خرید دوچرخه برای لاغری بهتر است یا تردمیل؟

هر چه زندگی مدرن‌تر می‌شود، رفاه نسبی افزایش پیدا می‌کند، دسترسی ما به مواد غذایی بیشتر می‌شود و فعالیت فیزیکی‌مان هم کم‌تر می‌شود. انسان در دهه‌های اخیر مجبور شده است کاهش فعالیت فیزیکی را تا حدی با ورزش جبران کند تا دچار اضافه وزن و بیماری نشود.

در راستای همین کاهش وزن و بهبود سلامتی نسبی، ممکن است برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که خرید دوچرخه برای لاغری بهتر است یا تردمیل. اگر تا آخر این مطلب کنار ما باشید، در مورد مزایا و معایب هر کدام از این وسیله‌های ورزشی می‌خوانید و در انتها، نتیجه می‌گیرید که کدام یک برای لاغری شما بهتر است.

دیگر مطالب در مورد دوچرخه سواری و سلامت را در مجله دوچرخه بخوانید.

مزایای دوچرخه سواری برای سلامت شما

دوچرخه سواری یک فعالیت فیزیکی مفید است که به سلامتی و لاغری کمک می‌کند. برخی از مزایای دوچرخه سواری برای سلامتی و لاغری عبارتند از:

کالری سوزی

 دوچرخه سواری یک فعالیت فیزیکی است که باعث سوختن کالری بیشتری در مقایسه با سایر فعالیت‌های روزانه و ورزش‌ها می‌شود. با بیشتر کردن سرعت و یا افزایش میزان زمان دوچرخه سواری، می‌توانید بیشترین مقدار کالری ممکن را بسوزانید و با ایجاد نقصان کالری، در طولانی مدت به لاغری و چربی سوزی برسید.

ترازو

 تقویت عضلات

 دوچرخه سواری یک تمرین هوازی است که به تقویت عضلات پا، شکم و پشت کمک می‌کند. برای دوچرخه سواری، به استفاده از عضلات پا، کمر، شکم و دست نیاز دارید.

بهبود وضعیت قلب و عروق

 دوچرخه سواری به عنوان یک فعالیت هوازی، به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. با افزایش ضربان قلب و تنفس شما، قلب شما قوی‌تر می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد.

کاهش استرس

 دوچرخه سواری به عنوان یک فعالیت تفریحی، به کاهش استرس کمک می‌کند و روحیه شما را بهتر می‌کند. فعالیت فیزیکی مانند دوچرخه سواری، باعث ترشح هورمون‌های شادی مثل اندروفین و سروتونین می‌شود که به بهبود خلق و خو شما کمک می‌کند.

 بهبود خواب

 دوچرخه سواری به کاهش استرس کمک می‌کند که در نتیجه به بهبود کیفیت خواب و خواب عمیق کمک می‌کند. زمانی که انرژی و کالری زیادی را در حین دوچرخه سواری بسوزانید، خواب و استراحت شب برای شما راحت‌تر است و به آسانی به خواب عمیق فرو می‌روید.

گربه در حال خواب

 کمک به کاهش چربی شکم

 دوچرخه سواری به عنوان یک فعالیت هوازی، به کاهش چربی شکم کمک می‌کند. چربی دور شکم یکی از مشکلات اصلی مرتبط با سلامتی بدن است و دوچرخه سواری می‌تواند به کاهش آن کمک کند. همان طور که در بالا ذکر شد، در صورتی که با دوچرخه سواری بتوانید به نقصان کالری روزانه برسید، چربی دور شکم شما به مرور زمان کم و کم‌تر می‌شود.

تأثیر تردمیل بر روی سلامت و لاغری

مزایای استفاده از تردمیل برای شما اکثراً شبیه به مزایای خرید دوچرخه برای شماست. قدم زدن یا دویدن مداوم روی تردمیل تقریباً همان تاثیرات مثبت دوچرخه سواری بر روی بدن و ذهن شما باقی می‌گذارد، با این تفاوت که با استفاده از تردمیل، شما در خانه و فضای بسته ورزش می‌کنید.

معایب و آسیب‌های احتمالی تردمیل برای بدن

استفاده از تردمیل برای سلامتی و بدن مزایای بسیاری دارد اما در صورت استفاده نادرست از آن، ممکن است برخی از معایب و آسیب‌های احتمالی برای سلامت شما وجود داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

 آسیب به مفاصل

 در صورتی که شما با مشکلات مفصلی یا ناراحتی‌های مربوط به مفاصل مانند آرتروز مبارزه می‌کنید، استفاده از تردمیل مشکلات شما را تشدید می‌کند. استفاده از تردمیل برای مدت زیاد و با سرعت بالا ممکن است باعث آسیب به مفاصل شود.

دکتر در حال معاینه زانو

بسیاری از افرادی که به صورت طولانی مدت از تردمیل استفاده می‌کنند، به مفاصل زانوهای خود آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کنند.

 خطر صدمه

 استفاده نادرست از تردمیل باعث صدمات جسمی می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما با سرعت بالا دویدن روی تردمیل را شروع کنید و فشار زیادی به مفاصل، پاها و زانوهای خود وارد کنید، ممکن است آسیب جدی ببینید، مقلا رباط صلیبی یا مینیسک زانوی شما در اثر استفاده هیجانی و مداوم از تردمیل ممکن است آسیب ببیند.

خطر زمین خوردن

 استفاده از تردمیل برای مدت طولانی می‌تواند باعث خستگی سر خوردن و لغزش شما شود و در نهایت، شما را به زمین بزند. بنابراین، باید از کفش‌های دویدن مناسب و استاندارد استفاده کنید و در صورتی که سر خوردید، دستگیره‌های تردمیل را بگیرید.

در صورتی که هر گونه احساس سرگیجه یا خستگی شدید به شما دست داد، دست‌های خود را به دسته‌های تردمیل بگیرید و سرعت دستگاه را کم کنید. در هنگام دویدن روی تردمیل حتماً از تگ و گیره محافظتی استفاده کنید تا در صورت زمین خوردن آسیب کم‌تری ببینید.

خطر افزایش ضربان قلب

 استفاده از تردمیل با سرعت بالا باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. برای افرادی که مشکلات قلبی دارند، استفاده از تردمیل باید با احتیاط انجام شود و بهتر است قبل از استفاده از آن، با پزشک خود مشورت کنید.

خطر بی‌حسی پا

 استفاده طولانی مدت از تردمیل ممکن است باعث بی‌حسی پا شود. این مشکل معمولاً برای افرادی که به صورت طولانی مدت از تردمیل با سرعت بالا استفاده می‌کنند رخ می‌دهد.

خطر درد عضلات

 استفاده از تردمیل برای مدت طولانی ممکن است باعث درد و کشیدگی عضلات شما شود. برای پیشگیری از این مشکل برای شروع به تمرین، با سرعت و شیب پایین آغاز کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

 خشکی چشم

 استفاده از تردمیل برای مدت طولانی ممکن است باعث خشکی چشم شود. در صورتی که احساس خشکی چشم دارید، باید مدت زمان استفاده از تردمیل را کاهش دهید و از قطرات چشمی استفاده کنید. البته برای استفاده از این قطره‌ها و برطرف کردن مشکل بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید.

 تردمیل تکراری و خسته کننده است

استفاده مکرر از تردمیل = باعث خستگی و کسلی می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل، باید برنامه تمرینی خود را تنوع بدهید و از تردمیل به همراه دیگر وسایل ورزشی استفاده کنید.

 استراحت کافی و مصرف آب به میزان کافی نیز اهمیت بالایی دارد. در کل، استفاده از تردمیل برای سلامتی و بدن مزایای بسیاری دارد اما برای بهبود ایمنی و کاهش احتمال بروز مشکلات، باید از آن به درستی و با احتیاط استفاده کنید.

تردمیل برای لاغری بهتر است یا دوچرخه

به طور خلاصه، دویدن روی تردمیل برای مغز شما کاری بیهوده و بی فایده به نظر می‌آید و در هنگام انجام این فعالیت، زمان به کندی برای شما می‌گذرد و دائماً به تمام شدن زمان تمرین خود فکر می‌کنید و حتی با گوش دادن به موسیقی هم این کار برای شما جذابیت خاصی ندارد.

زانودرد

زمانی که از تردمیل استفاده می‌کنید، یعنی می‌خواهید بدون هیچ گونه لذتی صرفاً ورزش دردناک انجام دهید و لاغر شوید و به تناسب اندام برسید.

زمانی که شما در هنگام دویدن پای خود را محکم روی تردمیل می‌گذارید و به سطح تردمیل ضربه وارد می‌کنید، این انرژی و ضربه فیزیکی به طور معکوس به پا و به خصوص مفصل زانوی شما بر می‌گردد و در طولانی مدت به زانو و ستون فقرات شما آسیب می زند.

نکته: نیروی حاصل از برگشت انرژی دویدن روی تردمیل به زانو شما، چندین برابر وزن شما است؛‌ یعنی با هر قدمی که روی تردمیل می‌دوید، فشار معادل چندین برابر وزن خود را ب به زانوها و ستون فقراتتان وارد می‌کنید که این کار به بدن شما آسیب می زند.

اما با خرید دوچرخه، آسیب‌های احتمالی در صورت استفاده درست، بسیار کم‌تر از تردمیل است. در ضمن، خرید دوچرخه باعث می‌شود که شما از خانه خارج شوید و به مکان‌های مختلف شهر و طبیعت وارد شوید یا حتی در حین انجام کارهای روزمره خانه با دوچرخه ورزش کنید.

یکنواخت نبودن، سبک‌تر بودن و وجود محیط و طبیعت در اطراف شما هنگام دوچرخه سواری باعث می‌شود که این فعالیت به ورزش لذت بخشی برای شما تبدیل شود، نه صرفاً ورزشی برای لاغر شدن و تناسب اندام.

دوچرخه سوار زن و مرد خوشحال

استفاده درست از دوچرخه تقریباً هیچ آسیبی به بدن و به خصوص زانو و کمر شما وارد نمی‌کند و پزشکان خرید دوچرخه را برای لاغری و سلامت به شدت توصیه می‌کنند. علاوه بر این، دوچرخه یک وسیله نقلیه است و شما برای لاغری و بهبود سلامتی می‌توانید برای جا به جایی از دوچرخه استفاده کنید تا هم وسیله حمل و نقل سالم و کم خرجی داشته باشید و هم لاغر شوید.

جمع بندی

استفاده طولانی مدت از تردمیل بسیار کسل کننده، تکراری و ملال آور است و ذات استفاده از این دستگاه باعث می‌شود که به زانوهای شما آسیب برسد اما استفاده درست از دوچرخه نه تنها به بدن شما آسیبی وارد نمی‌کند، بلکه باعث تقویت عضلات، قلب و عروق می‌شود و به چربی سوزی شما کمک می‌کند. علاوه بر این، در صورتی که از دوچرخه در طبیعت و فضای باز استفاده کنید، به دلیل متحرک و پویا بودن، این فعالیت به یک ورزش، تجربه و عادت بی نظیر برای شما تبدیل می‌شود.

همین امروز می‌توانید تصمیم قطعی خود را بگیرید و خرید دوچرخه را یک بار برای همیشه نهایی کنید و در عین تفریح کردن، سلامتی خود را حفظ کنید و لاغر هم شوید. اگر برای خرید دوچرخه مصمم بودید و برای شروع جای خالی یک دوچرخه روزمره، ساده، باکیفیت و با ضمانت یک‌ساله را در زندگی‌تان احساس کردید، به صفحه قیمت دوچرخه پورت لاین مراجعه کنید تا با تمام دوچرخه‌های ایرانی ارزان قیمت آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا