۷ نکته ضروری برای خرید دوچرخه دست دوم

اگر کمی در اینترنت جستجو کنید، نکات بسیاری با عنوان راهنمای خرید دوچرخه دست دوم یا قیمت گذاری دوچرخه دست دوم پیدا می‌کند که اکثراً هم شبیه به هم هستند. در مجله دوچرخه دوچرخه پورت لاین هم در آینده مطلبی به عنوان راهنمای خرید دوچرخه دست دوم اختصاص داده می‌شود.

اما در این مطلب از مجله دوچرخه، به نکات مهمی برای خرید دوچرخه دست دوم می‌پردازیم، که کم‌تر کسی به شما می‌گوید یا این که شاید اصلاً کسی به این نکات مهم اهمیتی ندهد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا خرید دوچرخه دست دوم را با خیال راحت به نتیجه برسانید.

به خرید دوچرخه دست دوم امیدوار نباشید

زمانی که یک آگهی خرید می‌بینید و از قیمت گذاری دوچرخه دست دوم، شرایط و تصاویر محصول راضی هستید، ذهنتان به دنبال دلیل می‌گردد تا دائماً بر ویژگی‌های مثبت این محصول مهر تأیید بگذارد و نکات منفی را نادیده بگیرد.

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که زمانی که برای خرید دوچرخه دست دوم به محل مورد نظر فروشنده می‌روید، واقعیت موجود با تصاویر و ویژگی‌های آگهی از زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد.

اگر شما با امید و دید مثبت به بازدید رفته باشید، دائماً از نکات منفی و ناگفته در آگهی چشم پوشی می‌کنید و پس از خرید، این نکات بیشتر به نظرتان مهم می‌شوند و رضایت از خرید شما را پایین می‌آورند.

اگر هم ببا توجه به نوع دوچرخه و ویژگی‌های آن، قیمت دوچرخه بسیار پایین‌تر از عرف بازار است، معمولاً یک مشکل بزرگی وجود دارد. پس، کلاً برای خرید دوچرخه دست دوم، با پس زمینه و دید منفی به محل بازدید بروید تا در صورت دیدن هرگونه مغایرت، ناامید نشوید.

در نظر داشته باشید که برای خرید یک دوچرخه دست دوم، ممکن است چندها آگهی ببینید و بسیاری از دوچرخه‌ها را بازدید کنید و پس از مدتی، دوچرخه مورد نظر خود را با قیمت مد نظرتان پیدا کنید. قرار نیست که اولین آگهی و دوچرخه به دوچرخه مد نظر شما تبدیل شود.

حتماً از یک متخصص کمک بگیرید

هر خرید و کاری نیاز به تخصص و شناخت آن حوزه و کالا دارد. برای خرید دوچرخه دست دوم هم حتماً از فرد مورد اعتمادی که به دوچرخه اشراف داشته باشد کمک بگیرید. ضمن این که کمک گرفتن از فرد دیگر، برای مذاکره و اعتماد به نفس شما در معامله هم مفید و مثبت است.

هم‌چنین، فرد متخصص و کارشناس دوچرخه به راحتی می‌تواند نقص‌ها و نکاتی را روی دوچرخه دست دوم ببیند، که شما ممکن است هیچ وقت متوجه این نکات نشوید.

پس برای خرید دوچرخه دوچرخه دست دوم از هر فروشنده‌ای، از یک فرد آشنا کمک بگیرید. حتی اگر متخصصی را در این زمینه نمی‌شناسید، باز هم از کمک یک دوست یا آشنا برای خرید دوچرخه استفاده کنید و به هیچ وجه، تنهایی به خرید دوچرخه دست دوم نروید.

تعمیر دوچرخه آبی توسط متخصص یا مکانیک دوچرخه

مراقب سرقتی بودن دوچرخه باشید

اگر دوچرخه دست دوم آر از فروشگاه‌های معتبر نمی‌خرید و کالا را از طریق آگهی‌های شخصی در دیوار، شیپور و … پیدا کرده‌اید، حتماً دقت کنید که دوچرخه سرقتی نباشد.

دوچرخه هم مانند خودرو و انواع وسیله نقلیه شناسنامه، شماره تنه، پلاک یا فاکتور فروش دارد. شماره تنه، زیر دوچرخه و روی توپی تنه دوچرخه حک شده است. اگر به هر دلیلی، شماره تنه مخدوش شده بود، از خریدن این دوچرخه دست دوم خودداری کنید.

انبر آهن بر برای سرقت دوچرخه

بعد از این که شماره تنه را بررسی کردید، فروشنده باید سند، فاکتور یا برگه معتبری (با ذکر مشخصات دقیق دوچرخه و شماره تنه) به شما ارائه دهد که نشان می‌دهد این دوچرخه از فروشگاه معتبری خریداری شده است یا این که دوچرخه دست دوم با رضایت مالک قبلی به فروش رفته است.

پیش از قرار حضوری هیچ مبلغی واریز نکنید

 در فرایند خرید دوچرخه دست دوم ممکن است با برخی افراد سودجو مواجه شوید که با استفاده از ترفندهای خاص و تحریک هیجانات و احساسات شما، کاری کنند تا مجبور شوید مبلغی را به عنوان بیعانه به حسابشان واریز کنید.

توصیه حقوقی و منطقی است که است که به هیچ عنوان پیش از قرار حضوری و مشاهده و بررسی و بررسی دوچرخه دست دوم، هیچ گونه مبلغی برای فروشنده واریز نکنید (حتی ۵۰ هزار تومان).

اگر بدون شناخت و بررسی قبلی هر مبلغی را برای فروشنده فرضی واریز کنید و فرد سودجو دیگر پاسخ تماس و پیام شما را ندهد، درگیر فرایندهای شکایت و پیگیری حقوقی می‌شوید که خود این فرایند هزینه‌های بسیاری دارد.

پس، بهتر است در مواجهه با این افراد، هیجان خود را برای خرید دوچرخه دست دوم کنترل کنید و تا قبل از تحویل گرفتن محصول، هیچ مبلغی واریز نکنید.

مذاکره کنید

در هنگام خرید دوچرخه دست دوم، با اعتماد به نفس مذاکره کنید و از فروشنده تخفیف بگیرید. دوچرخه دست دوم به طور رسمی هیچ مبلغی مشخصی برای خرید ندارد و قیمت دوچرخه دست دوم به صورت عرفی و بازاری تعیین می‌شود.

در صورتی که قیمت دوچرخه دست دوم مورد نظر شما از عرف بازار بالاتر یا حتی با این عدد یکسان است، از فروشنده به صورت محترمانه درخواست تخفیف کنید تا قیمت خرید دوچرخه برایتان به‌صرفه‌تر تمام شود.

دست دادن برای مذاکره خرید دوچرخه دست دوم

هشدار: اگر قیمت دوچرخه بسیار پایین‌تر از عرف بازار یا آگهی‌های مشابه بود و قیمت وسوسه کننده‌ای را برای کالای مورد نظر خود مشاهده کردید، اصلاً این آگهی را پیگیری نکنید. هیچ فروشنده‌ای راضی نمی‌شود کالای خود را با قیمتی بسیار کم‌تر از ارزش واقعی بفروشد و اگر چنین آگهی‌هایی را مشاهده کردید، به احتمال زیاد، با فردی کلاه بردار طرف خواهید شد.

حرف آخر را اول نزنید

زمانی که برای خرید دوچرخه دست دوم با فروشنده قرار می‌گذارید، در همان ابتدای کار صحبت از قیمت دوچرخه و تخفیف گرفتن نکنید. اول دوچرخه را به طور کامل و با دقت بررسی کنید و در صورتی که کالا را پسندیدید، پس از پرسیدن سؤال در مورد دوچرخه و اطمینان از سرقتی نبودن آن، در مورد قیمت دوچرخه و تخفیف مبلغ آن صحبت کنید.

اگر هم قیمت دوچرخه دست دوم مورد نظر شما منطقی است و دوچرخه هم در شرایط خوبی نگهداری شده و مشابه کالا نو است، بهتر است که خیلی روی تخفیف پافشاری نکنید و با همان قیمت اعلامی فروشنده، خرید کنید.

از خارج از کشور خرید نکنید

زمانی که شما بخواهید کالا نویی را از فروشنده رسمی و معتبر بخرید، می‌توانید مشخصات کامل و دقیق را ببنید و به دلیل نو بودن دوچرخه، نیازی نیست که جزئیات کالا را بررسی کنید اما زمانی که می‌خواهید دوچرخه دست دوم بخرید، در واقع با یک هندوانه در‌بسته رو به رو هستید.

شما هیچ مشخصات و ویژگی‌هایی را با اطمینان از دوچرخه دست دوم نمی‌دانید. پس، خرید دوچرخه دست دوم از خارج از کشور کاملاً اشتباه است چون شما در هنگام معامله و خرید دوچرخه دست دوم باید کالا را به دقت بررسی کنید.

ضمن این که اگر بخواهید دوچرخه دست دوم را از خارج کشور تهیه کنید، به دلیل تحریم‌ها و مشکلات حمل و نقل، ممکن است دوچرخه از گمرک ترخیص نشود و شما برای واریز قیمت دوچرخه به حساب فروشنده دچار مشکل شوید.

جمع بندی

در هنگام خرید دوچرخه دست دوم بهتر است که تمام دقت و تمرکز خود را به کار بگیرید، درگیر هیجان نشوید و از بازی‌های کلاه برداران و افراد سودجو دوری کنید. زمانی هم که برای بازدید دوچرخه مراجعه می‌کنید، از همراه یک دوست یا متخصص کمک بگیرید، دوچرخه را به دقت بررسی کنید و با آن رکاب بزنید و به قیمت دوچرخه و صحیح بودن آن دقت کنید.

اگر دوچرخه سوار حرفه‌ای هستید و می‌خواهید برای کاهش هزینه‌های خود دوچرخه حرفه‌ای را دست دوم بخرید، ایده بسیار مناسبی دارید و در اکثر موارد و در صورت رعایت موارد بالا، به نتیجه خوبی می‌رسید.

اما اگر دوچرخه سوار حرفه‌ای نیستید و خرید دوچرخه دست دوم را برای استفاده روزمره انتخاب کرده‌اید،‌ پیشنهاد می‌کنیم تا با توجه به بودجه‌تان، کمی توقع خود را از ویژگی‌های دوچرخه پایین بیاورید و دوچرخه نو بخرید و صفر کیلومتر بخرید.

اگر به جای خرید دوچرخه دست دوم، از دوچرخه نو استقبال کنید، حس بهتری پس از سواری و استفاده از دوچرخه خود خواهید داشت.

در نظر داشته باشید که با خرید دوچرخه نو از پورت لاین، دوچرخه کودک و بزرگ‌سالِ نو را با کیفیتی قابل قبول، قیمتی به صرفه، ضمانت یک ساله و معتبر و دیگر ویژگی‌ها، با ارسال رایگان درِ خانه تحویل می‌گیرید. برای بررسی اطلاعات دقیق دوچرخه‌های پورت لاین،‌ به صفحه خرید دوچرخه مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا