۵ نکته مهم در هنگام خرید دوچرخه کوهستان

نویسنده: محمد نظمی

خرید دوچرخه در هر سن و شرایطی مفید است و باعث رشد و بهبود زندگی شما می‌شود اما هنگام خرید دوچرخه باید اطلاعاتی کلی در مورد دوچرخه داشته باشید تا انتخاب درستی انجام دهید.

خرید دوچرخه کوهستان به دلیل بیشتر بودن قطعات، از دوچرخه‌های دیگر دشوارتر است. به همین دلیل در این مطلب از مجله دوچرخه، اطلاعات و راهنمایی برای خرید دوچرخه کوهستان به دست می‌آورید.

نکاتی برای خرید دوچرخه کوهستان

در این جا، به سرعت به اصل مطلبمی پردازیم و حوصله شما را سر نمی‌بریم. در ادامه، نکات و بخش‌هایی را می‌خوانید که در هنگام خرید دوچرخه کوهستان باید به آن‌ها توجه کنید:

 تنه دوچرخه

هنگام خرید دوچرخه کوهستان، تنه یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در نظر بگیرید. فریم‌ها معمولاً از فولاد، آلومینیوم یا فیبر کربن ساخته می‌شود و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. فریم‌های آلومینیومی محکم و مقرون به صرفه هستند، در حالی که فریم‌های کربنی سبک وزن و گران‌تر هستند.

فریم‌های فولادی هم که مقومت بسیار بالایی دارند و از دوچرخه ارزان قیمتی را به شما ارائه می‌دهند ولی در عوض، مقداری از دوچرخه‌های آلومینیومی سنگین‌ترند.

سایز چرخ

 دوچرخه‌های کوهستان در اندازه‌های چرخ های مختلف از جمله 24، 26 اینچ، 27.5 اینچ و 29 اینچ عرضه می‌شود. هرچه اندازه چرخ بزرگ‌تر باشد، غلت زدن از روی موانع در مسیر آسان‌تر است. با این حال، اندازه چرخ های کوچک‌تر اغلب قابلیت مانور بیشتری دارند.

در مطلب راهنمای انتخاب سایز دوچرخه، به طور کامل در مورد نحوه انتخاب سایز بر اساس ویژگی‌های جسمانی شما توضیح داده‌ایم.

 سیستم تعلیق

 دوچرخه‌های کوهستان یا در قسمت دوشاخ جلو کمک فنر دارند یا در قسمت وسط تنه یا لوله زین. دوچرخه‌های تمام‌کمک عموماً برای سواری فنی در سراشیبی بهترند، در حالی که دوچرخه‌های کمک‌جلو در سربالایی‌ها کارآمدترند.

ترمزها

 ترمزها جزء حیاتی دوچرخه کوهستان هستند و دو نوع ترمز وجود دارد: ترمز دیسکی و ترمز لقمه‌ای. ترمزهای دیسکی قدرت توقف بالایی دارند اما گران‌تر هستند. ترمزهای لقمه‌ای مقرون به صرفه‌تر هستند اما طوقه‌های چرخ را فرسوده می‌کنند.

نکته مهم: توصیه ما این است که در هنگام خرید دوچرخه کوهستان، داشتن ترمز دیسکی هیدرولیکی را مد نظر قرار دهید و به هیچ عنوان با ترمز لقمه‌ای به کوهستان‌های طبیعی نروید.

ترمز لقمه‌ای در سراشیبی داغ می‌شود و دیگر توانایی کاهش سرعت نخواهد داشت. این موضوع کاملاً جدی است و ممکن است باعث ایجاد جراحت‌های جدی شود.

با مطالعه انواع ترمز دوچرخه، می‌توانید در مورد انتخاب ترمز دوچرخه خود، بهتر و دقیق‌تر تصمیم بگیرید.

چرخ دنده‌ها

 دوچرخه‌های کوهستانی دارای طیف وسیعی از چرخ دنده‌ها هستند که به دوچرخه سواران کمک می‌کند تا در مناطق مختلف سواری کنند. دوچرخه‌ها معمولاً یک طبق دنده جلو با دو یا سه حلقه چرخ دنده و یک خودروی عقب با ۶ تا ۱۲ دنده هستند. هرچه چرخ دنده‌های دوچرخه بیشتر باشد، گران‌تر خواهد بود.

مزایای خرید دوچرخه کوهستان

در این بخش از مطلب، در مورد مزایای خرید دوچرخه کوهستان در زندگی‌تان اطلاعاتی به دست می‌آورید و دلایل محکم‌تری برای انجام خرید خود پیدا می‌کنید:

تناسب اندام

 دوچرخه سواری در کوهستان یک شکل عالی از ورزش است که می‌تواند به شما کمک کند تناسب اندام داشته باشید و سلامت قلب و عروق خود را بهبود دهید و این ورزش، یک راه سرگرم کننده برای تحرک و لذت بردن از فضای باز است.

دوچرخه سواری جزو ورزش‌های کاردیو است و در طولانی مدت باعث افزایش توان و بزرگ شدن ماهیچه‌های قلب و ریه‌های شما می‌شود.

 ماجراجویی و هیجان

دوچرخه سواری در کوهستان یک راه عالی برای کشف مسیرهای جدید و دیدن مناظر زیبا است. چه در پارک محلی خود سوار دوچرخه شوید و چه در یک رشته کوه جدید، دوچرخه سواری در کوهستان شما را به مکان‌هایی می‌رساند که در حال عادی به آن‌ها دسترسی نداشته‌اید.

بالا رفتن از ارتفاعات کوه و پایین آمدن با سرعت از آن هم هیجان سالم و مفیدی را به شما ارائه می‌دهد که برای تخلیه انرژی جسمی و روانی شما بسیار مفید است.

 ایجاد مهارت

 دوچرخه سواری در کوهستان به ترکیبی از مهارت‌های فیزیکی و تمرکز ذهنی نیاز دارد. همان طور که در دوچرخه سواری مهارت بیشتری پیدا می‌کنید، تعادل، رفلکس‌ها و هماهنگی جسمی بهتری خواهید داشت.

کاهش استرس

 دوچرخه سواری در کوه راهی واقعاً کاربردی برای کاهش استرس و پاکسازی ذهن شماست. فعالیت بدنی و هوای تازه می‌تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

 ارتباط با طبیعت

 دوچرخه سواری کوهستان روشی مفید برای ارتباط با دنیای طبیعی اطرافتان است. اگر در حال رکاب زدن در جنگل یا عبور از یک رودخانه کوهستانی باشید، غرق در مناظر، صداها و رایحه‌های طبیعت خواهید شد.

 فعالیت اجتماعی

 دوچرخه سواری کوهستان راه بسیاری خوبی برای ملاقات با افراد جدید و دوست یابی است. باشگاه‌های و گروه‌های مختلف سازمانی و آزاد وجود دارد که می‌توانید با شرکت و عضویت در این گروه‌ها، روابط جدید ایجاد کنید و با اجتماعی از ورزش کاران ارتباط داشته باشید.

 آگاهی زیست محیطی

 با دوچرخه سواری در کوهستان، تعهد خود را به پایداری محیط زیست نشان می‌دهید. دوچرخه سواری ردپای کربن کمتری نسبت به رانندگی با ماشین دارد و دوچرخه سواری در مسیرهای تعیین شده به محافظت از مناطق بیابانی در برابر آسیب کمک می‌کند.

ردپای کربنی یعنی میزان کربنی که یک فعالیت وارد جو کره زمین می‌کند. دوچرخه سواری بر خلاف راه‌های دیگر حمل و نقل، تقریباً هیچ ردپای کربنی ندارد و برای تولید دوچرخه‌ها هم معمولاً کربن زیادی وارد طبیعت نمی‌شود.

کلام آخر

برای داشتن تجربه خرید دوچرخه موفق از فروشگاه‌های آنلاین یا حضوری، باید به سایز دوچرخه، تنه آن،‌ سیستم تعلیق، ترمز و دنده دقت کنید. با استفاده از اطلاعات این مطلب، هم می‌توانید دوچرخه بهتری را برای خود بخرید و هم دلایل مفیدی را برای دوچرخه سواری کوهستان به دست آوردید.

حتماً در نظر داشته باشید که دوچرخه سواری در کوهستان معمولاً ورزش دسته جمعی است. در صورتی که در این ورزش تخصصی ندارید، حتماً با گروه‌های باتجربه به کوهستان وارد شوید و آموزش ببینید. دوچرخه سواری در کوهستان از آن چیزی که تصور می‌کنید خطرناک‌تر است.

البته در صورت رعایت قوانین و نکات فنی، این ورزش کاملاً آرامش بخش،‌ امن و بی دردسر خواهد بود.

حالا که در اطلاعات مفیدی در مورد خرید دوچرخه کوهستان به دست آوردید، بد نیست به فروشگاه آنلاین دوچرخه پورت لاین هم سری بزنید و قیمت دوچرخه کوهستان ایرانی پورت لاین را بررسی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا