۸ کار خطرناک در حین دوچرخه سواری

 دوچرخه سواری ورزشی شاد مفرح است که می‌تواند به عنوان حمل و نقل هم کاربرد داشته باشد و مانند هر ورزش و روش حمل و نقلی به رعایت قوانین و چارچوب‌هایی نیاز دارد. مانند رانندگی با خودرو یا موتور سیکلت، اگر دوچرخه سواری را سهل‌انگارانه انجام دهید، به راحتی جان خودتان و دیگران را در خطر قرار می‌دهید.

یکی از دلایلی خطرات دوچرخه سواری را جدی نمی‌گیریم این است که چون دوچرخه موتور محرکی ندارد و سرعت خیلی زیادی ندارد، تصور می‌کنیم که نمی‌تواند برای خودمان یا دیگران خطرساز باشد. این در صورتی است که دوچرخه در بین وسایل نقلیه، جزو ضعیف‌ترین وسایل از لحاظ ایمنی است. در این مطلب از مجله تخصصی دوچرخه، ۸ کار خطرناک در هنگام دوچرخه سواری را می‌شناسید که با دوری از آن‌ها، خودتان را از خطرات دور می‌کنید.

استفاده از هندزفری و هدست با صدای بلند

یکی از بخش‌های مهم دوچرخه سواری و موتور سواری به حس شنوایی ما بستگی دارد. با استفاده از گوشمان از خطرات احتمالی مطلع می‌شویم، بوق خودرو‌ها و دیگر اتوبوس‌ها را می‌شنویم و صدای موتور و حرکت وسایل نقلیه را تشخیص می‌دهیم.

اگر در گوشتان هندزفری بگذارید و با صدای خیلی بلند موسیقی گوش کنید، بخشی از توانایی دوچرخه سواری‌تان را از دست می‌دهید و خطرات را کم‌تر تشخیص می‌دهید. راه حل این موضوع این است که حد صدای هندزفری را به میزانی بالا ببرید که هم صدای موسیقی را بشنوید و هم این که از صدا‌های اطرافتان در خیابان آگاه باشید.

علاوه بر این راه، در مواقعی هم می‌توانید از بلندگو‌های کوچک قابل حمل استفاده کنید اما به شرطی که مزاحم آرامش دیگران در طبیعت و فضا‌های عمومی نشوید و آرامش حیوانات را در طبیعت بر هم نزنید.

دوچرخه سوار با هندزفری

خرید بلندگوی قابل حمل زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

اسپیکر JBL

دوچرخه سواری بدون چراغ در شب

مسئله بسیار بدیهی و واضح است. اگر شب‌ها چراغ هشدار به دوچرخه‌تان وصل نکنید، کاملا نامرئی خواهید بود و هیچ کس شما را نمی‌بیند. شاید تصور کنید با پوشیدن لباس روشن، راننده‌ها شما را می‌بینند اما خطای دید انسان‌ها در تاریکی بیشتر از این است که در بین محرک‌های بصری فراوان، یک شبح کوچک دوچرخ را تشخیص دهد.

اصول دوچرخه سواری صحیح در شب این است که یک چراغ هشداری چشمک‌زن یا ثابت قرمز رنگ در زیر زین و پشت دوچرخه نصب کنید و جلوی دوچرخه، روی فرمان هم یک چراغ سفید پرنور نصب کنید که هم شما را به راننده‌های رو به رو نشان دهد و هم مسیر جلو را برای شما نمایان کند.

علاوه بر این موارد، بهتر است که به رکاب‌ها، پا‌ها یا طوقه‌های دوچرخه هم از شبرنگ‌های مخصوص استفاده کنید. برخی از چراغ‌های هشداری جدید هم روی کلاه دوچرخه سواری یا روی پیرآهن دوچرخه سواری نصب می‌شود و راهکاری خوبی برای دیده شدن بیشتر شماست.

برای آشنایی با چراغ‌های دوچرخه سواری می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

زدن حرکات نمایشی با دوچرخه

هر کسی توانایی و تخصص انجام حرکات نمایشی را ندارد. اگر آموزش ندیده‌اید و در انجام حرکات نمایشی با دوچرخه تخصص ندارید، هرگز این کار را انجام ندهید. انجام حرکات نمایشی به مکان و پیست مناسب، دوچرخه سازگار با این کار و تجهیزات ایمنی نیاز دارد. با به هیچ عنوان سعی نکنید که با دوچرخه‌های شهری، کوهستان یا کورسی، حرکات نمایشی مانند تک چرخ بزنید.

دوچرخه سواری بدون کلاه

آسیب پذیرترین بخش بدن ما، سرمان است که در هنگام دوچرخه سواری باید آن را از خطرات و ضربه‌ها دور کنیم. برخی از دوچرخه سواران و افراد تصور می‌کنند که اگر با احتیاط رکاب بزنند و حرکت کنند، نیازی به کلاه دوچرخه سواری ندارند اما همیشه در نظر داشته باشید که شما فقط فرمان دوچرخه خودتان را در اختیار دارید نه وسیله‌های نقلیه دیگر!

اگر از تصادف با خودرو‌ها و وسایل نقلیه دیگر هم بگذریم، احتمال دارد لاستیک یا طوقه شما در حین حرکت آسیب ببنید، ترمزتان کار نکند یا به هر دلیلی با جایی برخورد کنید. داشتن کلاه دوچرخه سواری در این مواقع باعث می‌شود که درصد آسیب‌های جسمانی شدید به شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

نکته مهم برای استفاده از کلاه دوچرخه سواری این است که اگر یک بار کلاه شما ضربه شدید خورده است اما از لحاظ ظاهری سالم است، حتما آن را تعویض کنید چون آن کلاه به احتمال زیاد از درون ترک‌های بسیاری برداشته است.

مطلب پیشنهادی:

راهنمای خرید لوازم ایمنی دوچرخه

نکات ایمنی مهم برای دوچرخه سواری کودکان

برداشتن دست از روی فرمان

دوچرخه سواران حرفه‌ای که چندین سال رکاب زده‌اند، برای استراحت کردن یا برای انجام کار‌های مختلف، هر دو دستشان را از روی فرمان بر می‌دارند و در مواقع لازم، با استفاده از پا‌هایشان و خم کردن بدن به سمت چپ یا راست، به دوچرخه فرمان می‌دهند. اگر توانایی و تجربه این کار را ندارید، حداقل در خیابان‌ها و مکان‌های شلوغ دستتان را از دوچرخه برندارید.

استفاده از تلفن همراه

 مطمئن باشید که زمان زیادی را از دست نمی‌دهید! هر موقع که با گوشی مویایلتان کاری دارید، چند لحظه توقف کنید و پس از انجام کارتان یا برقراری تماس تلفنی مجددا رکاب زنی را شروع کنید. مانند تمام وسایل نقلیه، استفاده از گوشی موبایل روی دوچرخه هم ممکن است خطرات جانی داشته باشد.

دوچرخه سوار با گوشی برای نقشه

دوچرخه سواری با مهارت کم

اگر زمان زیادی از یادگیری دوچرخه سواریتان نمی‌گذرد و هنوز به طور کامل به دوچرخه‌تان مسلط نیستید، حتما از خیابان‌ها و مسیر‌های شلوغ دوری کنید و فقط در مسیر‌های دوچرخه سواری بسیار خلوت، رکاب زنی را تمرین کنید. زمانی که مهارت دوچرخه سواری قابل قبولی ندارید، وارد شدن به خیابان می‌تواند برای خودتان و دیگران خطرآفرین باشد.

این مورد را به کودکان هم آموزش بدهید و هرگز اجازه ندهید که بدون داشتن مهارت کافی به مکان‌های خیابانی وارد شوند. برای آموزش صحیح و آسان رکاب زنی به فرزندانتان هم توصیه می‌کنیم که روش‌های علمی و سریع استفاده کنید که مهارت کودکتان برای همیشه تضمین شود. برای این کار، مطلب آموزش دوچرخه سواری به بچه‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دوچرخه سواری در حالت‌های غیرعادی

اگر شدیدا به خواب و استراحت نیاز دارید، بیمارید یا تحت تاثیر الکل و مواد مخدر هستید، هرگز روی زین دوچرخه ننشینید. دوچرخه سواری به تمرکز زیاد و حفظ تعادل نیاز دارد و اگر در حین مسیر کنترل دوچرخه را از دست بدهید، جان خودتان را به خطر می‌اندازید.

اگر دچار حادثه شدیم چه؟

روش‌ها و مراقبت‌های بعد از تصادف با دوچرخه، طولانی و مفصل است. امیدواریم که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و اصول ایمنی دوچرخه سواری صحیح، هیچ وقت با دوچرخه تصادف نکنید، اما بهتر است که همیشه برای این موقعیت‌های بحرانی آماده باشید. برای ایجاد این آمادگی، مطلب زیر را مطالعه کنید:

پس از تصادف با دوچرخه چه کار‌هایی انجام دهیم؟

جمع‌بندی

اصل مهم در دور ماندن از خطرات دوچرخه سواری این است که همیشه محتاطانه رکاب بزنید و حرکت کنید و در نظر داشته باشید که حوادث تصادفات ممکن است برای هر یک از ما اتفاق بیفتد و این مشکلات همیشه برای دیگران پیش نمی‌آید. همیشه امکان دارد که ما هم به سادگی درگیر مشکلات و حوادث شویم.

اگر روی دوچرخه و در حین رکاب زدن، ۸ مورد بالا را رعایت کنید، تا میزان زیادی در مقابل حوادث و تصادف با دوچرخه در امان خواهید ماند اما مهم‌ترین مورد در این بین، افزایش مهارت و تجربه دوچرخه سواری است که به شما کمک می‌کند.

اگر به دوچرخه سواری یا ورزش و سلامت علاقه دارید، مجله تخصصی دوچرخه جاییست که نمی‌توانید مطالبی کوتاه، ساده و علمی را به زبان فارسی مطالعه کنید. برای این کار به لینک صفحه مجله دوچرخه بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا