ دوچرخه به پورت‌لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا