رعایت موارد ایمنی دوچرخه‌سواری کودکان

راندن هر وسیله نقلیه‌ای نیازمند آگاهی از قوانین راهنمایی‌ورانندگی و رعایت موارد ایمنی است. دوچرخه کودک نیز از جمله این موارد است. ازآنجایی‌که مشکلات جسمی و روحی ناشی از تصادف با دوچرخه برای کودک گاهی غیرقابل‌جبران است، رعایت موارد ایمنی دوچرخه‌سواری کودکان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مقاله با بررسی نکات دوچرخه‌سواری کودکان، اقدامات ایمنی لازم برای دوچرخه‌سواری کودکان را بررسی می‌کنیم.

یک دوچرخه ایمن چه ویژگی‌هایی دارد؟

دوچرخه کودک باید مناسب با قد او انتخاب شود. کوچک یا بزرگ بودن دوچرخه، ‌ دوچرخه‌سواری را برای کودک دشوار می‌کند و ایمنی او را هنگام حرکت کاهش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به راهنمای انتخاب سایز دوچرخه کودک مراجعه کنید.

ازآنجایی‌که کمکی دوچرخه کودک هنگام شروع آموزش دوچرخه‌سواری به حفظ تعادل کودک هنگام حرکت کمک می‌کند، داشتن کمکی یکی از موارد حفظ ایمنی برای دوچرخه‌سواری کودکان است. بوق دوچرخه یکی از لوازم جانبی دوچرخه است که هم برای حفظ ایمنی در دوچرخه بزرگسال کاربرد دارد هم دوچرخه کودک.

برای حفظ ایمنی کودک، به او آموزش دهید که به‌موقع از بوق یا زنگ دوچرخه استفاده کند. کودک باید بیاموزد که قبل از شروع دوچرخه سواری ارتفاع زین دوچرخه، باد لاستیک ها و ترمز دوچرخه را بررسی کند و در صورت بروز هرگونه مشکلی از دوچرخه‌سواری اجتناب کند. درصورتی‌که روند آموزش دوچرخه‌سواری کودک شما هنوز تکمیل نشده و قادر به تشخیص سالم بودن دوچرخه نیست. وضعیت دوچرخه را خودتان کنترل کنید.

لباس ایمنی دوچرخه‌سواری کودک

پس از خرید دوچرخه مناسب برای کودک، ‌ تهیه کلاه ایمنی مناسب یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای حفظ ایمنی کودک هنگام دوچرخه‌سواری لازم است انجام دهید. یک کلاه ایمنی مناسب برای کودک شما باید سالم باشد و هیچ‌گونه ترک‌خوردگی نداشته باشد،اندازه کودک باشد و هنگام حرکت جابه‌جا نشود.

توجه به سلیقه کودک هنگام خرید کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری یکی از راه‌های تشویق کودک به استفاده از کلاه ایمنی است. زانوبند، مچ‌بند، ‌ بازوبند و دستکش ایمنی از دیگر لباس‌هایی است که برای حفظ و افزایش ایمنی کودک هنگام دوچرخه‌سواری استفاده می‌شود. پوشیدن لباس‌های گشاد برای کودک هنگام دوچرخه‌سواری توصیه نمی‌شود.

آموزش صحیح دوچرخه‌سواری ایمن به کودکان دارد؟

آموزش دوچرخه‌سواری به کودک معمولاً توسط والدین انجام می‌شود. نکات ساده‌ای در زمینه آموزش دوچرخه‌سواری به کودک وجود دارد که با رعایت آن‌ها کودک به‌راحتی دوچرخه‌سواری را می‌آموزد و دوچرخه‌سواری برای او به یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌ها تبدیل می‌شود.

دوچرخه‌سواری در خیابان برای کودکان زیر ۱۰ سال توصیه نمی‌شود. مسیر آموزش دوچرخه‌سواری کودک باید صاف و هموار و خلوت باشد و به‌عبارت‌دیگر مسیر آموزش نباید به‌گونه‌ای باشد که ایمنی کودک را به خطر بیندازد. به کودک بیاموزید که همواره در یک مسیر دوچرخه‌سواری کند. خوب دیدن و خوب شنیدن، توجه به مسیر روبه‌رو و دقت به محیط اطراف از دیگر نکات آموزش دوچرخه‌سواری به کودک است.

برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودکان زیر ۳ سال می‌توانید از دوچرخه‌های تعادلی نیز استفاده کنید.  دوچرخه‌سواری پس از تاریک شدن هوا و در هوای مه‌آلود بدون همراهی والدین توصیه نمی‌شود.

بهترین مکان برای دوچرخه‌سواری برای دوچرخه‌سواری کودکان، ‌ پیست‌های دوچرخه‌سواری هستند و ازآنجایی‌که دوچرخه‌سواری در خیابان‌های ناهموار و سنگ‌فرش ایمنی کودک را به خطر می‌اندازد، توصیه نمی‌شود.

جمع‌بندی

توجه به نکات دوچرخه‌سواری کودکان و آموزش صحیح دوچرخه‌سواری به او از جمله اقداماتی است که برای حفظ ایمنی کودک هنگام دوچرخه‌سواری باید مدنظر قرار دهید. برای تجربه دوچرخه‌سواری ایمن:

  1. دوچرخه کودک باید به‌درستی انتخاب شده و متناسب با قد کودک باشد.
  2. دوچرخه کودک سالم باشد
  3. کودک از کلاه ایمنی مناسب دوچرخه‌سواری استفاده کند.
  4. به کودک به نحو صحیح آموزش‌دیده باشد.

با اینکه دوری از بروز حادثه و تصادف در دوچرخه‌سواری گاهی تبدیل به امری غیرقابل‌اجتناب می‌شود. بااین‌حال با رعایت تمام موارد بیان شده در این مقاله می‌توان ایمنی کودک را هنگام دوچرخه‌سواری افزایش دهد.

پورت لاین اولین تولید کننده دوچرخه کودک مفتخر است با استفاده از دانش مهندسان ایرانی و با اتکا به مواد اولیه داخلی 90 درصد از دوچرخه های خود را در داخل تولید کند. تمام دوچرخه های پورت لاین تا یک سال شامل خدمات پس از فروش می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدل دوچرخه ها و استعلام قیمت به فروشگاه آنلاین پورت لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا