خرید دوچرخه توسط دانشجویان نشان‌دهنده تحول فرهنگی

قشر دانشجو تمام جوامع، تا حدی نشان دهنده فرهنگ غالب جوانان آن جامعه را نشان می‌دهد. اگر رفتار و عادتی یکسان در در دانشجویان بروز می‌کند، به این معنی است که به زودی این رفتار در اکثریت جوانان و مردم جامعه نمایان می‌شود. مثلاً استفاده از دانشجویان و کارمندان جوان از دوچرخه برای رفت و آمد به دانشگاه، به مرور باعث شد تا بخش بزرگی از جامعه اروپایی به استفاده از دوچرخه تشویق شود.

در این مطلب از مجله دوچرخه پورت لاین، به مزایای خرید دوچرخه برای افراد مشغول به تحصیل می‌پردازیم.

شما به عنوان دانشجو یا دانش آموز، تقریباً هر روز باید طبق برنامه ریزی خاصی،‌ به صورت حضوری به دانشگاه بروید. استفاده از دوچرخه، خصوصاً در شهرهای بزرگ مزایایی دارد که در ادامه این موارد را می‌خوانید.

تأثیر دوچرخه سواری در سلامتی و تناسب اندام دانشجو

  • فقط با ۴ ساعت دوچرخه سواری سبک و عادی در هفته و استمرار در انجام آن می‌توانید سلامتی خود را حفظ کنید و به تناسب اندام هم برسید.
  • دوچرخه سواری نسبت به ورزش‌های دیگر، آسیب‌ها و خطرات کم‌تری دارد و کم‌تر شما را در معرض جراحت و خطرات مختلف قرار می‌دهد.
  • با پدال زدن هر روزه تا دانشگاه و برعکس، بزرگ‌ترین ماهیچه‌های خود را درگیر فعالیت و مجبور به رشد می‌کنید.
  • خرید دوچرخه و حتی اجاره و استفاده مستمر از آن، قدرت بدنی و آمادگی جسمانی شما را افزایش می‌دهد.
  • هر چه قدر که بخواهید سخت و راحت می‌شود. در دوچرخه سواری، بر خلاف بسیاری از ورزش‌ها، درجه سختی رکاب زدن را خودتان انتخاب می‌کنید. مثلاً برای این که موقع رسیدن به دانشگاه تعریق زیادی نکنید، کم‌تر و با فشار پایین‌تری رکاب می‌زنید.
  • راه سریع و راحتی برای کاهش وزن در قالب حمل و نقل و تفریح است، یعنی هم به صورت رایگان در شهر جا به جا می‌شوید و هم وزن اضافی خود را کاهش می‌دهید.
  • سلامتی طولانی مدت و آینده شما با عادت دوچرخه سواری افزایش می‌یابد.
برای اطلاعات بیشتر، مطلب چرا کودکان باید دوچرخه سواری کنند را بخوانید.

افزایش سطح سلامت روان

اگر روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محله،‌ پارک یا حتی اطراف خانه‌تان دوچرخه سواری کنید، متوجه تأثیر آن خواهید شد. دوچرخه سواری باعث ترشح هورمون‌های لذت و شادی و رضایت مثل دوپامین، ادورفین و … می‌شود. به غیر از سلامت روان، گردش خود در بدن و جا به جایی و درآمدن از حالت کسالت، باعث می‌شود که در طولانی مدت، سلامت روان شما حفظ شود.

افزایش ترشح این هورمون‌های برای شما تمرکز به همراه می‌آورد و چه چیزی بهتر از تمرکز برای یادگیری و درس خواندن؟

ایجاد عادت‌های مفید

اگر پس از خرید دوچرخه،‌ در استفاده از آن، استمرار داشته باشید، افراط و تفریط نکنید و به شدت به خود فشار نیاورید، استفاده از این وسیله نقلیه را به یک عادت مفید در زندگی خود تبدیل کرده‌اید.

وقتی عادتی به زندگی شما وارد شود، انجام آن دیگر نیاز به تلاش و پیگیری ندارد. با دوچرخه به رستوران و کافه می‌روید، مسیر دانشگاه تا خانه و برعکس را با دوچرخه می‌روید، برای خرید کردن از دوچرخه استفاده می‌کنید و …

دیگر استفاده از خودروی شخصی، تاکسی و مترو را تا حدی فراموش خواهید کرد و دوچرخه سواری به عادت مفید زندگی شما تبدیل خواهد شد.

یکی از راه‌های ایجاد اکیپ‌های دوستانه

گروه‌های دسته جمعی دوران دانشگاه، از جمله خاطرات و گروه‌هایی است که تا به همیشه به یاد خواهید داشت. برای جمع شدن گروهی و تفریح و … می‌توانید از دوچرخه استفاده کنید. در بسیاری از موارد می‌توانید به راحتی، بدون هزینه و بی نیاز انجام کارهای متفاوت، تفریح مفید و سالمی داشته باشید.

می‌توانید گروه دوستان خود قرار بگذارید تا همگی با دوچرخه به دانشگاه بیایید و تا مسیر مشخصی را هم با دوچرخه به همراهی هم به سمت خانه بروید. یا این که در مسیر دانشگاه یا خانه، به کافه یا باشگاه ورزشی یا سینما بروید و اوقات فراغت خود را سپری کنید.

خرید دوچرخه مساوی است با نجات زمین

استفاده دائمی و مستمر شما از دوچرخه و گسترش این فرهنگ، باعث می‌شود تا مصرف سوخت فسیلی در شهرها، مخصوصاً شهرهای بزرگ کاهش یابد و در نتیجه آن، کیفیت هوا افزایش پیدا کند و محیط زیست کم‌تر آسیب ببیند.

نیازی به بیان ندارد که ما انسان‌ها با سبک زندگی‌مان روی کره زمین، محیط زیست خودمان و محل زندگی‌مان را تا سر حد مرگ برده‌ایم که برخی از این آسیب‌ها، مثلاً در زمینه آلودگی هوا، دیگر قابل جبران نیست.

اما در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، مشهد، تبریز و … روزانه تعداد بسیار زیادی از خودروها با سوخت فسیلی وارد خیابان‌ها جا به جا می‌شوند تا دوستان هم سن شما را به دانشگاه برسانند. اگر شما به جای خودروی شخصی، از دوچرخه سایز ۲۶ برای حمل و نقل به دانشگاه استفاده کنید و دیگران را هم به این کار تشویق کنید، تأثیر بزرگی در کاهش آلودگی شهر و کره زمین خواهید داشت.

اگر تعداد بیشتری از دانشجویان به خرید دوچرخه و استفاده از آن روی بیاورند، سیستم‌های طراحی شهری و شهرداری‌ها هم مجبور می‌شوند تا مسیر مشخص و اختصاصی برای دوچرخه سواری تا دانشگاه تعبیه کنند و آسیب‌های دوچرخه سواری و تصادف‌های آن کاهش دهند.

به نظر می‌رسد تا به این جا، با دلایل خرید دوچرخه و مزایای آن آشنا شده باشید. حالا اگر به این فکر افتادید تا سبک زندگی خود را تغییر دهید و کره زمین را به سهم خود از نابودی نجات دهید، نوبت به انتخاب بین انواع دوچرخه می‌رسد. برای این کار، مطلب راهنمای خرید دوچرخه را بخوانید. پس از مطالعه این راهنما و در مراحل پایینی قبل از خرید، مطلب راهنمای انتخاب سایز دوچرخه را هم بخوانید.

جمع‌بندی

شما به عنوان دانشجو، الگوی زندگی مدرن و نوین، سلامتی و تفکر به‌روز و روشن در سطح جامعه و دنیایید. اگر شما به عنوان قشر جوان، با افتخار از دوچرخه برای رفت و آمد خود استفاده کنید، این الگو را به باقی نسل‌ها و اقشار جامعه هم انتقال می‌دهید. حداقل، برادر و خواهر کوچک‌تر شما با این فرهنگ زندگی سالم، دوچرخه سواری و ورزش خو می‌گیرد و آرزوی او داشتن خودروی شخصی نخواهد بود.

البته ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی موجود، چالش پیش روی شما در این مسیر، پرداخت قیمت دوچرخه و تهیه آن است. پورت لاین برای این مشکل ایجاد کرده است. صفحه خرید اقساطی دوچرخه را باز کنید.

برای خرید دوچرخه به صورت نقدی هم می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین پورت لاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری، دوچرخه باکیفیت ایرانی را با ضمانت یک ساله تهیه کنید و کل مدت دانشگاه خود را با این دوچرخه سپری کنید و غیر از مزایایی ذکر شده، هزینه‌ها حمل و نقل و رفت و آمد خود را هم کاهش دهید. برای مشاهده و بررسی دقیق محصولات و قیمت دوچرخه به صفحه پورت لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا