نکات آموزش دوچرخه‌سواری به کودک

خاطرات لحظات دوچرخه‌سواری در کودکی، یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین خاطراتی است که از این دوران در یاد می‌ماند. اولین دوچرخه‌سواری و این که کجا و چگونه این مهارت را آموختید، حتماً به‌خاطر دارید.

به نظر شما بهترین و مناسب‌ترین دوچرخه کودک چه ویژگی‌هایی دارد؟ بهترین روش برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودک کدام است؟ حتی اگر در کودکی، ‌ دوچرخه‌سواری جزو فعالیت‌های موردعلاقه شما نبوده باشد، امروزه با تغییر سبک زندگی و افزایش چاقی در جوامع، ‌ پیشنهاد می‌شود کودکان خود را به فعالیت‌های جسمی از جمله دوچرخه‌سواری عادت دهید. آینده دنیا و کشورهای پیشرفته در گرو استفاده از دوچرخه بزرگ‌‌سال و برقی است. در ادامه، کاربردی‌ترین نکات برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودک را معرفی می‌کنیم.

قدم اول، خرید دوچرخه مناسب برای کودک

یکی از اولین و مهم‌ترین مراحل برای آموزش دوچرخه‌سواری، خرید دوچرخه مناسب برای کودک است. راهنمای انتخاب سایز دوچرخه برای خرید دوچرخه متناسب با قد او یکی از اولین مراحل انتخاب است. دوچرخه بزرگ‌تر از سایز کودک روند آموزش و دوچرخه‌سواری را برای او مشکل می‌کند.

به‌ عنوان‌ مثال، رکاب زدن با اختلال و به‌سختی انجام می‌شود. پیشنهاد می‌شود پس از انتخاب سایز مناسب دوچرخه، ارتفاع زین متناسب با قد کودک تنظیم شود. ارتفاع زین باید به‌گونه‌ای باشد که دست او به فرمان دوچرخه برسد و آن‌قدر کوتاه نباشد که زانوهایش بیش از 35 درجه خم شود.

پسر بچه با دوچرخه طوسی و چشم ها درست
نحوه قرار گرفتن کودک روی دوچرخه

سلامت دوچرخه و زیبایی ظاهری آن تأثیر قابل‌توجهی در تشویق کودک به آموزش دوچرخه‌سواری دارد؛ بنابراین تا حد ممکن از خرید دوچرخه دست‌دوم برای کودک خود خودداری کنید. مگر در شرایطی که از سلامت آن اطمینان داشته باشید و کودک نیز به خرید آن تمایل داشته باشد.

میزان بودجه شما، ‌ کیفیت و ویژگی‌های فنی دوچرخه از دیگر ویژگی‌هایی است که قبل از خرید دوچرخه باید در نظر بگیرید. اختیار انتخاب مدل و رنگ دوچرخه را بهتر است به کودک بسپارید. این کار موجب علاقه‌مندی کودک به دوچرخه و تشویق او به ادامه دوچرخه‌سواری می‌شود.

رعایت موارد ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری

یکی از مواردی که همواره اهمیت زیادی برای والدین دارد، حفظ ایمنی کودک است. مهم‌ترین موارد ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری عبارت‌اند از:

  • استفاده از کلاه ایمنی، زانوبند و دستکش؛
  • دوچرخه‌سواری در مسیر‌های خلوت و ایمن؛
  • مراقبت دائمی و نظارت روی دوچرخه‌سواری کودک؛
  • سالم بودن دوچرخه.

رعایت هر یک از موارد نام‌برده، نیازمند توجه به نکات خاصی است که در این مطلب مفصل به آن پرداخته‌ایم: رعایت موارد ایمنی برای دوچرخه‌سواری کودکان

بهترین مکان برای یادگیری دوچرخه‌سواری کجاست؟

شروع دوچرخه‌سواری کودکان باید در محیط‌های صاف و هموار صورت بگیرد. آموزش دوچرخه‌سواری در محیط‌های ناهموار ممکن است موجب بروز حادثه شده و خاطره تلخی از دوچرخه‌سواری برای کودک بسازد؛ بنابراین از آموزش دوچرخه‌سواری روی چمن و زمین‌های ناهموار اجتناب کنید.

سه چرخه صورتی در میان برگ ها
دوچرخه در میان برگ‌ها

پارکینگ‌های خالی و پیست‌های دوچرخه مکان‌های مناسبی برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودک هستند. مقابل درب ورودی پارکینگ‌ها و خیابان‌ها ایمنی کودک را به خطر می‌اندازد و برای آموزش دوچرخه‌سواری پیشنهاد نمی‌شوند.

دوچرخه‌سواری کودکان در خیابان باید حتماً تحت‌نظر والدین انجام شود. پس از آموزش دوچرخه‌سواری در زمین‌های هموار به‌تدریج دوچرخه‌سواری در زمین‌های ناهموار را بیاموزید.

تأثیر کمکی دوچرخه کودک و دوچرخه‌های تعادلی در آموزش دوچرخه‌سواری

بهترین سن برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودک، از ۲ تا ۵ سالگی است. کودکان ۲ تا ۴ساله برای شروع دوچرخه‌سواری بهتر است از دوچرخه‌های تعادلی استفاده کنند. با بازکردن و جداکردن رکاب‌های دوچرخه می‌توانید دوچرخه عادی را به دوچرخه‌های تعادلی تبدیل کنید؛ یعنی می‌توانید کمکی‌ها و پدال‌های دوچرخه را باز کنید تا دوچرخه فقط امکان هول دادن داشته باشد. کودک با هول دادن و ادامه مسیری کوتاه، یاد می‌گیرد که تعادل خود را روی دوچرخه حفظ کند. این روش از یادگیری دوچرخه‌سواری، حتی از یادگیری با استفاده از چرخ‌های کمکی‌ هم مفید‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر است.

علاوه بر دوچرخه‌های تعادلی، ‌ نصب چرخ‌های کمکی دوچرخه کودک به حفظ تعادل او کمک می‌کنند اما بهتر است مدت‌زمان زیادی از چرخ‌های کمکی استفاده نشود تا روند آموزش این مهارت سریع‌تر پیش رفته و کودک حفظ تعادل خود هنگام دوچرخه‌سواری را بیاموزد.

به غیر از استفاده از چرخ‌های تعادلی یا همان کمکی، می‌توانید دوچرخه را بدون کمکی به کودک بدهید و به او یاد بدهید که پاهای خود را نزدیک زمین نگه دارد و روی پدال نگذارد و خود را روی دوچرخه هول دهد تا حفظ تعادل روی دوچرخه را با مرور زمان یاد بگیرد.

نکات پایانی آموزش دوچرخه‌سواری به کودک

اولین الگوی هر کودکی والدین او هستند. دوچرخه‌سواری والدین یکی از راه‌های تشویق کودکان به آموزش دوچرخه‌سواری است. ممکن است در ابتدای آموزش دوچرخه‌سواری حواس کودک به دوچرخه یا رکاب زدن باشد. به کودک یادآوری کنید که هنگام دوچرخه‌سواری باید تمام حواس خود را به مسیر روبه‌رو معطوف کند و مسیر روبه‌رو را نگاه کند.

معمولاً هرچقدر سن کودک در شروع آموزش دوچرخه‌سواری کمتر باشد روند آموزش او سریع‌تر انجام می‌گیرد. بااین‌حال ازآنجایی‌که کودکان در زمینه یادگیری مهارت‌ها تفاوت دارند، ‌ زمان دقیقی را برای مدت‌زمان یادگیری کودکان نمی‌توان پیش‌بینی کرد. عجله والدین در یادگیری دوچرخه‌سواری ممکن است موجب دل‌زدگی کودک از آموزش دوچرخه‌سواری شود. اگر کودک آمادگی یادگیری ندارد او را به آموزش و یادگیری این مهارت مجبور نکنید.

در این صورت با بروز کوچک‌ترین حادثه‌ای کودک انگیزه و اشتیاق خود را برای ادامه آموزش از دست خواهد داد. دوچرخه‌سواری یک مهارت است و راه پیشرفت در هر مهارتی تمرین مداوم در آن زمینه است. پس از این که تمام نکات دوچرخه‌سواری را به کودک آموزش دادید، تنها تمرین این مهارت است که باعث پیشرفت او در آموزش دوچرخه‌سواری می‌شود.

نکات آموزش دوچرخه‌سواری به کودک
کودک روی دوچرخه در حال یادگیری

جمع‌بندی

دوچرخه‌سواری برای کودکان مهارتی است که در سلامت جسمی آن‌ها تاثیر مهمی دارد. مهارت دوچرخه‌سواری در سلامت جسمی کودکان مؤثر است. علاوه بر این یکی از تفریحات موردعلاقه کودکان نیز به شمار می‌رود.

هرچند که آموزش دوچرخه‌سواری به کودک کار سختی نیست، اما نکات مهمی در این زمینه وجود دارد که رعایت آن‌ها آموزش این مهارت را به کودکان ساده‌تر می‌کند. تهیه دوچرخه مناسب برای کودک، آموزش و رعایت موارد ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری، استفاده از چرخ‌های کمکی و دوچرخه‌های تعادلی از جمله نکات آموزش دوچرخه‌سواری به کودکان است.

تشویق کودک به تمرین دوچرخه‌سواری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در آموزش دوچرخه‌سواری لازم است مدنظر قرار دهید. تداوم تمرین دوچرخه‌سواری علاوه بر اینکه مهارت کودک را در این فعالیت افزایش می‌دهد، دوچرخه‌سواری را به عادتی مفید در فعالیت‌های روزانه کودک تبدیل می‌کند.

پورت‌لاین، تولیدکننده دوچرخه کودک، در تلاش است باکیفیت‌ترین دوچرخه تولید داخل را در اختیار شما قرار دهد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌ دوچرخه‌های پورت‌لاین، قیمت‌های رقابتی محصولات است و این محصولات، به جز دوچرخه سایز ۲۰ مدل دنیز چرخ‌ کمکی برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودک را روی خود دارد. برای آشنایی بیشتر با دوچرخه‌های پورت‌لاین و استعلام قیمت‌ها به صفحه قیمت دوچرخه پورت‌لاین مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا