چه کودکانی نباید سوار دوچرخه شوند؟ 

ممکن است در بسیاری از مطالب مجله دوچرخه پورت لاین و بسیاری از مجله‌های سلامتی خوانده باشید که دوچرخه برای کودکان بسیار مفید است و باعث سرزندگی آنان و فاصله گرفتن از تکنولوژی و تلفن همراه می‌شود اما در این مطلب به معدود کودکانی می‌پردازیم که دوچرخه سواری برایشان مناسب و مفید نیست و ضرر هم دارد. 

برای مطالعه نوشته‌های تخصصی و جذاب در حوزه دوچرخه سواری، سلامت و ورزش به مجله دوچرخه پورت لاینمراجعه کنید. 

اگر می‌خواهید فواید دوچرخه سواری برای کودکان را پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب مزایای دوچرخه سواری برای کودکان را مطالعه کنید. 

یکی دیگر از مطالب مفید ما به شما پاسخ می‌دهد که سن مناسب برای خریدن گوشی برای کودکان چه زمانی است. در چه سنی برای کودک گوشی بخرم؟ 

دوچرخه سواری برای اکثر کودکان تجربه‌ای مفید و سالم است اما برخی کودکان به دلایل مختلف نباید در سنین خاصی دوچرخه سواری کنند. این نوع کودکان عبارتند از: 

کودک قرمز پوش در حال فشار دادن گوش هایش

کودکان زیر ۳ سال

 کودکان زیر ۳ سال معمولاً نمی‌توانند تعادل خود را حفظ کنند و دوچرخه سواری برای آن‌ها خطرناک است. زمانی که کودک شما هنوز سنی کم‌تر از ۳ سال دارد، نه تنها نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند، بلکه دوچرخه سواری و آسیب‌های احتمالی آن را درک هم نمی‌کند. پس برای دوچرخه سواری او عجله نکنید و پس از این که از ۳ سالگی عبور کرد،دوچرخه سایز ۱۲ برای او تهیه کنید. 

 کودکان با مشکلات و نقص‌های حرکتی

 کودکانی که مشکلات حرکتی دارند، نمی‌توانند دوچرخه سواری کنند. زمانی که کودک شما به دلایلی مانند فلج مغزی یا فلج بودن جسمی نمی‌تواند تعادل خود را در راه رفتن برقرار کند، اصلا منطقی نیست که او را سوار دوچرخه کنید و ناتوانی‌اش را به او یادآوری کنید. در نظر داشته باشید که زمین خوردن‌های ناگهانی این کودکان ممکن است خطرات جدی برایشان ایجاد کند. 

کودکان کم‌بینا

بخش مهمی از کنترل و ایمنی دوچرخه سواری برای کودکان و بزرگ‌سالان دید بصری و استفاده از چشم هاست. اگر کودک شما به هر دلیلی دید بصری خوبی ندارد و پزشک او را کم‌بینا شناخته است، به هیچ وجه او را سوار دوچرخه نکنید چون این کار ممکن است برای او خطرناک باشد. 

کودکان با مشکلات تعاملی یا رفتاری

 برخی کودکان ممکن است مشکلات رفتاری داشته باشند و دوچرخه سواری برای آن‌ها نامناسب باشد. مثلاً، کودکان با اضطراب شدید ممکن است در شرایط استرس‌آور دوچرخه سواری خود یاد دیگران را به خطر بیندازند، تشنج کنند و…

اگر کودک شما به اوتیسم هم مبتلاست و پزشک او را کودکی اوتیستیک شناخته است هم به هیچ وجه به او اجازه دوچرخه سواری ندهید. 

کودک دختر با عینک و کم‌بینا

کودکانی که پزشک آن‌ها منع کرده

زمانی که به هر دلیلی، پزشک متخصص می‌گوید که کودک شما نباید دوچرخه سواری کند یا به ورزش‌های دیگر بپردازد، لطفا نظر او را جدی بگیرید و برای کودک مشکلات بزرگ‌تری ایجاد نکنید. 

کودکان با مشکلات قلبی

 کودکانی که مشکلات قلبی دارند و در تحمل فعالیت‌های جسمانی محدودیت دارند، نباید دوچرخه سواری کنند. در این موارد، پزشک معالج کودک توصیه‌های لازم را به شما ارائه خواهد کرد. سوار شدن دوچرخه باعث فعالیت شدید فیزیکی و بالا رفتن ضربان قلب می‌شود. پس همیشه مراقب باشید که کودک شما دوچرخه دسترسی نداشته باشد. 

چه جایگزین‌هایی وجود دارد؟ 

در صورتی که کودک شما نمی‌تواند به دلایل جسمی یا ایمنی دوچرخه سواری کند و از آن لذت ببرد به جای این کار می‌توانید از فعالیت‌های دیگری برای تقویت جسم و سلامتی او استفاده کنید. این فعالیت‌ها ممکن است شامل پیاده روی، شنا، ایروبیک، یوگا، یا ورزش‌های دیگر باشد. والدین و مربیان می‌توانند با تشویق کودکان به فعالیت‌های فیزیکی دیگر، آن‌ها را به اهمیت دادن به سلامتی خود تشویق کنند. 

کودک کم‌بینا با عینک زخیم

سخن آخر

همان طور که تا این جا خواندید، دوچرخه سواری برای برخی کودکان نه تنها مفید نیست، بلکه مضر و خطرناک هم است. در تمام موارد بالا، اگر پزشک، کودک را از دوچرخه سواری یا چنین فعالیت‌ها یا ورزش‌هایی منع می‌کند، لازم است که دستور پزشک را جدی بگیرید و سلامت یا حتی جان کودک خود را به خطر نیندازید. 

اما اگر کودک شما در دسته بندی‌ها بالا قرار نمی‌گیرد و امکان سوار شدن به دوچرخه را دارد، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین پورت لاین، ارزان‌ترین دوچرخه‌های ایران را برای کودکتان تهیه کنید و خاطرات شاد و به‌یادماندنی‌ای را برای او بسازید. برای بررسی قیمت‌ها و مدل‌های مختلف به صفحه خرید دوچرخه ارزان قیمت مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا