تاثیر تولید داخلی روی بازار خرید دوچرخه در کشور

بازار تولید و خرید دوچرخه در ایران، در سال‌های متوالی و از ابتدا، نیازمند واردات و کشورهای خارجی بوده است. پورت‌لاین در سال‌های اخیر و از ۱۳۹۸ در راستای افزایش تولید داخلی وارد چرخه تولید دوچرخه شده است و قیمت دوچرخه کودک را در بازار ایران متحول کرده است و رقابت شدیدی بر سر قیمت و کیفیت با رقبای خارجی دارد.

مطالب مفید دیگر: خرید دوچرخه توسط دانشجویان نشان‌دهنده تحول فرهنگی

متعادل نگه داشتن قیمت دوچرخه

از مهم‌ترین تاثیرات تولید داخلی بر بازار این است که تأثیر تعداد زیادی محصول، باعث می‌شود تا قیمت دوچرخه ثابت نگه داشته شود و دوچرخه‌های وارداتی از چین، قیمت‌های واقعی‌تر و متعادل‌تری داشته باشند.

این موضوع، در بازار خودرو به خوبی مشخص شده است. با ممنوع شدن واردات خودروهای خارجی، قیمت خودروهای خارجی قبلی و خودروهای داخلی به شدت و به صورت کاذب افزایش یافت اما تا زمانی که واردات خودرو آزاد بود و هم زمان تعداد زیادی خودرو در کارخانه‌های داخلی به بازار تزریق می‌شد، قیمت خودرو با تورم هم‌گام بود و به صورت کاذب افزایش پیدا نمی‌کرد.

افزایش تولید داخلی روی بازار خرید دوچرخه هم به شدت تأثیر می‌گذارد و این بازار را از انحصار «یک» برند و محصول خارجی یا داخلی، خارج می‌کند. به طور کلی،‌ هر محصول یا خدماتی که در انحصار باشد،‌ طبیعتاً افزایش قیمت غیر طبیعی ایجاد می‌کند.

تولید دوچرخه ایرانی در پورت لاین باعث می‌شود که هر فرد حقوقی و حقیقی، خرید دوچرخه مستقیم از کارخانه را به راحتی و با چند کلیک انجام دهد و به نتیجه برساند.

جلوگیری از خروج ارز

کاملاً بدیهی است که با تولید تماماً داخلی دوچرخه، واردات از کشورهای چینی و سایر کشورها کاهش می‌یابد و در نتیجه آن، خروج ارز به صورت مستقیم از کشور کم‌تر خواهد شد. در اوضاع فعلی کشور که بازار ارز به شدت متلاطم است، کاهش خروج ارز از کشور به شدت روی بازار دوچرخه و اقتصاد کشورمان تأثیر می‌گذارد. یکی از اهداف بلند مدت پورت لاین، کاهش خروج ارز از کشور بوده است.

اشتغال زایی در کارخانه

پورت لاین در حال حاضر و پس از حدود ۳ سال فعالیت رسمی، افتخار همکاری با نزدیک به ۴۰۰ نفر پرسنل کارگاهی و دفتری را داشته است و الان، حدود ۴۰۰ خانوار از طریق تولید دوچرخه و کارخانه پورت لاین کسب در آمد می‌کنند و شغل ثابت دارند. تعدادی از افراد هم به صورت پاره وقت و غیر مستقیم با پورت لاین همکاری می‌کنند.

حمایت از صنعتگران داخلی

در هنگام خرید دوچرخه و نگاه کردن به این وسیله، تصور می‌کنید که با محصول ساده‌ای رو به رو هستید که تولید آن به اجزای چندانی نیاز ندارد اما دوچرخه از مواد اولیه و اجزای مختلفی تشکیل شده است که تأمین این اجزا از داخل و خارج کشور انجام می‌شود.

یکی از افتخارات پورت لاین این است که در این مدت فعالیت، تا ۹۰ درصد از مواد اولیه و اجزای دوچرخه را از تولید کننده داخلی تأمین می‌کند و به تولید کننده خارجی وابسته نیست. تمام بخش‌های دوچرخه، از فلزات تا انواع مواد پلاستیکی، از صنعتگران داخل کشور تأمین می‌شود و این فرایند به رونق گرفتن واحدهای صنعتی و صنعتگران کشور به شدت کمک می‌کند.

امکان بومی‌سازی قطعات و لوازم

دوچرخه‌هایی که از سراسر دنیا، به خصوص از کارخانه گم‌نام و بی‌کیفیت چینی وارد کشور می‌شود، به صورت فله‌ای و یک جا وارد می‌شود و مدل ثبت شده و ثابت شده‌ای بین آن وجود ندارد. به زبان ساده‌تر، تاجر و بازرگان ایرانی، یک محموله مشخص را خرید می‌کند و این محموله ممکن است دیگر قابل خرید شخصی سازی نباشد.

یعنی اگر شما بخواهید که محموله خود را با رنگ بندی متفاوتی دریافت کنید، تاجر چینی یا ایرانی چنین انتخابی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد اما با خرید دوچرخه از کارخانه پورت لاین، هر طور که بخواهید، سفارش خود را شخصی سازی می‌کنید. با سفارش از کارخانه‌های تولید دوچرخه داخلی می‌توانید، رنگ،‌ سایز و قطعات مختلف دوچرخه را نسبت به علاقه یا سلیقه مخاطب خود تغییر دهید و محموله را به دل‌خواه خود تحویل بگیرید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه خرید عمده دوچرخه مراجعه کنید.

خدمات پس از فروش و تأمین قطعات

دوچرخه‌های وارداتی و چینی، به یک‌باره و به صورت محدود وارد کشور می‌شدند و محتویات و برندهای هر محموله با محموله بعد متفاوت بود و به دلیل تنوع در محصولات و غیرقابل تکرار بودن آن، نمی‌توانستید قطعات یدکی دوچرخه را تأمین کنید.

با خرید دوچرخه به صورت عمده از تولیدات داخلی مثل پورت لاین، دوچرخه‌ها برای مصرف کننده نهایی ۱۲ ماه ضمانت رسمی دارد و پس از ۱۲ ماه هم تا ۶۰ ماه ضمانت تأمین قطعات یدکی دارد.

یک‌نواختی در کیفیت

دوچرخه‌های وارداتی که برند مشخص و ثابتی ندارد، گاهی از اوقات به صورت مونتاژی به کشور وارد می‌شوند و وارد کننده یا تاجر، بخش‌های مختلف را از صادرکنندگان چینی مختلفی دریافت می‌کند. صادر کننده‌های چین که قطعات مختلف را به وارد کننده کشور ما می‌فروشند، راهبرد فروش محصول ارزان و بی کیفیت را پیش می‌گیرند.

اما تولید کننده داخلی به دنبال این است که کیفیت محصول خود را به صورت یک نواخت حفظ کند و حتی ارتقا دهد چون در نهایت، کیفیت محصول به نامِ کارخانه و نام تجاری او شناخته می‌شود.

نتیجه گیری

تأثیر تولید داخلی روی بازار خرید دوچرخه این است که خروج ارز از کشور کاهش می‌یابد، قیمت دوچرخه تعادل پیدا می‌کند، دوچرخه‌ها با گارانتی فروخته می‌شود، خرید دوچرخه اقساطی هم امکان پذیر می‌شود، از صنعتگر داخلی حمایت می‌شود و قطعات، مدل و رنگ دوچرخه‌ها بر اساس سلیقه و خواسته شهروند ایرانی طراحی و ساخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا